CTC i250 eller i350

366 läst  4 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Funderar på CTC Air Eco 614 för 260 kvm. Har ettrörssystem. Innepannan blir antingen i250 eller i350. Shunt i den förra och varvtalsreglering i den senare. Eller? CTC rekommenderar i250 till ettrörssystem. Varför? Knäppningar i rören? Vad missar jag om jag väljer i250, äldre teknik, framför i350, nyare teknik? Varvtalsreglering låter attraktivt för mig. Mjuk igångssättning och landning. Shunten blir mer pang, pang, on off. Jag vill ha effektivitet, jämn och stabil värme och robusta grejor. Vad sägs?

2. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    • Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 1
    Vad händer om man väljer varvtalsreglerat istället för shunt om man har ettrörssystem?

4. T
    Medlem Nivå 3
    Anledningen till att ctc rekommenderar dig till att välja 250 är för att du har en större mängd värmevatten och du har hela tiden flöde i radiatorerna
    Väljer du en 350 stängs värmen av varje gång den tillverkar varmvatten
    Då flödet från värmepumpen antingen laddar varmvatten eller går direkt ut till radiatorerna
    I ett rörssystem som har mer motstånd än ett 2 rörsystem kan du lite komfort störning på grund av detta om du inte har ett otroligt välbalanserat system
    Men sen har 350 fördelen att ha väldigt stor varmvatten volym till skillnad från 250 som har kam rörslinga och tillverkar varmvatten vid tappning
    Hoppas detta gav svar som verkade vettiga

• Laddar…
  5. T
    Medlem Nivå 3
    Jag missade en sak
    250 har jämnare värme pga shunten
    Medans 350 har en växelventil on/off
    Så alltså tvärt om vad du tror
    Dessutom är det inte innedelen som har frekvens styrning det du tänker på är utedelen 614 som har frekvens styrd kompressor
    Men jag tror att du får ut optimalt från utedelen med 350 då dessa är gjorda för varandra precis som 500 modellen var det man kan kolla med ctc är om man skulle kunna köra 350 mot volymtank och en shunt som skickar ut värme där ifrån bara en tanke
    Vad du än väljer så får du en värmeanläggning som du säkert blir nöjd med
    Jag säger som jag brukar
    Hitta en installatör som du litar på
    Låt honom installera det han tycker är bra och kan då får du en anläggning som fungerar är rätt installerad och inställd och bra service om det skulle vara några problem
    Lycka till

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: