Hej,

Lite olika frågor här men jag börjar med problembeskrivningen. Vi byggde hus för 10 år sedan och har sedan dess haft en trekammarbrunn med ett pumppaket från Baga (se länk)
https://www.svensktavlopp.se/produkter/brunnar/pumpbrunn/baga-pumppaket-for-slamavskiljare.html

Anledningen är att vi har en markbädd som ligger väldigt långt bort vilket kräver tryck i vattnet och därför pumpas detta av pumpen. Till min förvåning har detta fungerat rätt felfritt sedan vi byggde, jag har haft ständig ångest över att det där systemet ska börja krångla men genom alla dessa år har alla "larm" vi fått varit falsklarm, dvs antingen har en propp gått vilket fått pumpen att stanna - eller så har "nivålarmet" som vi har insatt trillat ner och larmar helt enkelt för tidigt, innan flottören på pumpen nått rätt nivån och därför inte börjat pumpa ut vattnet än.

Hur som helst, nu har nivålarmet gått, och denna gången är jag rädd för att något faktiskt har hänt. Det ser ut som nivån i trekammarbrunnen är såpass hög att pumpen borde dragit igång, men det har den inte.

Jag antar 10 års drfitstid är ganska normalt? Med tanke på vilken miljö den "bor" i tänker jag att 10 år nästan känns lång tid att hålla :)

Om vi nu leker med tanken att pumpen faktiskt gått, vad bör jag göra som nästa åtgärd? Jag antar man behöver beställa en "manuell tömning" först och främst för att få ut allt ur trekammarbrunnen och sen titta på ett eventuellt pumpbyte?

Pumpen i sig är ju inte våldsamt dyr, utan själva rörtillsatsen tror jag den går loss på 6-7k och det är ju inga konstigheter men nu kommer vi till själva kärnfrågan. Hur byter man ut den? Och då menar jag inte tekniskt, utan hur går det ens till i praktiken? Jag kan ju säga direkt att det finns inte en chans att jag skulle klara av det - jag kommer inte ens försöka faktiskt. Det räcker med att jag ställer mig i närheten av vår trekammarbrunn och nån öppnar locket så står jag och ulkar.

Så då är då frågan vad gör man? Hur går det till om jag ringer en entrepenör om ett sånt här ärende? Skulle dom på riktigt komma och byta pumpen mot att jag betalar per timma? Eller är det här ett sånt typ av jobb som ingen vill ta på sig för att det blir "för lite pengar" och "jävligt äckligt"?

Jag tänker att nån jobbar i branschen här som kan belysa mina frågor... Jag menar, även om man inte är äckelmagad som jag är så måste det väl vara hälsofarligt att böja sig ner i trekammarbrunnen för att byta ut en pump?

V

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.