1 380 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Gemensam bergvärme och luft/vatten?
Hej
Sitter och tittar på ett prospekt som verkar intressant men är lite fundersam över uppvärmningen. Vi har inte kollat på huset ännu eller kollat med mäklaren, det blir nästkommande veckas projekt men jag vill höra lite vad ni säger först. Det står i alla fall såhär i annonsen för huset: "Uppvärmning Värmepump luft/vatten - 08 gm bergvärme". Brukar man inte ha endera av dessa uppvärmningssystem? Själva huset är i nuläget på 70m2 så ett väldigt litet hus. Det är tilläggsisolerat med 170mm och det har lagts in golvvärme i hela huset. Med mina ringa erfarenheter så känns det lite väl dimensionerat med båda dessa system. Finns det någon vinning att ha bägge dessa?
Jag förmodar att "gm bergvärme" betyder gemensam med grannen. Eftersom huset lär byggas ut inom några år om det köps så känns det som att det alltid kan bli lite diskussioner med tanke på den gemensamma bergvärmen. Tror dock att det andra grannen har varit medveten om det eftersom det är förberett för att bygga ut detta huset.
Rent spontant så känns det i alla fall som det kommer bli väldigt billiga driftkostnader? Ska väl sägas att där även finns en vedsspis i vardagsrummet och de har grävt ut under golvet och isolerat med 20mm frigolit. Tror det har varit gammal krypgrund och så har de grävt ut under huset och gjutit en platta under....
Sitter och tittar på ett prospekt som verkar intressant men är lite fundersam över uppvärmningen. Vi har inte kollat på huset ännu eller kollat med mäklaren, det blir nästkommande veckas projekt men jag vill höra lite vad ni säger först. Det står i alla fall såhär i annonsen för huset: "Uppvärmning Värmepump luft/vatten - 08 gm bergvärme". Brukar man inte ha endera av dessa uppvärmningssystem? Själva huset är i nuläget på 70m2 så ett väldigt litet hus. Det är tilläggsisolerat med 170mm och det har lagts in golvvärme i hela huset. Med mina ringa erfarenheter så känns det lite väl dimensionerat med båda dessa system. Finns det någon vinning att ha bägge dessa?
Jag förmodar att "gm bergvärme" betyder gemensam med grannen. Eftersom huset lär byggas ut inom några år om det köps så känns det som att det alltid kan bli lite diskussioner med tanke på den gemensamma bergvärmen. Tror dock att det andra grannen har varit medveten om det eftersom det är förberett för att bygga ut detta huset.
Rent spontant så känns det i alla fall som det kommer bli väldigt billiga driftkostnader? Ska väl sägas att där även finns en vedsspis i vardagsrummet och de har grävt ut under golvet och isolerat med 20mm frigolit. Tror det har varit gammal krypgrund och så har de grävt ut under huset och gjutit en platta under....
Redigerat:
"Gemensam bergvärme" låter konstigt. Det blir långa kulvertar.. Kanske de menar att det var L/V men ersattes av bergvärme under 2008. Syns det någon utedel till en LV-pump på bilderna, eller har de någon bild från pannrummet?
Jo, fast jag har läst lite om gemensam bergvärme och det existerar men inte så vanligt och låter som sagt lite konstigt. Huset ligger väldigt lantligt men där finns ett grannhus som ligger nära det här huset. Men läser man texten och hur den är uppbyggd i resten av annonsen så verkar det vara så att där finns en luft/vatten pump som är från -08. Dock så skriver inte mäklaren i min mening helt korrekt på alla ställen i annonsen så det kan man inte utgå från.svartöra skrev:
Hur som helst så ser man ingen pump på utsidan av huset. Där finns dock ett garage inte allt långt ifrån där det inte är så mycket bilder, fast det skulle vara ett konstigt ställe att sätta pumpen på. Där finns ett pannrum som betecknas som "pannrum/förråd" men där är givetvis inga bilder därifrån. Blir väl till att man först får sin hunger stillad till morgondagen...
Två små hus som delar på en energibrunn i tomtgränsen kan man ju förstås tänka sig, men det låter som rätt mycket tänkbart besvär för en ganska liten besparing. Men i morgon får du veta...
Klicka här för att svara