Hej!
Någon som har en idé på hur man får kultappventilen rakt ner i förhållande till prk-kopplingen med väggfäste?

Det är ingen packning mellan dom två nu och min enda gissning är att om jag sätter en packning mellan så bottnar den ett kvarts varv tidigare och kranen pekar rakt ner mot fästet om pem-slangen kommer uppifrån eller nerifrån.

Ska det vara en packning emellan? Vilken sort? Det är R15.

• Kultappventil och PRK-koppling med väggfäste ligger på en trämöbel med löst sittande del. Ventilen är i metall med ett rött plastgrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej ingen packning. Använd gängtejp eller lin och pasta så behöver du inte dra den i botten utan kan stoppa när den är rakt. Blir tätt iaf

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gängsnöre är också en variant.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JerreEssberg skrev:
Nej ingen packning. Använd gängtejp eller lin och pasta så behöver du inte dra den i botten utan kan stoppa när den är rakt. Blir tätt iaf
Men kommer den inte sitta löst då och kunna röra sig när man kopplar på och av tex en vattenslang?

Danske elektrikern Danske elektrikern skrev:
Men kommer den inte sitta löst då och kunna röra sig när man kopplar på och av tex en vattenslang?
Nej, man behöver ta i ganska mycket för att orka vrida kopplingen när man närmar sig slutet.
Lin+Pasta är väldigt förlåtande och min rekommendation, men en liten rulle gängtejp är nog billigare men du behöver nog ett par försök extra jämfört med lin innan du får till det.

Gängsnöre påminner väldigt mycket om lin och pasta fast betydligt enklare att applicera.
Går också att backa lite vid behov.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.