S
Selarp: Jag har grävt lite i detta och just fått hem en Kronan. Nr 12 verkar vara ett standardutförande som tillverkats av flera olika gjuterier och sedan en tid tillbaka gjuts denna modell av Gustavsbergs Rörsystem. Alltså svensktillverkad. Kronan importeras av pumpgrossisten E.M.S. och med ledning av stämpeln på träemballaget är den tillverkad i Taiwan. Ca 1/3 del av priset. Enligt spec.
1 svar · 5,1k läst
K
Kratern.: Hej alla! Vi är helt nya på renoveringsfronten och undrar om vi kan få hjälp med hur vi ska tänka nu... Vi har flyttat in i en lgh från sena 20-talet. Det har varit en hyresrätt vid 70-80talet innan den gjordes om till BRF vid 90/00-talet och inga större renoveringar har skett i lgh sen 70/80. Stambyte är inte gjort sedan 80-talet i fastigheten. Vi är nu mitt uppe i renovering av
0 svar · 1,8k läst
·
J
Josth: Jobbar inte med rörmokeri men kanske någon annan har det mesta i huvudet? Du bör i vart fall inte använda kopparrör med tanke på stöldrisken. Finns t.ex. PEX-rör och annat.
3 svar · 1,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Jag vet nog ungefär lika lite som du gör. LK påstår att 582 har fixat problemet med att korken flyger bort men vissa andra verkar påstå att den har tillräckligt mycket problem (andra problem???) för att inte godkänna den, eller så är det bara för att dom ser likadana ut?
8 svar · 5,4k läst
J
Jocke846: [citat] Ja, fanns inte på biltema eller jula så fick bli denna lösning. Tack för hjälpen ändå
24 svar · 3,4k läst
·
J
joasag: [citat] Tror ni att blandaren som sprutar luft blandat med vatten kan vara en del av problemet. Vill inte lägga pengar på det badrummet i onödan då allt ska rivas framöver.
8 svar · 2,4k läst
·
P
placerej: Kan ni inte felsöka med hjälp av en kamera? Typ som när man skickar in en kamera i avloppsrör.
1 svar · 881 läst
L
Louise1986: Någon mer som har en Vakumtoalett från Fann och som vill starta en gemensam tråd?
0 svar · 426 läst
13th Marine
13th Marine: Gängsnöre påminner väldigt mycket om lin och pasta fast betydligt enklare att applicera. Går också att backa lite vid behov.
5 svar · 860 läst
·
M
Medler: Tack för alla svar, uppskatta mycket!
8 svar · 4,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Skönt att få bort det gamla gjutjärnsskräpet. Det var som vanligt värre än man trodde och förklarade kluckandet i kökshon.
11 svar · 1,7k läst
·
I
InsidersUnited: Det ska dock inte sitta några avstängningar mellan ventil och vvb, annars är risken att någon i framtiden som inte vet var saker sitter stänger...
8 svar · 1,5k läst
·
A
alkro: Hej! Under gårdagen så bytte kommunen vattenmätaren hemma hos oss och i samband med detta monterade även rörmokare mätarkonsol samt bytte ut rören närmast mätaren, ca 1,5 m nya kopparrör så inget större arbete. Efter bytet har vattnet en metallsmak, vattnet är ej missfärgat men smaken är tydligt, även viss metallisk doft. Har spolat rikligt men vattnet smakar likadant. Någon som
0 svar · 526 läst
C
camsi79: Hej! Vi har en infiltrationsbädd som vi delar med två andra hushåll. Mellan fördelningsbrunnen och luftningsrören hittade vi detta rör med lock, se bild. Vad är det och vad har det för funktion?
0 svar · 716 läst
·
Demmpa
Demmpa: Häventyr, fyll en slang med vatten och stoppa ner ena änden i vattnet i diskmaskinen och andra änden slutar lägre än vattennivån i diskmaskinen i en balja/avloppet Edit: Man kan använda ordinarie avloppsslang som hävert, jag har gjort det när jag rengjorde vår diskmaskin, se följande inlägg,
1 svar · 731 läst
M
Masa66: Lovely, tack!
4 svar · 1,3k läst
·
D
drömmenomlandet: Tror nog det inte är någon fara men skapa en liten bana för vikten att glida på i wellpapp. Så att den inte går mot rören
1 svar · 615 läst
D
Dilato: [citat] Och när det tagit stopp drar du tillbaks ett varv så den inte beckar fast i helt öppet läge.
4 svar · 743 läst
·
E
E.Gronlund: Hej, nu slänger jag mig ut på detta fantastiska forum som vart till stor hjälp under min första tid som husägare. Min fråga gäller dagvattenbrunn på tomten. Vi planerar att lägga en ytdränering här under sommaren då vi har krypgrund. Egentligen för att få bort lite onödig fukt under våren som ett förebyggande projekt då vi har en grävmaskinist i släkten. Har idag planerat
0 svar · 813 läst
·
S
Sansad: Tack för tipset! Jag kollar med Vatten gruppen.
2 svar · 699 läst
·
X
xxargs: om det tappar luft i den takt du upplever (mycket högre än förväntat) - köp en flaska läckspray - spraya på och se om det kommer bubblor någonstans i utsidans tätningar. om du tror att kran själv som läcker så vill man kanske inte skicka in läcksökningsspray just där i hålet iom att det är driksvatten - anslut en slang (och se till att den är tät runt nippeln) och sedan stick
2 svar · 1,4k läst
·
X
xxargs: på sugslangen som du tänker jobba på lär det inte komma något alls om inte brunnens vattenyta ligger över pumpens nivå... däremot kan det komma en del från hydropressen/hydroforen, och vatten i rören i huset (om någon kran är öppen eller det läcker en smula i någon toa-vattenflottör, så det är bäst att tömma så mycket det går med kranarna och pumpen avstängd innan du
3 svar · 900 läst
·
S
Sebastian med huset: Du kan montera en 35-mm hålsåg i en 40-mm hålsåg. Då fungerar den mindre hålsågen som styrning åt den större. Annars kan du borra ett hål i en brädbit med 40-mmhålsågen och lägga lägga ovan hållet du vill borra upp. Om du håller mallen hårt mot bänkskivan och borrar försiktigt i början får du lite styrning så du kan borra färdigt hålet.
5 svar · 1,3k läst
·
H
H-Thomasson: Prova att ta bort silen längst fram på kranen och provspola.
8 svar · 1,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] 👍👍🍺
5 svar · 1,4k läst
A
ajasåärdet: [citat] Ser inte ut som det finns något avtal, så antar att det är bara att ringa runt till olika VVS firmor för kulventilsbyte
13 svar · 1,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Autocorrect är framme... Det jag menade var försäkringsmässigt....
32 svar · 4,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: Mja, forska vidare i tryckbrytaren...😉 [citat]
1 svar · 540 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.