Hej!
Har en liten husbåt(Villa Voyager 30m2) där jag själv tänkte göra installationsjobbet för vatten, värme.
Jag har en stor färskvattentank under golvet som jag ska kunna ta vatten ifrån(pemkoppling finns från den).
Det är förberett för golvvärme, slangen är dragen och en liten beg. Nibe värmepanna 4 kw är tänkt att användas för sjövärme. Hydroforpump samt vv-beredare finns. Hjälp, vad behöver jag och hur kopplar jag det?? Har tyvärr inga möjligheter att anlita någon. Skiss skulle uppskattas mycket :D
Hälsningar
Joakim

Tyvärr går det inte ge några svar utifrån den info du delgivit.

E EyEr0n skrev:
Tyvärr går det inte ge några svar utifrån den info du delgivit.
Tack för svar
Men ett svar och en lösning finns på allt

Håller med föregående talare. Är helt omöjligt att ge svar på din fråga. Det är ungefär som att någon skulle säga; "Jag ska bygga ett hus, vad behöver jag?"
Du måste ta fram en skiss eller ritning först.

Krilleman
Absolt finns det svar på allt!

MEN, önskar du endast svar på hur långt ett snöre är så har du kommit rätt!

= 2345 cm, det är vad mitt snöre här hemma är långt.

Skämt å sido så måste du delge oss mer info. Jag har jobbat med VVS i snart två decennium och vet faktiskt inte vad jag ska svara på din ursprungsfråga. :surprised:

Bilder säger mer än 1000 ord!

Jag blir lite konfunderad då det finns en liten Nibe värmepanna (VVB?) men den ska användas för sjövärme?! Finns VVX inblandad i detta system?!

:thinking::thinking::thinking::thinking:

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Vatette har väl ett "kopplingschema" för vilka grejer som passar med varandra och vart dom används, kanske börja med å studera den.
Vad den nu heter.. :thinking:

L lordi skrev:
Håller med föregående talare. Är helt omöjligt att ge svar på din fråga. Det är ungefär som att någon skulle säga; "Jag ska bygga ett hus, vad behöver jag?"
Du måste ta fram en skiss eller ritning först.
Tack för svar men nejdå det är nog en lätt överdriven jämförelse. Jag vidhåller att det går

Krilleman
Husbåt hejohå Husbåt hejohå skrev:
Jag vidhåller att det går
Jag håller inte med tyvärr.... :(

Och skulle jag bli mot all förmodan bli överbevisad så hade du redan haft många svar på hur du installerar ditt tilltänkta system med kopplingsalternativ och lösningar!

Husbåt hejohå Husbåt hejohå skrev:
Tack för svar men nejdå det är nog en lätt överdriven jämförelse. Jag vidhåller att det går
Så du menar att vi ska konstruera ett system för försörjning av vatten och värme på din husbåt utan att ha förutsättningarna? Vi har inte ens sett en bild. Jag vidhåller att det inte går.
Med all respekt, så är inte detta ett projekt man ger sig in i utan att vara 100% säker på vad man gör.
Mitt råd är att du tar kontakt med en VVS-firma som hjälper dig, alternativt någon som sysslar med båtbyggeri. Jag vet att det inte är svaret du vill ha, men ändå... Jag vill gärna hjälpa dig, men jag kan inte, tyvärr..

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Exakt vilken modell är det på ”Nibe värmepanna 4kW”?

Exakt vilken VVB är det?

Exakt vilken hydrofor är det?

Är någonting kopplat idag?

Layout över husbåten där alla befintliga anslutningar och apparater är inritade.

Har du någon septitank?
Eller hur har du tänkt ta hand om avloppsvattnet?

Det lär finnas fler frågor innan någon kan börja ge dig svar, (efter att jag skrev denna mening kom jag på tre frågor till)!!!

P
Varför matar ni trollet?

electroluxaren skrev:
Varför matar ni trollet?
Är du avundsjuk ;)

Det är ju det perfekta boendet för en hempulare! Allt, el, vvs, isolering, allt får man göra själv utan att några statliga regler skall lägga hinder i vägen.
Fast det finns lite nackdelar också förstås. Framgår kanske av denna bild:
Hus på en flotte vid brygga med texten "VILLAVOYAGER" och en bakgrund med båtar och kaj.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är du avundsjuk ;)

Det är ju det perfekta boendet för en hempulare! Allt, el, vvs, isolering, allt får man göra själv utan att några statliga regler skall lägga hinder i vägen.
Fast det finns lite nackdelar också förstås. Framgår kanske av denna bild:
[bild]
Är ju perfekt läge iaf. Där kan man ju tala om krypavstånd från krogen :)

L lordi skrev:
Är ju perfekt läge iaf. Där kan man ju tala om krypavstånd från krogen :)
Jag/vi låg inblåsta en gång i Stenungsund, på väg från Stigfjorden till Göteborg.
Ett tag sedan nu, det var år 1970.
Då fanns inte Stenungs torg, den nya hamnen och köpcentret, utan vi låg vid en ångbåtsbrygga mitt inne i samhället.
Och det var bara 25 meter till bageriet, så vi levde gott på deras nygräddade frukostfrallor :)

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.