9 243 läst ·
40 svar
9k läst
40 svar
Guld och gröna skogar
Jag har nu räknat lite på förbrukning (pellets). Vid 0 grader och vindstilla, så drar huset 2 st 16 kg säckar à 80 KwH. Vid -4 och storm (eller starkare än storm) drar pannan 4 st säckar à 16 kg per dygn. Pannan är en Ctc 171 -78 och jag har läst att en Iwabobrännare (jag har ej en sån, men den ser lik ut) har pannan 75% verkningsgrad. Dvs. vid 0 grader 120 Kwh/dygn och vid ruggigt isande väder (kändes som minus 30 grader) 240 KwH/dygn. Vad borde man dimensionera en VP till då? (Jag vet att det är knapphändig info, men det är nåt att gå på i alla fall. Hade tänkt mig en volymförstorare. OM det går till Thermias grejor).
Hoppsan det va rätt mycket, Det betyder att du behöver 4,5-5 kW vid 0° o dubbelt vid minus 12-13°/9-10 kW..
En sak som även stämmer rätt bra är att det går lika mycket vid 0° o blåsigt som då det är 12-13° kallt ute o vindstilla vilket verkar stämma även hos dej, Det enda man inte vet exakt är vilken verkningsgrad du har på pellets så det hade varit kanon med elpatron som haft separat elmätare då hade du vetat exakt behovet..
Har du kollat upp mer vad du har för framledning o returtemp från radiatorerna??
Går kolla med vanlig utetermometer om du isolerar in en givare på båda rören , Gärna med värmeledningspasta mellan röret o givaren..
Du ska då ha fullt öppna termostater på radiatorerna o låta shunten bestämma innetempen..
Men det skulle nog inte skada att se över isoleringen heller för förbrukningen verkar rätt hög om man ser till hus storleken..
Vi har haft det lite blåsigt o -5° nu (ca 7 m/s) i några dagar o min förbrukning är 27 kg/dygn på 200 m2
En sak som även stämmer rätt bra är att det går lika mycket vid 0° o blåsigt som då det är 12-13° kallt ute o vindstilla vilket verkar stämma även hos dej, Det enda man inte vet exakt är vilken verkningsgrad du har på pellets så det hade varit kanon med elpatron som haft separat elmätare då hade du vetat exakt behovet..
Har du kollat upp mer vad du har för framledning o returtemp från radiatorerna??
Går kolla med vanlig utetermometer om du isolerar in en givare på båda rören , Gärna med värmeledningspasta mellan röret o givaren..
Du ska då ha fullt öppna termostater på radiatorerna o låta shunten bestämma innetempen..
Men det skulle nog inte skada att se över isoleringen heller för förbrukningen verkar rätt hög om man ser till hus storleken..
Vi har haft det lite blåsigt o -5° nu (ca 7 m/s) i några dagar o min förbrukning är 27 kg/dygn på 200 m2
Jag har tyvärr inte någon separat elmätare för elpatron (9KW). VIsst blir det en gissning på verkningsgraden, men huset är typ inte islolerat. Så är det 2-glasfönster. Halva taket av huset har inte snö på sig länge på vintern (läcker nog en del....). Men man kan ju vända på det och säga att det är liten risk för mögel i alla fall
När det blåste var det nog upp mot en 12-13 m/s (klassas ej som storm, utan snanare hård vind). När det blåser så pass mycket i, förhållandevis mycket kyla, drar det ur huset fruktansvärt snabbt!
Jag mätte enkelt genom att ta en vanlig temp och tejpade fast (linda in den) mot framledning och retur. 32 ut och 31 in, liten skillnad, berodde nog på den dåliga mätningen. Men vid 0 grader och vindstilla så behövs det inte mer på elementen för att få 21-22 grader inne.
Jag mätte enkelt genom att ta en vanlig temp och tejpade fast (linda in den) mot framledning och retur. 32 ut och 31 in, liten skillnad, berodde nog på den dåliga mätningen. Men vid 0 grader och vindstilla så behövs det inte mer på elementen för att få 21-22 grader inne.
Din mätning kanske inte va riktigt exakt men det är inte så stor skillnad hos mej heller ang. fram/returtemp (ca 2,5° vid 0° ute) o ligger på ca 25° i framledningstemp vid 0°, Blir mindre o mindre skillnad ju kallare man shuntar ut...
Med 75% verkningsgrad får du ut 3600 kWh/ton pellets o det är väl runt 3400-3600 kWh/ton du får ut men det är svårt att veta då man inte vet husets energibehov, Gissar på ca 5 ton iaf vilket är lika mycket som jag har..
