Hej,

Vi bor i villa och det susar i vår vattenledning hela tiden. Vattenmätaren visar att det inte går åt något vatten inne i huset så jag undrar om det kan vara en vattenläcka någon annanstans. Jag ser inget utomhus som tyder på det.

Låter lite märkligt. Går allt vatten in i huset via vattenmätaren?

Jag kan inte så mycket om vattenmätare, men visst brukar skalan på dem vara m3? En kubikmeter är 1000 liter, det är ganska mycket innan det ska till en ändring om mätaren är den vanliga analoga typen (100L innan den rört sig 1/10 mot nästa siffra osv).

Sus i ledningarna så vitt jag vet är att det uppstår turbulens i t.ex någon krök, och borde betyda att det flödar vatten någonstans. Vart någonstans susar det? Vilken ledning? Vilket hus? Kommunalt VA eller egen brunn?

Ring kommunen och be dem stänga vattnet till fastigheten. Hade en läcka mellan tomtgränsen och huset, då susade det i rören. Det är enkelt att själv stänga servisventilen men säkert inte populärt om det händer något.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
BebHbg BebHbg skrev:
Ring kommunen och be dem stänga vattnet till fastigheten. Hade en läcka mellan tomtgränsen och huset, då susade det i rören. Det är enkelt att själv stänga servisventilen men säkert inte populärt om det händer något.
En granne fick vattnet avstängt i huvudkran av kommunen av någon anledning (läcka, mätarbyte eller liknande, vet inte, grannen var gammal och kom aldrig ut ur huset).

Kranen gick sönder och de fick gräva en gigantisk grop för att byta kranen. Killarna som grävde sa att "rör aldrig denna kran själv, då kan du få betala detta jobb" - man ska ringa ut kommunens gubbar som om då kranen går sönder kommer byta på sin bekostnad.

Jag skrev ju det, att man ska ringa kommunen, och att det inte blir bra om det händer något.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hej alla,
Det visade sig att det var ett läckage på vår inkommande vattenledning. Mellan vattenmätaren och servisen. Ledningen är bytt nu efter en helg och några dagars grävning och jobb. Tack för alla tips.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.