Har nyligen installerat en luftvärmepump Mitsubishi Hero och behöver således inte slösa el på uppvärmning av golvvärmen. Jag har ställt in Niben så att den har framledningstemperatur 5 grader (lägsta valbara) oavsett väderlek ute (brukar bli max -15 här). Nu ser jag att Niben drar massa ström nattetid iallafall (+4 inatt). Går detta att minska? Mitsubishin är avstängd fortfarande.
Har det något med tilluftstemperatur att göra? Den larmade för det tidigare i veckan, då tempen ute gick till -2. Eller är det varmvattenberedaren som använder denna ström?
Jag har inga problem med innetemperaturer runt 19grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det något med tilluftstemperatur att göra? Den larmade för det tidigare i veckan, då tempen ute gick till -2. Eller är det varmvattenberedaren som använder denna ström?
Jag har inga problem med innetemperaturer runt 19grader.
Varmvattnet behöver hållas varmt och tilluften måste värmas. Vill du leva utan ventilation på vinterhalvåret? Det kan förstöra huset med dålig luft och mögel. Ställ tillbaka till rekommenderade inställningar i F470. Sedan när det blir kallare ute under +5 °C konstant så kan du ställa ner termostaterna i alla rum som istället kan värmas av luftvärmepumpen och låta den köra. Blir det smällkallt kan man dock behöva sätta upp termostaterna om luftvärmepumpen inte ensam orkar ge hela värmen som behövs till de rummen.
I ditt diagram ser det ut som kompressorn inte jobbar på natten utan bara el-patronen? Något fel med kompressorn?
I ditt diagram ser det ut som kompressorn inte jobbar på natten utan bara el-patronen? Något fel med kompressorn?
Redigerat:
Har kört 2 vintrar med denna inställning på golvvärmen, haft kallt på golven (+5 i temp) och +20 på luftvärmepumpen. Testade inställningar som va från början men då gav inte luftvärmepumpen någon märkbar effekt på helheten. Niben körde med full effekt. Försöker bara luska ut vad som drar ström. Men antar det är varmvattenberedaren då.J Josth skrev:Varmvattnet behöver hållas varmt och tilluften måste värmas. Vill du leva utan ventilation på vinterhalvåret? Det kan förstöra huset med dålig luft och mögel. Ställ tillbaka till rekommenderade inställningar i F470. Sedan när det blir kallare ute under +5 °C konstant så kan du ställa ner termostaterna i alla rum som istället kan värmas av luftvärmepumpen och låta den köra. Blir det smällkallt kan man dock behöva sätta upp termostaterna om luftvärmepumpen inte ensam orkar ge hela värmen som behövs till de rummen.
Vet inte om det är något fel på kompressorn. Hur kan man se det? Kan vara att jag stängt av ventilationen nattetid. Då jag störs av ljudet. Kör på 0 i hastighet mellan kl 20-09.
Redigerat:
Ställer du ner framledningstemperaturen och värmekurvan mycket så kommer ju frostskyddet för tilluften att aktiveras hela tiden på vinterhalvåret, dvs det blir ingen tilluft och ingen riktig ventilation.
Kompressorn hörs väl när den fungerar och arbetar. Sitter nere till höger. Nu när det varit kalla nätter neråt 0 grader så bör kompressorn gå en ganska stor del av natten men på dagarna när det är mildare blir det ganska sällan. Borde finnas en funktion i installatörsmenyerna som heter något liknande "Snabbstart kompressor" så man kan prova kompressorn dagtid. Ser det är meny 5.8 men ett värme- eller varmvattenbehov måste föreligga för start av kompressorn annars går den inte att starta.
Kompressorn hörs väl när den fungerar och arbetar. Sitter nere till höger. Nu när det varit kalla nätter neråt 0 grader så bör kompressorn gå en ganska stor del av natten men på dagarna när det är mildare blir det ganska sällan. Borde finnas en funktion i installatörsmenyerna som heter något liknande "Snabbstart kompressor" så man kan prova kompressorn dagtid. Ser det är meny 5.8 men ett värme- eller varmvattenbehov måste föreligga för start av kompressorn annars går den inte att starta.
Klicka här för att svara