1 065 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Frostvarnare pumphus grader
Hej jag har en frostvakt i pumphuset. Nu undrar jag hur mycket den ska vara på. Finns inga grader. Men enligt inställning så ska man dra upp den på fullt å minska tills lampan slocknar. Men då hamnar den på frostvakt lägget. Det är en från jula anslut frostvakt 400 W IP24 230 V.
Så då till min fråga räcker det verkligen om det blir 30 grader kallt.
Så då till min fråga räcker det verkligen om det blir 30 grader kallt.
Hur långt är ett snöre. Allt beror på hur mycket isolering det är i pumphuset och storlek på det. 400 W räcker rätt länge om det inte ör för stort och lite dåligt isolerat. Min 15 -20 cm isolerin i väggar och tak är att rekomendera. Samt att isolering går ner i mark minst 15 cm, annars kryper kylan i under och in.
Minsta temp på termostaterna brukar vara ca 5 - 6 C när dom står ca 3 mm från minsta templäge.
Minsta temp på termostaterna brukar vara ca 5 - 6 C när dom står ca 3 mm från minsta templäge.
den där termostaten har stort område från att aldrig slå till, till att den är på jämt... - typ om den skall vara på konstant påslagen vid 3 grader C så är elementet fortfarande jummen med korta påslag vid +15 grader C...
Själv köpte jag flera elektroniska temostater som styr anslut med sin termostat satt på max och lite olika startvärden typ 5 grader C startar den ena elementet och den andra starta vid 3 grader C och samtidigt en fläkt som börja vispa runt luften.
sedan om +3 grader eller +5 grader är lämplig startvärde för att slå på elementet beror på hur välisolerar det är. och hur många Watt som behövs för att det inte skall frysa -30 grader C beror inte så mycket på elementet utan om luften i utrymmet rörs om då värmen av elelementet samlar sig i taket och det kan fortfarande vara kallt om fossingarna.
i min fick jag ha dubbla 400W element av Anluts typ då det inte räckte vid -18 grader under en vecka och det frös via bottenplattan och efter det blev det elektroniska termostater och en fläkt som starta och vispar om luften för att att just få ned lite värme i bottenplattan när det är 3 grader och kallare.
Själv köpte jag flera elektroniska temostater som styr anslut med sin termostat satt på max och lite olika startvärden typ 5 grader C startar den ena elementet och den andra starta vid 3 grader C och samtidigt en fläkt som börja vispa runt luften.
sedan om +3 grader eller +5 grader är lämplig startvärde för att slå på elementet beror på hur välisolerar det är. och hur många Watt som behövs för att det inte skall frysa -30 grader C beror inte så mycket på elementet utan om luften i utrymmet rörs om då värmen av elelementet samlar sig i taket och det kan fortfarande vara kallt om fossingarna.
i min fick jag ha dubbla 400W element av Anluts typ då det inte räckte vid -18 grader under en vecka och det frös via bottenplattan och efter det blev det elektroniska termostater och en fläkt som starta och vispar om luften för att att just få ned lite värme i bottenplattan när det är 3 grader och kallare.
Klicka här för att svara
