Hej
Är det någon här som kan hjälpa mig att tyda bifogas VVS-ringting tro? Huset är byggt 1964 och det enda som verkar gjort är ett badrum som renoverats på undervåningen.
Det jag är intresserad av är om man utifrån detta kan se vad rören är gjorda i för material. Brunnarna och ett utanpåliggande rör är i gjutgärn så jag antar att även de inbyggda rören är i det också?
Samt varför går det två stammar ut från huset? På ena står det "Ab150" samt "SA150 btg" och på andra V26 (Uvetén)" samt V26 plast". Just nu när jag skrev detta så kom jag på att ena säkert är inkommande vatten, antar att det är den i plast?
Är det någon här som kan hjälpa mig att tyda bifogas VVS-ringting tro? Huset är byggt 1964 och det enda som verkar gjort är ett badrum som renoverats på undervåningen.
Det jag är intresserad av är om man utifrån detta kan se vad rören är gjorda i för material. Brunnarna och ett utanpåliggande rör är i gjutgärn så jag antar att även de inbyggda rören är i det också?
Samt varför går det två stammar ut från huset? På ena står det "Ab150" samt "SA150 btg" och på andra V26 (Uvetén)" samt V26 plast". Just nu när jag skrev detta så kom jag på att ena säkert är inkommande vatten, antar att det är den i plast?
Bästa svaret
"V26 plast" är 26 mm plastledning för tappvatten. Alltså tappvattenservisen.
"SA150btg" är 150 mm betongrör för spillvattenavloppet.
"DA150btg" är 150 mm betongrör för dagvattenavloppet.
"DrBr300" är en dräneringsbrunn på 300 mm för husets dränering/dagvatten. Från denna brunn går ledningen "DA150btg".
"DA150btg" är 150 mm betongrör för dagvattenavloppet.
"DrBr300" är en dräneringsbrunn på 300 mm för husets dränering/dagvatten. Från denna brunn går ledningen "DA150btg".
Tack Claes!Claes Sörmland skrev:
"V26 plast" är 26 mm plastledning för tappvatten. Alltså tappvattenservisen.
"DA150 btg" är 150 mm betongrör för dagvattenavloppen.
"DrBr300" är en dräneringsbrunn på 300 mm för husets dränering/dagvatten. Från denna brunn går ledningen "DA150 btg".
Jag antar att det inte går att utläsa rören på insidan? Ett utanpåliggande är som sagt gjutjärn, det som kommer ner från övervåningen (rödmarkerat)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bör man anta att även de inbyggda är i gjutgärn då?
Jag tror det är ovanligt att man blandade. Så troligen gjutjärn för avloppen rakt igenom och galv eller koppar för tappvattnet rakt igenom. Första försöken med plast i avloppsrören kommer sista åren på 60-talet-första åren på 70-talet, de PVC-rör med taskig mjukgörare som limmades och kallas för "äggskalsrör" idag. Tappvattnet inomhus var ju koppar ända in på 2000-talet. När slutade man med galv för tappvatten? 60-talets slut?
Tack!Claes Sörmland skrev:
Jag tror det är ovanligt att man blandade. Så troligen gjutjärn för avloppen rakt igenom och galv eller koppar för tappvattnet rakt igenom. Första försöken med plast i avloppsrören kommer sista åren på 60-talet-första åren på 70-talet, de PVC-rör med taskig mjukgörare som limmades och kallas för "äggskalsrör" idag. Tappvattnet inomhus var ju koppar ända in på 2000-talet. När slutade man med galv för tappvatten? 60-talets slut?
De vattenrör jag sett var i koppar här iallafall. Ett badrum, det som ligger väggi vägg med inkommande är renoverat och det sitter en plastbrunn där nu men jag antar att det inte går, utan inpektionskamera, att gissa sig fram hur långt röret är bytt, eller finns det någon "branschstandard"?
Även hallen utanför, där röret kommer från tvättstuga och kök på ovanvåningen är renoverad med bla klinkers, så man hoppas ju att de bytt rören där med i samma veva men det krävs väll också inspektionskamera då antar jag.
Klicka här för att svara