Hejsan!
Första posten här så tänkte börja starkt :p
Jag har ett litet beskymmer här, precis flyttat till första huset och fått fel troligtvis felaktig
info angående säljaren av huset så driftkostnaden kommer dra iväg känns det som.
Vi har i dagens läge en gammal kombi panna från -63 som vi kör en -05 kmp px 21
pellets brännare på.
Räknat lite halvt på det och tror vi kommer förbruka dryga 7 pallar (52säckar) på ett år.
Vi bor i en 1 plans villa på 104kvm med extra isolering.
Jag har kollat efter en begagnad panna tex Nibe City, dem verkar väldigt prisvärda men
sen tillkommer en rätt dyr installations kostnad kan jag tänka mig. Vet inget alls om den
är 5-10-15 tusen eller ännu mer.

Så har vi ett annat alternativ nu att få en 2års använd luft/vatten pump installerad och körklar
för 15tusen.

Tror ni jag kommer gör en bra affär om vi köper den pumpen ? Har tyvärr ingen aning
om hur hög cop värde den har, tror det är -05 den är tillverkad så är rättså up to date iaf.

Vill gärna ha lite feedback om någon vet något bra :)

H
Du har rätt att det blir för dyrt att betala för installation av en beg. panna. Kandu inte göra det själv?
Hur vore det att komplettera kombipannan med en luftvärmepump?

jag kan inte installera själv tyvärr men kan få det gjort av en som håller på med pumpar, kompis med min far men vill fortfarande ha betalt som sagt för det är inget roligt job tydligen.
Samma kille som ville sälja l/v pumpen då, han tyckte vi skulle köra på den till -5 och ha en
reglerstation som kör in med pellets då vid -5 sen köra på en varmvatten beredare på sommartiden.
Är som sagt ny så vill ha lite feedback från folk som vet :p

H
Har du låg framledningstemperatur så att du kan använda l-v pump utan att kosta på en dyr ombyggnad?
Om pelletsförbrukningen är hög, Är du säker på att felet ligger hos pannan och inte i dålig isolering?
För två år sedan gav nog l-v pump billigare uppvärmning än pellets men nu har fasta elavtal gått upp ca.30% medan pelletspriset fallit något. Jag har i alla fall slutat fundera på lv-pump då jag inte kan se någon lönsamhet i att byta.
Normalt kan man spara ca. 20% pellets med en riktig pelletspanna och 10-15% pellets genom att stoppa in en Nibe City i förhållande till en vanlig kombipanna typ ctc 265.
Vad är det för kombipanna du har? Du kanske kan du öka effektiviteten genom att stoppa in bafflar som leder om röken lite.
Det är ju annars väldigt många som är nöjda med kombipanna för pelletseldning.
Har du dragbegränsare i rökröret? Utan en sån kan förbrukningen av pellets bli stor eftersom förbränningen blir okontrollerad.

Har inte helt kommit in i allt än så vet tyvärr inte vad du tänker på exakt med låg framledningstemperatur.
Han som skulle installera pumpen sa iaf att han skulle fixa allt för 15000 då har vi den installerad och klar att användas, sen behöver vi köpa och installera någon form av styrenhet senare så vi kan köra med pellets automatiskt när det blir kallt ute.

Vi har en parca binett -63a idag och personligen tvekar jag ganska skarpt på att den är särkilt effektiv. tycker den går väldigt oekonomiskt redan nu när det inte är särkilt kallt ute och bränner upp drygt 1säck per dag när vi har enbart 21 grader i huset. Vet inte exakt hur isolerings förhållandena ser ut men har kollat ovanifrån och det är väldigt isolerat upp till vinden är nog dryga 50cm med isolering ovanför innertaket.

Hans som bodde här innan hade ingen vidare info om panna så vet inte riktigt vad som finns i den eller ej, kan man kontrollera om man har dragbegränsare i rökröret på något sätt ?
Det jag vet är att den blev installerad -05 och även då blev den inställd för optimal förbränning.

Vi har juh så pass litet hus men vi är juh 2 som duschar 1-2 gånger om dagen och det kanske påverkar mer än man tror även fast man har ett "fancy" ekonomisk munstycke på duschen :P

Vet som sagt inte vad som kan vara normal pellets förbrukning på ett hus,
huset är från 43 föresten och ombyggt 94. Det var vid ombyggnaden dem isolerade vinden mer.

Är det sant i praktiken att L/V pumpar har effektivitet på ca 3ggr kW ?
För om dem har det så tycker jag det borde bli lite billigare med pumpen.
Då kommer man ner i ca 40öre kW och vi har ca 68öre nu med pellets och en
förbränningseffektivitet på 75% kanske är högt räknat på min gamla skorv

H
En dragbegränsare är en sån här grej.
http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=group&group=1
Har man inte dragbegränsare så varierar lufttillförseln till brännaren med draget i skorstenen och det kan vara oekonomiskt.
Blev brännaren inställd för tre år sedan vet du inte vilken pelletssort den ställdes in med. Bränner den för fett så får du en mörk rök, bränner den med för mycket luft blir det oekonomiskt och brännarröret kan skadas av för mycket värme.
Skulle gissa att du har en hög rökgastemperatur. Idealiskt är ca 140 grader men med den pannan har du säkert 250 grader.
Installatörer brukar vara envisa med att ställa upp effekten på brännaren högt. Detta i kombination med en oeffektiv panna kan vara orsak till den höga förbrukningen. Kanske skulle förbrukningen bli mindre om brännaren gick med lägre effekt.

Ska du installera luft-vatten pump måste du ha en låg framledningstemperatur. Du måste klara att ha varmt inne med en temperatur ut från pannan på omkring 45 grader även när det är riktigt kallt ute. Behöver du shunta ut 50-60 grader så är l-v pump inget alternativ, den kan inte leverera så varmt vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.