Hej har denna anläggning i mitt fritidshus jag undrar om man kan sätta på en slang på den blanka kopplingen o gå ut vatten den vägen?
 
  • Vattenanläggning med en trycktank, ventiler och kopplingar. En röd ventil och en vattenflaska syns bland komponenterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en säkerhetsventil..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Går inte att koppla på den blå, det är säkerhetsventil och får inte blockeras. Det blir att sätta ett T-stycke till vänster om ventilen till vänster, för att få det att fungera som du vill.
 
Om tanken var att plocka ut vatten så är svaret nej (eller jo men då måste du hålla ventilen öppen).

Den "blanka grejen" är en snabbkoppling på säkerhetsventilen som man kan koppla på en vattenslang om man vill tömma systemet eller bara leda ut övertrycksvattnet.

Men det finns minst en annan plats som du kan ta vatten från, bort med pluggen och sätt på en kran/nippel/rör
Snabbkoppling på säkerhetsventilen med svart slangdel under, nära omgivande rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om tanken var att plocka ut vatten så är svaret nej (eller jo men då måste du hålla ventilen öppen).

Den "blanka grejen" är en snabbkoppling på säkerhetsventilen som man kan koppla på en vattenslang om man vill tömma systemet eller bara leda ut övertrycksvattnet.

Men det finns minst en annan plats som du kan ta vatten från, bort med pluggen och sätt på en kran/nippel/rör
[bild]
Tack för svaret
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.