Tänkte byta från luft/luft till luft/vatten system och funderar över vilken storlek jag behöver. Min Luft/luft ger tydligen ca 6kw ut som Max och den räcker inte riktigt till hela huset när det blir kallare än -5. Så jag tänkte att en luft/vatten på ca 9KW skulle passa bra då jag även behöver den till att göra varmvatten för dusch mm.

Men alla säljare jag pratat med rekommenderar pumpar på 6-7kw trotts att det inte är så mycket dyrare med en större pump. Dom säger att det inte är bra att ha för stor pump, men jag hävdar att dom är varvtalssyrda och borde kanske gå lite tystare om det är en stor som inte behöver gå på Max hela tiden heller, var väl annat med dom gamla som gick på o av hela tiden?

Har jag missat nåt, borde jag lita på säljarna och köpa den mindre modellen?

• Gilla
Bullens Pilsnerkorv123
  • Laddar…
Följer
C Crank skrev:
Tänkte byta från luft/luft till luft/vatten system och funderar över vilken storlek jag behöver. Min Luft/luft ger tydligen ca 6kw ut som Max och den räcker inte riktigt till hela huset när det blir kallare än -5. Så jag tänkte att en luft/vatten på ca 9KW skulle passa bra då jag även behöver den till att göra varmvatten för dusch mm.

Men alla säljare jag pratat med rekommenderar pumpar på 6-7kw trotts att det inte är så mycket dyrare med en större pump. Dom säger att det inte är bra att ha för stor pump, men jag hävdar att dom är varvtalssyrda och borde kanske gå lite tystare om det är en stor som inte behöver gå på Max hela tiden heller, var väl annat med dom gamla som gick på o av hela tiden?

Har jag missat nåt, borde jag lita på säljarna och köpa den mindre modellen?

H
Du säger att du vill ha 9 kw. Det "luriga" med luft/vatten är när den ger 9 kw, delvis vid vilken teperatur ute den ger 9 kw. Be om en energikalkyl för ditt hus innan köp. Köp en som har gas mellan ute/innedelen så slipper du oroa dig att radiatorvattnet fryser när det går ut till uteden om den slutar att fungerar eller vid långt strömavbott.

H H-Thomasson skrev:
Du säger att du vill ha 9 kw. Det "luriga" med luft/vatten är när den ger 9 kw, delvis vid vilken teperatur ute den ger 9 kw. Be om en energikalkyl för ditt hus innan köp. Köp en som har gas mellan ute/innedelen så slipper du oroa dig att radiatorvattnet fryser när det går ut till uteden om den slutar att fungerar eller vid långt strömavbott.
Har fått energikalkyler och enligt dessa så kommer det behövas ett litet eltillskott under dom kallaste dagarna. Men jag vill ändå gå på en större modell då ungarna snart är stora och vill duscha och vi kanske vill höja temperaturen någon grad. Så frågan är om det är nån nackdel att välja en lite kraftigare pump.

Säljarna är väldigt påstridiga och verkar alla använda samma program samt gått samma kurs när det gäller argumenten. Jag är mer den som alltid köper en storlek större så vet man att det räcker.

• Gilla
BellaF och 1 till
  • Laddar…
B
Du behöver kolla vid vilken temp som din nuvarande ger 6kW. Den kanske inte ger mer än 3.5kW vid -10.

Vilken ort bor du i? Vilken temp behöver elementen vid "årets kallaste dag"? Utomhustempen och tempen på framledningen påverkar tillgänglig effekt i en luft vatten.

H
C Crank skrev:
Har fått energikalkyler och enligt dessa så kommer det behövas ett litet eltillskott under dom kallaste dagarna. Men jag vill ändå gå på en större modell då ungarna snart är stora och vill duscha och vi kanske vill höja temperaturen någon grad. Så frågan är om det är nån nackdel att välja en lite kraftigare pump.

Säljarna är väldigt påstridiga och verkar alla använda samma program samt gått samma kurs när det gäller argumenten. Jag är mer den som alltid köper en storlek större så vet man att det räcker.
Vilka märken har du fått offerter i från?

Problemet med en stor varvtalsstyrd pump är ofta att de har en hög lägsta effekt, vilket kan innebära att den start-stoppar stora delar av året mkt frekvent och slits snabbt. En 7 kw maskin kanske har 2kw som lägst medan en 12kw har 3-4kw.
Detta kan vara ett problem om du har liten volym i radiator systemet. Har man tex en hyfsad tank/volymförstorare kan du gå på en kraftigare maskin.