Med 75% verkningsgrad får du ut 3600 kWh/ton pellets o det är väl runt 3400-3600 kWh/ton du får ut men det är svårt att veta då man inte vet husets energibehov, Gissar på ca 5 ton iaf vilket är lika mycket som jag har..
5 ton pellets motsvarar väl ungefär 25000 KwH? Då borde kanske jag ha en vp på 9-10 Kw och kanske en volymförstorare/ack.tank (vet ej vad som funkar med Thermias grejor) så att den inte måste starta och stanna hela tiden?
Tänkte på en sak, kan man inte köra med vedpannan och en vp? Känns ju dumt att kasta ut vedpannan som ändå funkar. Kan ju vara bra om det blir iskallt eller om vp ger upp.
Tänkte på en sak, kan man inte köra med vedpannan och en vp? Känns ju dumt att kasta ut vedpannan som ändå funkar. Kan ju vara bra om det blir iskallt eller om vp ger upp.
5 ton motsvarar 24000 kWh inmatad energi o om du har t.ex 75% verkningsgrad behöver huset 18000 kWh/år för värme/vv, Men med tanke på att ni inte har lika lång vinter/kyla som här i norr så gissade jag på att du skulle klara dej på ca 5 ton.. Huset är ju inte direkt stort.. 
Om man ser till att du behöver 240 kWh/dygn då det är 0° o riktigt blåsigt så går det ungeför lika mycket vid minus 12-13° o vindstilla vilket gör att huset behöver ca 10 kW då, Som tur är så blåser det inte lika mycket då det blir kallt...
Ja en volymförstorare är nog bra då du troligen inte har så mycket vatten i systemet då det inte är så många radiatorer..
Ang ved/VP så rekomenderas det inte men jag ger mej f-n på att det ska gå aldeles utmärkt (kommer väl få skit för de nu )
Hade du acktank nu till vedpannan??
Om du har det skulle du ju kunna koppla in en bivalent shunt http://infoweb.esbe.se/files/51681/Datablad_BIV_SE_99500290_A.pdf mellan VP/acktank o med VP kopplad till inlopp 2 o 1 till acktanken, Köra VP med flytande kondensering o ha shuntstyrning med innegivaren på Bivalentshunten ställd på t.ex 22° o VP även den med innegivare med t.ex 21° vald innetemp.. Då öppnar shunten fullt då acktanken är tom o då är det VP som värmer o den startar igen då tempen gått ner till 21°, då du eldar stoppar VP o shuntstyrningen stänger då tempen ökar i huset o det tas i första hand från acktanken..
hoppas ja tänkt rätt nu...
Om man ser till att du behöver 240 kWh/dygn då det är 0° o riktigt blåsigt så går det ungeför lika mycket vid minus 12-13° o vindstilla vilket gör att huset behöver ca 10 kW då, Som tur är så blåser det inte lika mycket då det blir kallt...
Ja en volymförstorare är nog bra då du troligen inte har så mycket vatten i systemet då det inte är så många radiatorer..
Ang ved/VP så rekomenderas det inte men jag ger mej f-n på att det ska gå aldeles utmärkt (kommer väl få skit för de nu )
Hade du acktank nu till vedpannan??
Om du har det skulle du ju kunna koppla in en bivalent shunt http://infoweb.esbe.se/files/51681/Datablad_BIV_SE_99500290_A.pdf mellan VP/acktank o med VP kopplad till inlopp 2 o 1 till acktanken, Köra VP med flytande kondensering o ha shuntstyrning med innegivaren på Bivalentshunten ställd på t.ex 22° o VP även den med innegivare med t.ex 21° vald innetemp.. Då öppnar shunten fullt då acktanken är tom o då är det VP som värmer o den startar igen då tempen gått ner till 21°, då du eldar stoppar VP o shuntstyrningen stänger då tempen ökar i huset o det tas i första hand från acktanken..
hoppas ja tänkt rätt nu...
Du skulle haft ett större exp.kärl,, det skulle varit på 45-50 liter..
Nu med pellets spelar det ju ingen roll då pannan hålls jämn temp men med ved förstår jag att det inte funkar nå vidare bra...
Kör du pelletsbrännaren mot acktanken nu??
Du har väl beredaren i pannan o då är det bättre oftast att skippa acktanken..
Nu med pellets spelar det ju ingen roll då pannan hålls jämn temp men med ved förstår jag att det inte funkar nå vidare bra...
Kör du pelletsbrännaren mot acktanken nu??
Du har väl beredaren i pannan o då är det bättre oftast att skippa acktanken..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden