För 3 år och 1 månad sedan gick våran vattenpump sönder i vår egna brunn. Det resulterade i att vi tog dit en spolbil för att spola upp sediment och annat gojs nere i borrhålet. Vi tog in en VVS firma som satte in en ny vattenpump från debe. Allt fungerade fint tills för några veckor sedan då vattnet slutade fungera.
Det visade sig att motorskyddet slog ifrån då pumpen helt plötsligt drog 10 gånger mer ström än den borde.
Efter mätning av lindningarna konstaterades det att pumpen är körd.
Gamla pumpen lyftes upp. Försäkringsbolag blandades in. Försökte reklamera pumpen till tillverkaren, som nekade då den precis hade gått ut.
Fick mycket hjälp av försäkringsbolaget då vattenpumpar har 5 år skadefrihet.
Beställde en grundfos pump och monterade den. Så nu fungerar allting som det ska igen. När den nya pumpen monterades så noterade jag hur skarven mellan pumpen och den 80 meter långa slangen skulle utföras. Grundfos har ett kit med en kontakt som passar i pumpen. Den andra sidan av den skarven har 4 kopplingspunkter med olika avstånd till de olika faserna. Så att alla faserna ligger skilda från varandra med nån centimeters mellanrum. Dessa kopplingar får krympslang på sig samt att man sedan fyller man ett plaströr med en 2 komponentsmassa runt dessa för att säkerställa att kablarna inte kan kortslutas.
Detta gjorde att jag blev intresserad av hur debe pumpens anslutning såg ut.
När jag skar isär anslutningen så var den fylld av en geggig massa. Väldigt lik kludd som man hade i skolan. Anslutningarna var skarvade med presskopplingar liknande biltema. Alla kopplingar låg bredvid varandra.
Det som var mest anmärkningsvärt var att det även fanns vatten i denna koppling som rann ut när denna skars upp.
Så nu får vi se vad debe svarar gällande deras guldkalvar.