Kanske en dum fråga men jag vet inget om bergvärme.

Vi har idag en vedpanna med 2 st 600-liters acctankar. Detta värmer huset och varmvatten. På sommaren när man inte behöver värma huset räcker varmvattnet i 3-4 dagar men en stor del av förlusterna ligger i värmeläckage från tankar och rör i pannrummet.

Huset är på 110m2 i två plan och gammaldags vattenburen värme med grova rör. Shuntar kanske ut ca 35 grader när man värmer huset... har inte bott här under vintern ännu så jag är inte säker.

Nåväl - om man installerar bergvärme, klarar den att fixa allt varmvatten eller måste man ha en separat vvb som går på el? Eller värmer bergvärmen upp till en viss temp och så fixar elen det sista?

Hur stor vvb kan man ha till sin bergvärme?

du kan ha hur stor vvb du vill, alt beror på hur man bygger
det finns ju bergvärme i hureshus!!!

B
inga problem. vår 8 kW pump värmer upp 300 liter på under 30 min (när tillslag är) har du två tankar kan du ju använda dem med värmepumpen också, då kanske med separat system, en för varmvatten och en som volymtank. då får du bra verkningsgrad på pumpen

finns inte en sortmössa att en 8Kw pump värmer 300 liter vatten från 40 grader till 55 grader, på bar 30 minuter.

därimot tvivlar jag inte på att pumpen kanske stanar efter 30 minuter, men det kan bero på andra saker.

CarMan skrev:
finns inte en sortmössa att en 8Kw pump värmer 300 liter vatten från 40 grader till 55 grader, på bar 30 minuter.

därimot tvivlar jag inte på att pumpen kanske stanar efter 30 minuter, men det kan bero på andra saker.

kompressorn klarar inte att ladda allt varmvatten under en period pga att att returen från laddningsmanteln/slingan blir så hög jämfört med när den värmer huset. Därför måste den stanna upp och vila en stund innan den kan fortsätta.

B
jag kan göra en test till.. men den är riktigt snabb, är nog mer beredarens förtjänst iof, det är en Thermia MBH. har 50 grader i toppen när den stannar, startar gör den på 43. så itne mellan 40-55.

B
detta kräven en riktig koll.. :) jag lovar att återkomma. men snabbt som attan är det.

Men är det inte stödvärmning med elpatron eller nåt i vvb:n då?

Jag bor i en villa på knappt 100m2, har jordvärme (samma princip som bergvärme) med en 5Kw pump och 2 acc tankar på 500l, det funkar utmärkt. Det är endast kalla dagar på vintern man kan behöva elda för att kunna bada (har elpatron som jag aldrig använt).

Mvh Enhörningen

B
hej...

min tidsuppfattning måste nog ses över... ;)

kollade nu, när pumpen startade så är övergivaren 43.5, undre var 20 (beroende på hur undre är tar det ju olika lång tid, då det är en slinga i vvb)

55 min tog det tills hela var värmd, då var undre på 46 och övre på 49.5, sen ökar övre till 50, då det är lite fördröjning...

300 l thermia MBH är det, ingen tillskott av el, (har ingen elpatron i pumpen ens...)

när den slutade var framledning 55 grader, retur 50.

ingen elpatron i pumpen? och det är en Thermia? hur gammal?

B
Pumpen är en Viessmann 300-G, elpatron har vi inte fått än, den är på gång. Pumpen är väldigt ny... installerades i april. elpatron kommer funka som ren backup och vid extrem kyla. (men inte så troligt).

pumpen klara att köra upp hela vvb till 60 grader som det är nu.. (en gång i veckan)

Kan man alltså ha kvar sin gamla vedpanna på samma system och hjälpa till med eldning nån gång ibland? Vore ju perfekt. Har även elpatroner i mina acctankar (2*600 l).

Boan skrev:
Pumpen är en Viessmann 300-G, elpatron har vi inte fått än, den är på gång. Pumpen är väldigt ny... i

pumpen klara att köra upp hela vvb till 60 grader som det är nu.. (en gång i veckan)
Det sliter inte x-tra på kompressor utan patron?sämre livslängd angående klarar brassar upp till 60 C..

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.