Vatten & Avlopp
Fotografen: Mja, forska vidare i tryckbrytaren...😉 [citat]
Du och 19till: Någon lagom billig trädgårdspump, brukar finnas ofta i samma butik armerad sugslang typ 7m med sil och bottenventil. Elverket kan gärna få vara lite dyrare, så kan det andvändas till annat och,
Genomklok: [citat] Om det nu är halten i vattnet innan rening så sänks det främst genom att minska uttaget av vatten. Grundvattenbildningen (= nederbörd - avdunstning - växternas upptag) behöver vara avsevärt större än uttaget över tid för att kunna vända en sån utveckling. Det går att räkna på. Man kan också experimentera med att höja upp pumpen.
Krilleman: En annan aspekt är ju även att tänka på dräneringen? Ska du höja marken lär du ju även höja dräneringen på något sätt... Om sådan finnes dvs. Förhöja vattenutkastaren går inte på ett frostsäkert sätt.
Demmpa: Verfarenhet vara en IFÖ silia eller cerat https://catalog.ifo.se/sv-SE/product/PRO_2173980 Kolla i montageanvisningen
Krilleman: Kikade precis lagerstatus på denna 28mm dubbelmutter på centrallager hos grossisterna: 0st Dahl 0st Solar 34st Ahlsell Oerhört roligt att lära sig något nytt på en fredagskväll! Tack @Rickard. + byggahus.se! 😊😊
BSOD: Sorry om jag bidrog till missförstånd, jag tyckte det såg ut att vara pvc rör till vänster i bild. Pem limmar man inte. Jag brukar använda prk kopplingar till pem, finns billigare men jag har haft problem med att de billiga kopplingarna inte tätat ordentligt alla gånger.
TorpAnders: [citat] Jag har en sådan sprängning på super8 film. 12 kg dynamit på 70 m djup och så vatten på det, spektakulärt med en lokal gejser😁 Vatten blev det, men det smakade apa i mycket lång tid men idag försörjer brunnen flera hushåll.
Plutus: Jag pumpar från en brunn till en tunna som är lagom för att doppa vattenkannor i, jag löste pumpdriften med en timer, när nivån var tillräckligt låg, så trycker jag igång timern, efter inställd tid så är tunnan full. Eftersom anslutningen var i botten på tunnan, så har jag en backventil före tunnan som jag tar bort inför vintern, slang o pump får vara kvar i brunnen
FinneVirta: Har exakt samma problem som dig med filtret. Satte du in det nya till slut eller struntade du i det? Känns som att det är rätt dålig kvalitet på denna.
lillefar: [citat] Jag gissade på detta när jag öppnade och kollade efter. Det installerades av en hjälpsam granne som inte brukar missa en sån sak. Nu ska jag ändra och kolla. Tack.
annha: [citat] Tänkte mest att är det bara en gång så borde det bli betydligt billigare att anlita nån än att köpa maskin för upp till 25". Jag tog hit spolbil för att få bort en propp på liknande ställe i vintras och det kostade 2-3'.
richard11: Ok [citat]
andnel: Hej! Jag behöver hjälp med vad för typ av kopplingar/rör/utkastare jag ska ha och vad som passar ihop. Finns 1 miljon kopplingar och jag förstår inte vad som passar… Just nu finns det ett rör som går ut ur husgrunden enligt bilden 2 & 3 (NITO snabbkoppling). Från den ska det gå ett rör upp till en utkastare bild 1, som sen går till en vanlig trädgårdsslang. Allt ska sitta på
xxargs: [citat] Hög salinitet (salthalt) kan ha påverkan för den biologiska processen + mängderna kanske blir för stora, och sistnämda är nog är den viktigaste orsaken då den skall klara kapaciteten även när verket är fullbelastat. Nu vet jag inte hur mycket vatten som skickas ut per dygn från en vattenbehandlingsanläggning men en minireningsverk på 6 personers kapacitet brukar ha 800-900
B-16: Hej någon som möjligtvis vet fabrikat då det inte står något,samt hur man ökar spärr vatten temperaturren
Jiji: När du säger att röret från översvämningsskyddet är rensat med klorin, betyder det att det är bortskruvat och rengjort med tex flaskborste och klorin eller att ni har hällt klorin igenom det? Vi har också haft liknande problem med detta och jag skruvade bort alltihop, även en liten täckring vi har vid själva öppningen och gjorde rent alla delar ordentligt med borste. Det satt ganska
zwanzig: [citat] Skillnaden verkar vara om det finns ett gängat hål för att skruva fast en ratt eller inte. https://www.fmmattsson.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar/42930400 [bild]
Picea: [citat] Kolla sid 4 https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/2de0a4f214f70285ff2cd645b6f8dad4.pdf
jonaserik: Ska vara som ett vattenlås innan det går ut, ( kan annars lukta illa från kommunen ) en vinkel på röret ner under ytan. Sen det med att drän ligger under daggvatten ( stuprör ) är inte bra, drän ska ligga ovanför dagvatten, så att dagvatten går ut först och inte fyller upp brunnen, så det går baklänges till drän. Sen som sägs, pumpa ur till så torrt som möjligt och se så inte
Claes Sörmland: [citat] Precis. Lutar röret mer så är det bättre. Och när du gräver så rör inte schaktbottnen. Om den är orörd så sjunker den inte men om du har grävt den och återfyllt så sjunker den och därmed ledningen som ligger där och det blir lätt bakfall. Och bakfall vill man inte ha på dessa ledningar för då fryser de sönder, de ligger ju sällan frostfritt.
Kwntet: [citat] Tack för tips, får bli att kapa röret tidigare och köra på klämring och pex fram till handfaten (dom sitter bara 2dm efter läckan) som jag övervägde innan :)
Dilato: 500 spänn på kopplingsdetaljer eller 700 spänn för en komplett kran ikea yttran eller sundsvik. Alltså passar dom inte så visst, men annars känns det lite sådär🤓
Yakpått: [citat] Jag har tryckt i plastpåsar med isolering i som tejpats ihop ganska hårt i det avsmalnande hålet undertill, sedan fyllde jag i med grovbetong upp till kanten där gallret suttit på spygattet. Det blev jättebra. Använde cirka en fjärdedel av en 25-kilos säck grovbetong, blev lite över. Matten stämde rätt bra.
Yakpått: [citat] Jag har tryckt i plastpåsar med isolering i som tejpats ihop ganska hårt i det avsmalnande hålet undertill, sedan fyllde jag i med grovbetong upp till kanten där gallret suttit på spygattet. Det blev mycket bra.