12 037 läst ·
20 svar
12k läst
20 svar
Frånluftsvärmepump-Braskamin
det var inte menat på det visat, jag bara undra om det var därför han avrådde från att köa innegivare?dabe skrev:
Jajjuamensan, det var så jag menade.CarMan skrev:
Varför investera allt mellan 200 upp till 2000 kr för en innegivare till en burk som är på upphällningen av sin livslängd.
-Sedan undrar jag om det verkligen inte är så att 480:an redan har en innegivare då den reglercentral som sitter i har en sk adaptiv regulator. För att resultatet ska bli bra krävs någon form av återkoppling in till styralgoritmen, dvs maskinen lär sig hur huset uppträder reglermässigt. Då behövs en innegivare. Man behöver inte hålla på att ställa in kurvor till reglercentralen, det sköter den själv med tiden.
Ganska intressant att den funktionen fanns på en burk som är 12 år gammal men saknas i dagens moderna VP. Kanske anses det inte fungera lika bra som när man får hålla på och justera själv...
För så svårt skulle det inte vara att lägga in funktionen i en reglercentral av modernt snitt. Datorkraft idag är ju nästan gratis, se bara McDonalds f*bannade leksaker till barnen >
Du har alltså en gammal frånluftsvärmepump och vanliga radiatorer med termostater på?
Då kan innegivare vara ett rätt bra komplement, dock starkt beroende på husets utformning, sprider sig braskaminens värme sig till andra rum? Radiatortermostater stryper bara värmen i det rum det är för varmt, innegivare drar ner hela huset. Då kan det löjligt nog bli kallare i en de delar av huset när man eldar i kaminen..
Men med den typen av frånluftsvärmepump så finns det egentligen ingen speciell nackdel med termostater, den styr ändå med "fastkondensering". Däremot är innegivare att rekommendera på bergvärmepumpar som är konstruerade på ett annat sätt.
Skall du ha ny frånluftare så tror jag starkt på ComfortZone, har bara hört positivt om den!
Dock, denna värmepumpen har ett styrsystem som baseras enbart på en innegivare, och dessutom samma konstruktion som bergvärmepumparna, så där kan radiatortermostater ställa till med en del jävelskap.
Har du fungerande termostater idag tycker jag att du skall behålla dessa och justera dessa till lagom temperatur.
Då kan innegivare vara ett rätt bra komplement, dock starkt beroende på husets utformning, sprider sig braskaminens värme sig till andra rum? Radiatortermostater stryper bara värmen i det rum det är för varmt, innegivare drar ner hela huset. Då kan det löjligt nog bli kallare i en de delar av huset när man eldar i kaminen..
Men med den typen av frånluftsvärmepump så finns det egentligen ingen speciell nackdel med termostater, den styr ändå med "fastkondensering". Däremot är innegivare att rekommendera på bergvärmepumpar som är konstruerade på ett annat sätt.
Skall du ha ny frånluftare så tror jag starkt på ComfortZone, har bara hört positivt om den!
Dock, denna värmepumpen har ett styrsystem som baseras enbart på en innegivare, och dessutom samma konstruktion som bergvärmepumparna, så där kan radiatortermostater ställa till med en del jävelskap.
Har du fungerande termostater idag tycker jag att du skall behålla dessa och justera dessa till lagom temperatur.
Var kan man köpa en innegivare till Nibe 310p? Fabrikat/modell? Pris? Finns trådlös variant?Farbror_Melker skrev:Hej,
Skriv gärna ut vilken VP du har så kan folk som läser på forumet garanterat svara bättre på dina frågar.
Annars blir frågorna av karaktären; hur långt är ett snöre *ler*
En innegivare till IVT 490 kostar 213 kr inkl moms i inköp. Sedan tillkommer installationskostnaden ifall du inte kan göra det själv. Och det kan kanske bli uppmot 1500 kr som CarMan skrev. *
/Farbror Melker
Hur fungerar Nibe 310p med inne och utegivare? Vilken prioriteras? Berätta gärna om lite erfarenheter samt om ni som installerat innegivare i efterhand, vad blev skillnaden på förbrukning? Hur gick ni tillväga?
Klicka här för att svara