Hej,jag har en Thermia eko classic 55 (bergvärme) installerad 20april 2002.Min fråga är om drifttiderna på pumpen är rimliga,

DT VP 45368 tim = 5671 tim/år
DT TS 4740 tim = 597 tim/år
DT VP VV 9740 = 1218 tim/år

I familjen 2 vux 1barn så varmvatten uttaget är normalt,rumbören ligger på 21gr i snitt under den kalla årstiden,vi bor i norra skåne med hyfsat kalla vintrar.

Hälsningar Peter

Den verkar med dagens mått var dimensionerad i underkant med tanke på att gångtiderna är ganska långa,både för kompressor och eltillskott. Känns dock inte som ett problem.

Skulle mer vatten vara modellen för mindre gångtimmar?

C
loffes skrev:
Skulle mer vatten vara modellen för mindre gångtimmar?
Mer vatten? Du menar större volym på systemet? Näe, det ger bara längre gångtider och färre starter, det lär gå åt lika mycket energi oavsett.

cheetah1 skrev:
Mer vatten? Du menar större volym på systemet? Näe, det ger bara längre gångtider och färre starter, det lär gå åt lika mycket energi oavsett.
Ackumulatortank/volymförstorare, inte grövre dimensioner på distributionssystemet.

C
loffes skrev:
Ackumulatortank/volymförstorare, inte grövre dimensioner på distributionssystemet.
Precis vad jag också menade. :) Kommer inte ge nån märkbar skillnad i drifttid, bara längre gångtider och färre starter, vilket iofs inte är negativt, men inte det som eftersöks här.

Enda sättet är nog att minska förbrukningen (isolera) eller öka effekten.

cheetah1 skrev:
Precis vad jag också menade. :) Kommer inte ge nån märkbar skillnad i drifttid, bara längre gångtider och färre starter, vilket iofs inte är negativt, men inte det som eftersöks här.

Enda sättet är nog att minska förbrukningen (isolera) eller öka effekten.
Helt rätt d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.