• Gilla
Crank
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Du behöver kolla vid vilken temp som din nuvarande ger 6kW. Den kanske inte ger mer än 3.5kW vid -10.

Vilken ort bor du i? Vilken temp behöver elementen vid "årets kallaste dag"? Utomhustempen och tempen på framledningen påverkar tillgänglig effekt i en luft vatten.
Jo min nuvarande ger nog 6kW vid +7 eller om det var +10, men antar att det är samma cop kurva som en luft vatten pump har då det kanske bara blir 3.5kW vid -10.

Har kollat IVTs datablad men hittar ingen info om lägsta effekt.

Har ingen koll på vilken temp elementen behöver tyvärr. Men energikalkylen på en 7kW pump verkar rimlig då den skulle behöva några hundra kWh eltillskott per år, och det är ungefär vad vi behöver när vi kör luftvärmepumpen.

Men jag skulle ändå vilja ha lite marginal då vi vill höja innertemperaturen lite samt kommer använda duschen oftare när barnen blir större.

Har lite svårt att köpa argumentet med start/stop skulle slita, för även en mindre pump borde ju ha massa start stop när den går mellan mars och december, är ju egentligen bara dom två tre kallaste månaderna en pump verkligen går hårt med få stopp.

B
Effekt vid olika lufttemperaturer brukar anges, tror nästan det är lag. Vad är det för modell du har?

Säg att 4 duschar + lite varmvattenförluster och så kanske är 10kWh/dygn. Det motsvarar ju ca 400W extra på värmepumpen I genomsnitt över dygnet.

2C upp på inomhustemp är ca 10% mer effekt. Men mindre än 1kW blir det.

7kW kan mycket väl räcka (om det är 7kW vid -10C), men svårt att säga när man inte vet effektbehovet idag eller tempbehovet på radiatorkretsen. Något antagande om det har de gjort i sina beräkningar.

En överstor pump får kort drifttid på höst och vår, även om man har inverter. Runt 30% av maxeffekten har jag för mig att de kom ner till förr om åren. Så man ska inte överdimensionera för mycket, tror det straffar sig. Volymförstoringstank är halvdyrt, och känns mer som en lösning i efterhand för att rädda upp läget. Om man tar med kostnaden för en volymförstoringstank för det större alternativet så blir det ännu mindre attraktivt att välja det.

Bra att de inte säljer på en överstor pump, de tjänar säkert mer pengar på att sälja en för stor anläggning, så det är något som talar för att säljaren är mån om ditt bästa när de rekommenderar en mindre.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Kollade på en IVT AirX 407 som ger 7kW vid +7 grader och 6kW vid -7 grader så den kanske skulle räcka. Det finns en IVT AirX 407s också som ger 9kW vid +7 grader och 7kW vid -7 grader, den kanske är för kraftig när det är plusgrader. Tror dessa nya pumpar har bättre Cop än min 9år gamla luftvärmepump också. Huset ligger i Mellansverige, välisolerat med treglasfönster.

Kollade min energiförbrukning och på vinterhalvåret så verkar jag förbruka ca 2700kWh mer än på sommarhalvåret, och det är då ca 15kWh/dag. Så räknar man plus ca 2 grader och nån grad till när det kommer nån iskall dag då o då så ca 3000kWh värmebehov. Tror vi klarar oss på två duschar per dag så lite extra till där också, vi duschar på jobbet o gymmet rätt ofta också.

Ska kolla om jag hittar data på Mitsubishi och Nibe, behöver jämföra ljudnivåer också då jag lätt stör mig på sånt. Farsans nya Bosch luftvärmepump låter bra mycket mer än min gamla Mitsubishi tex.

Vad räknar du med för pay off på att byta en fungerande pump?

Räknar inte med att tjäna på det mer än att husvärdet förmodligen går upp. Men är rätt trött på den torra luften man får från luft/luftvärmepump samt att jag vill ha bättre/jämnare värmefördelning.

Och på köpet så får man dessutom billigt varmvatten.

• Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Räknar inte med att tjäna på det mer än att husvärdet förmodligen går upp. Men är rätt trött på den torra luften
Det är att luften värms som gör att luften upplevs torrare, inte av hur det värms.

En annan värmelösning kommer inte ändra detta speciellt mycket och det kan bli knastertorrt även av vattenburen värme, men med skillnaden att det kanske inte blåser på en på samma sätt som med en innerdel som blåser ut i rummet med typ 45 gradig C luft.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.