Byggahus.se
Jag ställde förra året om från direktverkande el till en lvvp från ctc. Nu har jag tänkt försöka pressa priset lite till genom att aktivera deras spotprisfunktion, CTC verkar kalla den Smart Grid (Att pinga elbörsen är inte smart grid, men okej, låt dem kalla det så om de vill.) Men finns det någon dokumentation om hur det fungerar öht? Jag har laddat ner manualen på https://ctc.se/produkter/inomhusmoduler/ctc-ecozenith-i255, men det verkar mest konstatera att det finns en sådan funktion. Jag har så många frågor (hur optimeras elpriset? Vad är parametrarna? Hur beräknas det?) men i slutändan vill jag förstås ha reda på hur mycket jag sparar i realtid. Det man inte kan mäta kan man ju inte förbättra. Är det någon som har någon erfarenhet av den här funktionen? Hur mycket sparar ni i såna fall och hur tar ni reda på det?
 
För att aktivera SmartGrid behövde jag ladda hem ny programvara från CTC. Den nya programvaran har programversion 20220913.

På sidan där man laddar hem den uppdaterade programvaran finns också en uppdaterad bruksanvisning som beskriver hur man aktiverar SmartGrid och vilka inställningar man kan göra.
 
Jag har läst den bruksanvisningen från pärm till pärm många gånger och förstår fortfarande inte hur man ska göra. Förklaringen av smart grid är utspritt över minst fem olika stycken och det finns inget register.

Det står att man måste spänningssätta ett visst ben på kretskortet för att aktivera alla smart grid-funktioner. (Varför?) den på ett annat ställe står det att man kan ställa in ” normalt öppen”. Betyder det att jag kan strunta i att pilla på kretskortet och det räknas som ”öppen ”? Dvs aktiverad?
 

Bästa svaret

H HansomeHanson skrev:
Jag har läst den bruksanvisningen från pärm till pärm många gånger och förstår fortfarande inte hur man ska göra. Förklaringen av smart grid är utspritt över minst fem olika stycken och det finns inget register.

Det står att man måste spänningssätta ett visst ben på kretskortet för att aktivera alla smart grid-funktioner. (Varför?) den på ett annat ställe står det att man kan ställa in ” normalt öppen”. Betyder det att jag kan strunta i att pilla på kretskortet och det räknas som ”öppen ”? Dvs aktiverad?
Med senaste programversionen så kan man aktivera Smart elprisstyrning via app istället för digitala Ingångar på kretskortet.

Genom att ansluta mobilappen myUplink till värmepumpen kan spotpriser från den regionala elbörsen kontinuerligt laddas ned till värmepumpen.

I displayen definieras de tre priskategorierna ”Högt”, ”Standard” och ”Lågt”.

När spotpriset ligger över gränsvärdet som definierats som ”Högt” pris, kommer funktionen ”SmartGrid Blockering” att aktiveras för de delsystem där funktionen är inställd (meny ”Inställningar”).

När elpriset hamnar under gränsvärdet för ”Lågt” pris, aktiveras funktionen ”SmartGrid Lågpris” för de delsystem där den är inställd.

Allt förklaras i
https://ctc.se/file-download-product/7571
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tack för länken. Det dokumentet innehåller vad jag hade förväntat mej av manualen. Nu fattar jag det mesta, dock inte vad mobilappen myUplink har med allt det här att göra? Det kan väl inte vara så korkat gjort att man måste aktivt få pumpen att hämta spotpriset, visa en mobilapp till på köpet?? Då faller ju hela idén med automatisk styrning…
 
Nej, kopplingen till myUplink är ju bara för i255 ska kunna hämta hem elpriserna. Allt går med automatik. Api är nog bättre benämning än app men man vill nog hålla det på lagom teknisk nivå :)

I appen kan man efter uppdatering av i255 se diagram över elpris och SmartGrid-läge och även se aktuellt elpris.
 
Men spotpriset är ju i realtid och måste hämtas hem löpande? Eller menar de att man aktiverar tjänsten som kopplar upp sig på Nordpool en gång och sen rullar det på?
 
H HansomeHanson skrev:
Men spotpriset är ju i realtid och måste hämtas hem löpande? Eller menar de att man aktiverar tjänsten som kopplar upp sig på Nordpool en gång och sen rullar det på?
Spotpriserna bestäms vid upphandlingen dagen före. Man kan se morgondagens priser på eftermiddagen hos Nordpool. I extrema fall kan omförhandling ske men det händer sällan.
 
Hur få man tag i uppdaterade mjukvaran til i255 - som jag förstår måste denna installeras via USB?
 
Q QuasiMadDboy skrev:
Hur få man tag i uppdaterade mjukvaran til i255 - som jag förstår måste denna installeras via USB?
Registrera dig på https://software.ctc.se/registrera/ så får du tillgång till nedladdningslänken
 
  • Gilla
QuasiMadDboy
  • Laddar…
B blatummen skrev:
Registrera dig på [länk] så får du tillgång till nedladdningslänken
stort tack!
 
