Jag vet att det finns eller fanns iallafall kylmaskiner för ett antal år sedan där kondensorn kyldes av kallvatten....jag har varit med och sett dessa med egna ögon...fanns i "massor" på kontor etc.
På dessa maskiner satt kompressorn ihopmonterad med förångaren i en enhet och man kopplade helt enkelt in en kallvattenledning till maskinen istället för att ha en inne och en utedel.
Det går klart åt större volym vatten om man kör det direkt tilll kondensorn eller om man kanske växlar det först i liten plattväxlare...
Men att pumpa upp vatten från en egen brunn är ju väldigt billigt jämfört med komunalt vatten...
Jag har alltså egen brunn.

Dessutom byggs det ju stora fjärrkylanläggningar runt om i Sverige som jobbar med frikyla...dom har stora mängder vatten som kyls nattetid av uteluften och skickas under nästa dag ut till kontor etc.

styrexpert skrev:
Jag vet att det finns eller fanns iallafall kylmaskiner för ett antal år sedan där kondensorn kyldes av kallvatten....jag har varit med och sett dessa med egna ögon...fanns i "massor" på kontor etc.
På dessa maskiner satt kompressorn ihopmonterad med förångaren i en enhet och man kopplade helt enkelt in en kallvattenledning till maskinen istället för att ha en inne och en utedel.
Det går klart åt större volym vatten om man kör det direkt tilll kondensorn eller om man kanske växlar det först i liten plattväxlare...
Men att pumpa upp vatten från en egen brunn är ju väldigt billigt jämfört med komunalt vatten...
Jag har alltså egen brunn.
Så du menar att kallvatten aparaten också var kopplad till avloppet? låter onödigt dyrt & krångligt

vi har kylt vatten på jobbet o där är kondensorn luft kyld, som på vilken kyl eller frys som helst

CarMan
Ja, men det måste det ju i vilket fall...det blir ju kondensvatten från förångaren.
Det kan i vissa fall bli enklare...sliper montera 2 maskiner som båda skall kopplas in elektriskt, matning och styr och sedan skall ju rör dras mellan också.Alltså borra stora hål i yttervägg mm.
Har man bara en del så blir det en enklare installation. Men det är nog inte godkänt numera tror jag...

Vad är det för kyl ni har på jobbet...kyler den lite dricksvatten eller är det processkyla på xxx MW?
Självklart har de flesta kylmaskiner en kondensor utomhus med fläktar och allt....
Men nu vill vi ju driva våra små villa-kylsystem så billigt som möjligt...om det ska till en vanlig kylmaskin för att kyla huset så blir det ingen kyla i mitt hus iallafall. Snacka om energislöseri.

på jobbet har vi en kyld driksautomat. en liten maskin man fyller en mugg med vatten ifrån

CarMan skrev:
att köra driksvatten igenom fläckt konvekorn låter inte bra.
tror inte det blir specielt billigt.
tror inte det är så bra för konvektorn
tror inte det är tillåtet utan tillstånd

jag tror rickard på ww.värmepumpsforum.com kör sin 500m långa markslinga som frikyla. han kan svara på hur det funkar för honom
Det var faktiskt inte helt ovanligt för några år sedan att skicka kranvatten genom en fläktkonvektor. Jag har till och med sett dem användas i datorrum.

Utöver användning av kranvatten som kylmedel när det råder vattningsförbud så förstår jag inte varför det skulle behövas tillstånd? Faktum är att jag och säkerligen miljoner andra använder kranvatten nästan dagligen som kylmedel, fast dock utan att först skicka det genom en fläktkonvektor förstås.

CarMan skrev:
att köra driksvatten igenom fläckt konvekorn låter inte bra.
tror inte det blir specielt billigt.
tror inte det är så bra för konvektorn
tror inte det är tillåtet utan tillstånd

jag tror rickard på ww.värmepumpsforum.com kör sin 500m långa markslinga som frikyla. han kan svara på hur det funkar för honom
Han har väl pool och tar ut rätt mycket värme ur marken för att värma den vilket räddar situationen.

ja det är sant, han bor norr ut & matar ur massor ur marken, så han håller säkert sin mark kallare än andra, detta gör nog att han kan få någe såndär effekt på sin frikyla.
det reomeneras alltså inte att köras frikyla på jordvärme

Snailman
Ok man bör alltså ha bergvärme för att få frikyla, hur mycket extra kostar det tro, jämfört med markvärme, och då räknar jag med markvärme bara kostar slangen då jag tänker skaffa grävmaskin...

hur mycket kan man tänkas tjäna värmemässigt på bergvärme versus markvärme?(bergvärme är väl effektivare)

NEj Nej Nej...
bergvärmeärinte effektivare,du tjänar inteen enda extrakrona på bergvärme, jämfört med markvärme.

Mitt bergvärme hål på totala 180m (1,5m till berg & 10m till grundvatten) kostade 51 000:- (2004 nån gång togs hålet)
i detta ingick borrning & dom foder rör som gick åt, samt bortforsling av borr kax. det ingick också grävning till huset, håltagning i huset & slang, samt all sprit till anläggningen.

(slangens värde är väll 4000:- tror jag)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.