940 läst ·
7 svar
940 läst
7 svar
Installatör värmepump mellanskåne
Har tagit in ett antal offerter på luft/vatten värmepumpar men i många fall hamnar totalkostnaden rätt högt.
Funderar på om det skulle bli billigare att köpa inne och utedel själv och sedan köpa in installationstjänsten separat. Får uppfattningen att det skiljer ca 40 tkr totalt (inne+ute) på tex Nibes nuvarande kampanjpriser och billigaste på prisjakt.
Frågan är då om man vinner något på att köpa in den själv och om man hittar en installatör som vill göra enbart själva installationsjobbet.
Hur hade ni andra resonerat?
Någon som har tips på installatörer i mellanskåne som kan tänka sig ta sig an enbart installationen?
Funderar på om det skulle bli billigare att köpa inne och utedel själv och sedan köpa in installationstjänsten separat. Får uppfattningen att det skiljer ca 40 tkr totalt (inne+ute) på tex Nibes nuvarande kampanjpriser och billigaste på prisjakt.
Frågan är då om man vinner något på att köpa in den själv och om man hittar en installatör som vill göra enbart själva installationsjobbet.
Hur hade ni andra resonerat?
Någon som har tips på installatörer i mellanskåne som kan tänka sig ta sig an enbart installationen?
Vilken typ av värmepump är det du är intresserad av - En med kylmedia mellan inne- och utedel eller en med vatten mellan?
Är det vatten mellan så kan vilken röris som helst (eller du själv) koppla ihop prylarna. Sen behövs det lite kompetens för att justera in styrsystemet, men det klarar du själv om du är lite intresserad av att sätta dig in i hur det funkar.
Är det vatten mellan så kan vilken röris som helst (eller du själv) koppla ihop prylarna. Sen behövs det lite kompetens för att justera in styrsystemet, men det klarar du själv om du är lite intresserad av att sätta dig in i hur det funkar.
Har tittat på flera olika märken men främst fastnat för Nibe 2120-20 samt VVM500.
Antar att det behövs en kyltekniker för denna.
Hade absolut kunnat göra det själv fram till själva köldmediepåfyllningen, så länge jag har tid på mig och koll på vad man ska ha för material etc för inkopplingen, men det kanske blir garantiproblem om den inte kopplas in av en auktoriserad firma (?)
Elektriker har jag tillgång till, men inte en bra röris. Det är ca 3 m rördragning som ska till.
Kanske finns någon tråd eller guide på nätet så man kan sätta sig in lite mer hur installationen kan se ut innan man bestämmer sig.
Antar att det behövs en kyltekniker för denna.
Hade absolut kunnat göra det själv fram till själva köldmediepåfyllningen, så länge jag har tid på mig och koll på vad man ska ha för material etc för inkopplingen, men det kanske blir garantiproblem om den inte kopplas in av en auktoriserad firma (?)
Elektriker har jag tillgång till, men inte en bra röris. Det är ca 3 m rördragning som ska till.
Kanske finns någon tråd eller guide på nätet så man kan sätta sig in lite mer hur installationen kan se ut innan man bestämmer sig.
Ojdå. 
Under tekniska data på Nibes hemsida så står där "Köldmediemängd 6,26", så jag antog att det var gas. Är det bra eller dåligt? Givetvis bra för att man inte behöver en kyltekniker, men kanske inte lika effektiv som en med köldmedium?
Under tekniska data på Nibes hemsida så står där "Köldmediemängd 6,26", så jag antog att det var gas. Är det bra eller dåligt? Givetvis bra för att man inte behöver en kyltekniker, men kanske inte lika effektiv som en med köldmedium?
Mycket intressant. Stort tack för era synpunkter. Känns som detta mycket väl skulle kunna vara görbart sommarprojekt.
Klicka här för att svara