Dans la cabane que j'ai achetée il y a 3 ans, le chauffe-eau est branché au secteur sans soupape de sécurité. J'ai supposé, puisqu'il n'y a pas de collier anti-retour, que les anciens propriétaires l'avaient fait en considérant que la surpression allait directement dans l'hydropresse. En trois ans, nous n'avons jamais eu de problème. Maintenant, je dois changer le chauffe-eau car il vieillit. Pensez-vous que c'est sûr sans soupape de sécurité ? Je demande car le connecter signifie créer un nouveau tuyau d'évacuation.
Översättning av TS inlägg (Google):
I stugan jag köpte för 3 år sedan är varmvattenberedaren kopplad till elnätet utan säkerhetsventil.
Jag antog, eftersom det inte finns någon backventil, att de tidigare ägarna hade gjort detta med tanke på att övertrycket gick direkt in i hydropressen.
På tre år har vi aldrig haft några problem.
Nu måste jag byta varmvattenberedare för den börjar bli gammal.
Tror du att det är säkert utan säkerhetsventil?
Jag frågar eftersom att ansluta det innebär att skapa ett nytt avloppsrör.
I stugan jag köpte för 3 år sedan är varmvattenberedaren kopplad till elnätet utan säkerhetsventil.
Jag antog, eftersom det inte finns någon backventil, att de tidigare ägarna hade gjort detta med tanke på att övertrycket gick direkt in i hydropressen.
På tre år har vi aldrig haft några problem.
Nu måste jag byta varmvattenberedare för den börjar bli gammal.
Tror du att det är säkert utan säkerhetsventil?
Jag frågar eftersom att ansluta det innebär att skapa ett nytt avloppsrör.
Tack Demmpa.Demmpa skrev:
Det finns ingenting. Den är bara kopplad till vattnet sådär. Den här bilden är tagen senast jag städade den.
Det ska finnas en backventil på inkommande kallvatten till VVBn (varmvattenberedaren).
Anledningen är att kallvatten klassas som livsmedel, men det gör inte varmvatten som värms i beredare/genomströmningsvärmare/etc.
Varmt vatten får inte riskera att komma in i kallvattensystemet.
Sen ska det sitta en blandningsventil på utgående varmvatten om VVBn är konstruerad att kunna värma vattnet till högre än 55-60⁰.
Oftast sätter man ett ventilkombination/ventilkoppel innehållande backventil, säkerhetsventil & blandningsventil dikt mot anslutningarna på VVBn.
https://www.gelia.se/globalassets/g...r_info_gelia_pdf/gelia_varmvattenberedare.pdf
Anledningen är att kallvatten klassas som livsmedel, men det gör inte varmvatten som värms i beredare/genomströmningsvärmare/etc.
Varmt vatten får inte riskera att komma in i kallvattensystemet.
Sen ska det sitta en blandningsventil på utgående varmvatten om VVBn är konstruerad att kunna värma vattnet till högre än 55-60⁰.
Oftast sätter man ett ventilkombination/ventilkoppel innehållande backventil, säkerhetsventil & blandningsventil dikt mot anslutningarna på VVBn.
https://www.gelia.se/globalassets/g...r_info_gelia_pdf/gelia_varmvattenberedare.pdf
Tack för din hjälp. Det kalla vattnet som kommer till varmvattentanken placeras före UV-lampan som behandlar kallvattnet. Vattenanalyser (som genomförs varje år) visar ingen förorening. Så detta borde vara tillräckligt för vattenkvaliteten? När det gäller temperaturen är alla kranar i huset kopplade till en blandare, vilket eliminerar risken för skållning? Min fråga handlade mer om att veta om övertrycket sköttes väl av hydropressen och därmed eliminera risken för att varmvattentanken exploderar? Varmvattentanken är placerad i ett skåp utanför huset. Att installera en säkerhetsventil innebär att man borrar ett nytt rör som måste värmas upp på vintern för att undvika frysning. Så pass att det verkar svårt att förhindra frysning av en dropplinje som bara fungerar några minuter om dagen. Vad tror du?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Det ska dock inte sitta några avstängningar mellan ventil och vvb, annars är risken att någon i framtiden som inte vet var saker sitter stänger...
Klicka här för att svara

