7 263 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Rimlig mängd spillvatten från expansionskärl vid bergvärme?
Vi installerade bergvärme för cirka ett år sedan. Samtidigt konverterade vi hela huset från direktverkande el till vattenburen värme. Hela installtionen skedde med helentreprenad. Är väldigt nöjd med entreprenörens arbete och elräkningen har mer än halverats och de fula elradiatorerna har ersatts av fina flänsradiatorer.
En fråga har dock uppstått rörande spillvatten från tryckbehållaren. Av bilder framgår installationen och att vi har en hink under spillvattenledningen. Tyvärr finns inget avlopp i utrymmet eller möjlighet att dra spillvattnet en annan väg tillavlopp. Dock rinner cirka 1 liter ut varje vecka, veckor närmare 2 liter. Jag har kontaktat installatören som hävdar att detta är fullt normalt, men har vänner med liknande system där det inte blir något spillvatten alls.
Är det verkligen normalt med 1-2 liter spillvatten/vecka? Någon som vet?
En fråga har dock uppstått rörande spillvatten från tryckbehållaren. Av bilder framgår installationen och att vi har en hink under spillvattenledningen. Tyvärr finns inget avlopp i utrymmet eller möjlighet att dra spillvattnet en annan väg tillavlopp. Dock rinner cirka 1 liter ut varje vecka, veckor närmare 2 liter. Jag har kontaktat installatören som hävdar att detta är fullt normalt, men har vänner med liknande system där det inte blir något spillvatten alls.
Är det verkligen normalt med 1-2 liter spillvatten/vecka? Någon som vet?
För litet expansionskärl kan vara orsaken. Hur stort har du nu? Tror man brukar säga minst %10 av systemvolymen.
Det ska inte komma ut något vatten från värmekretsen alls.
Om det är normalt eller inte vet jag inte, men det är nog ungefär den mängden vi har också. Något mindre hus, ungefär lika många radiatorer och ett rum med golvvärme.
Det ska inte komma en droppe, jag skulle tro att ni blandar ihop det med varmvattnet.
Men där är ju två rör ner i kärlet? Det är inte så att det ena kommer från varmvattenberedaren?
Jag hade nyligen en egen tråd här med exakt samma fråga (å en väns vägnar), men där visade det sig att vattnet kom från VVB.
Jag hade nyligen en egen tråd här med exakt samma fråga (å en väns vägnar), men där visade det sig att vattnet kom från VVB.
Det är nog säk ventilen på varmvattnet som släpper ut trycket när vp gör varmvattnet. Kan ju sätta en slang på det smalare av dom två rören å dra till separat hink så ser ni. Man försöker dra det röret till ett golvbrunn eller annat avlopp för att inte få spillvatten runt hela golvet
Det är från varmvattneberedaren nu när nui påpekar det. Är det normalt?
Ja, det är normalt.
Om det var en gammal installation så kanske det inte fanns någon backventil på inkommande vatten till beredaren? Numera är det krav och det sitter inbyggt i ventilkopplet på beredaren med SÄV'en och blandningsventilen.
'Problemet' är att vattnet expanderar när det värms upp i beredaren och för att inte beredaren ska spricka så måste överskottet ta vägen nånstans. Backventilen hindrar att det trycks tillbaks i kallvattenledningen och då återstår bara säkerhetsventilen.
'Problemet' är att vattnet expanderar när det värms upp i beredaren och för att inte beredaren ska spricka så måste överskottet ta vägen nånstans. Backventilen hindrar att det trycks tillbaks i kallvattenledningen och då återstår bara säkerhetsventilen.