  • Gilla
blatummen
  • Laddar…
Jag blir inte klok på hur det är tänkt att funka. Jag uppdaterade och ställde in den enligt anvisningarna. Jag ställde inte in några "gränsvärden" (deras benämning, har inget med gränsvärden att göra) eftersom elpriset varierar så mycket utan litade på "algoritmen". Jag har haft på känn att den inte gör vad jag tror, eftersom jag har märkt att det ofta står "SmartGrid Blockering" fast jag hör fläkten utanför vina för fullt. Under driftinfo står att den drar "0.0 + 0.0" vilket iallafall jag tolkar som mindre än 100W.

Display för värmepump, CTC EcoZenith i255, driftläge, varmvatten, temperaturer, felmeddelande "SmartGrid: Blockering".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag bestämde jag mej för att undersöka vad den egentligen sysslar med. Här är en bild på dagens elförbrukning, från min Sparsnäs. Det enda som har varit igång senaste dygnet är värmesystemet, och temperaturen har legat hyfsat stadigt på c:a -10° senaste veckan.

Display visar energiförbrukning över tid, markerad spik, text "Ons 14 dec: 69,3kWh".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är dygnets spotpriser:

Stapeldiagram visar timvis elförbrukning i öre/kWh, toppar mitt på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså, jag ser ingen som helst korrelation mellan dessa diagram. Det enda jag kan se är den sex minuter långa spiken på 9 MW inatt, i övrigt ligger förbrukningen mer eller mindre konstant över dygnet. Spotpriset var ju nere i tre kronor inatt, borde den inte dragit på åtminstone dubbla effekten då...?

Spiken vid halv två-tiden i eftermiddag kom sig av att jag testade att ändra "SmartGrid blockering VP" till "Ja", se bild:

Digitalt gränssnitt för värmepumpsystem med inställningsalternativ, belyst skärm, väggmonterad displayenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det låter ju logiskt att "Ja" skulle betyda att den slår av vid högt pris, men tydligen ska det vara "Nej", för så fort jag slog om till "Ja" gick den upp i 11 MW! Jag ställde tillbaka fort som attan.

Hur har ni andra lyckats?
 
Jag tror att jag knäckte det nu. Det fölrefaller fungera såhär:

Det ska vara "Ja" på SmartGrid blockering VP enligt manualen:
"
3.2.2 Inst. Värmepumpar
SmartGrid blockering VP Ja/Nej
Vid val: ”Ja” spärras värmepumpen när ”SmartGrid
Blockering” är aktiv.
"

Men det finns även inställningen för spetsvärmen. Manualen:
"
3.2.3 Inst. Spetsvärme
SmartGrid blockering EL Ja/Nej
Vid val: ”Ja” spärras spetsvärmen när ”SmartGrid
Blockering” är aktiv.
"

Jag ändrade bara den första inställningen, och förbrukningen sköt i höjden, över 1 MW. Men när jag satte "Ja" även på den andra så sjönk den till under 1 kW. Min teori är således att när värmepumpen stänger av så drar istället spetsvärmen igång! Att stoppet beror på högt elpris och inte på att det är oekonomiskt att köra värmepumpen, (t ex vid <20°) det ger den blanka f*n i! Det verkar helt befängt att designa ett system så, men det verkar vara så det är gjort. Antagligen har de klistrat på detta "SmartGrid" på ett befintligt system som gör helt andra antaganden.
 
H HansomeHanson skrev:
Jag tror att jag knäckte det nu. Det fölrefaller fungera såhär:

Det ska vara "Ja" på SmartGrid blockering VP enligt manualen:
"
3.2.2 Inst. Värmepumpar
SmartGrid blockering VP Ja/Nej
Vid val: ”Ja” spärras värmepumpen när ”SmartGrid
Blockering” är aktiv.
"

Men det finns även inställningen för spetsvärmen. Manualen:
"
3.2.3 Inst. Spetsvärme
SmartGrid blockering EL Ja/Nej
Vid val: ”Ja” spärras spetsvärmen när ”SmartGrid
Blockering” är aktiv.
"

Jag ändrade bara den första inställningen, och förbrukningen sköt i höjden, över 1 MW. Men när jag satte "Ja" även på den andra så sjönk den till under 1 kW. Min teori är således att när värmepumpen stänger av så drar istället spetsvärmen igång! Att stoppet beror på högt elpris och inte på att det är oekonomiskt att köra värmepumpen, (t ex vid <20°) det ger den blanka f*n i! Det verkar helt befängt att designa ett system så, men det verkar vara så det är gjort. Antagligen har de klistrat på detta "SmartGrid" på ett befintligt system som gör helt andra antaganden.
Jag har haft lite samma erfarenheter. Det var en massa inställningar som skulle blockas i slutändan blockade jag allt utom värmepumpen. Jag sänkte framlednings temperaturen vid högt pris och höjde vid łågpris i stället sedan fixade jag i reglersystemet så att garaget bara kan värmas nattetid.
 
Jag har sett att min i255 är ny nog för att uppdatera programvaran till senaste.Det är bara det att det känns lite riskabelt att uppdatera mitt i uppvärmningssäsongen så jag tror jag väntar med detta.

CTC är lite lustiga med sina användargränssnitt, de är inte helt intuitiva. Som att elspets går in beroende på deltatemperaturen i värmepumpens laddkrets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.