Har köpt och fått installerat ett minireningsverk på vårt nybyggda hus. Uponor Clean 1, i 1.5år har det luktat illa från frånluften på taket. Från verket går det ut i en efterpoleringstunnel, i botten av den bädden är der dränerat ut till en ytlig stenkista vid älven. Har en provtagningsbrun emellan. Jag har kollat sedimenteringsprov och det ser bra ut. Jag har tillsammans med entrepenören grävt omom hela efterpolering nyligt och bytt ut sanden som var för tät och tog bort en hel del slamflykt. Upptäckte att luftröret i efterpoleringstunneln var intryckt för långt och delvis blockerade lufttillförseln. Åtgärdade det i båda ändar av efterp.tunneln. Upplevde ingen lukt på 4-5v men idag på själva julafton har vi haft besök aven familj på 2vuxna och 2barn då är vi totalt 4vuxna och 2 barn och det stinkar som satan på altanen nedanför anluftningen. Vet inte om det har att göra med att vi är fler här nu dock. Uponor har inte lyckas hitta nått som kan va fel. Det är dock via telefon och felkoder. Entreprenören känns okunnig och det här var hans försts minireningsverk av denna sort. Annars mest trekammarbrunnar och han skyller på uponor. Jag vet de fan vad jag ska göra nu. Går ju inte va på baksidan. Tips mottages och ni som ska skaffa minireningsverk, tänk om. Eller köp iaf inte uponor. Hjälp!
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Vart på taket går ventilationen ut? Vet att vissa fabrikat vill ha uppe vid nock och helst över den för att lukten inte ska bli ett problem.
Hade en kund som hade ventilationen gick ut genom tak bara några pannrader upp på taket och så undrade han varför det luktade skit när han badade med öppet takfönster som satt ovanför ventilationen. Kan vara ett spår att kolla upp, rökpatron i avloppet så ser du hur det tre sig
Hade en kund som hade ventilationen gick ut genom tak bara några pannrader upp på taket och så undrade han varför det luktade skit när han badade med öppet takfönster som satt ovanför ventilationen. Kan vara ett spår att kolla upp, rökpatron i avloppet så ser du hur det tre sig
Den mängden folk tycker jag inte ska kunna påverka, den bufferten bör ju finnas inbyggt.
Syresättningen pågår väl i cykler så det bör inte vara det, snarare tvärtom. Med tanke på doften så luftar ju reningsverket och det vandrar ut genomventilationen på taket.
Hög/Lågtryck igår hos dig?
Syresättningen pågår väl i cykler så det bör inte vara det, snarare tvärtom. Med tanke på doften så luftar ju reningsverket och det vandrar ut genomventilationen på taket.
Hög/Lågtryck igår hos dig?
6 personer, istället för 2 och dessutom under en helg som går ut på att vara hemma och äta. Nog borde det göra av reningsverket luktar mer än en vanlig arbetsvecka med endast två personer. Maxflödet är 1050 l/dygn i batcher om 170 l för verket men då har man ju mätt på kvaliteten på utgående vatten, inte hur mycket lukt som kommer ut genom avluftningen. Och visst luktar det när man bubblar luft genom avloppsvatten.
Avluftningen går ut ett takpannerader nedanför nock.Slaktarn82 skrev:
Vart på taket går ventilationen ut? Vet att vissa fabrikat vill ha uppe vid nock och helst över den för att lukten inte ska bli ett problem.
Frun säger att hon kände lukt dagen innnan de kom så jag tror inte det är pga det. Men tiden får utvisa. De åker ju hem nån gång .Claes Sörmland skrev:
Luktar lika illa idag. Gästerna är dock kvar. Försvinner det inte när de åker så ska jag höja avluftningsröret bra bit ovanför nock och funkar inte det får det kanske bli kolfilter. Finns det ingen som sätter fläkt så det ventilerar ännu bättre? Finns det nått hinder för det?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Då verkar det ju som om det har med vädret att göra. Ingen vind kan ge luktnedslag från taket. Likaså ett sånt där lock vid kall väderlek som stänger in luften närmast marken.
En annan variant är snö. Har snön lagt sig så att luftningen genom avloppsreningsverket nu tar en nu väg?
En annan variant är snö. Har snön lagt sig så att luftningen genom avloppsreningsverket nu tar en nu väg?
Då menar du att man ska leva med att det luktar skit runt huset vid vissa väderlekar? Det är ju inte direkt så de marknadsför sina verk. Snarare helt luktfritt.Claes Sörmland skrev:
Snön har jag kollar och ser inte ut att blockera nått. Tack för tipsen, det uppskattas att få åsikter med andra synvinklar och erfarenheter.Claes Sörmland skrev:
Jag tror så här: Bubblar man luft genom aktivt slam som görs i detta minireningsverk kommer den luften att lukta illa. Sen gäller det att se till att den stinkande luften som ventileras ut över tak inte lägger sig kring huset. Om den gör det eller inte beror på hur avluftningen är utformad i förhållande till tak, lokalterräng, vindriktning o s v. Så något måste ändras där för att få till det.J Johlin123 skrev:
Kolfilter fungerar mot lukt men de ska ju installeras någonstans (på vinden?) och bytas regelbundet. Bökigt.
Jag hittade en äldre tråd om samma problem med lukt och Uponor Clean 1. Där kom förslag om att se över luftningen i verket så att den inte är onödigt stor:
https://www.byggahus.se/forum/threads/avloppslukt-av-minireningsverk-uponor-clean-1.241511/