Bästa svaret

P
ARN börjar det bli läge för

electroluxaren skrev:
ARN börjar det bli läge för
Jepp, du har rätt. Ska se vad ÅF säger men det börjar närma sig garantislut snart och den behöver ju testas när den avfrostas och det är vinter. Nästa vintern är det för sent så det lutar åt ARN om dom inte självmant tar tillbaka den. Första felanmälan gjordes senhösten -16 men som tur är har ÅF varit bra när det gäller felanmälan.

Här kommer en uppdatering.
Har reklamerat pumpen till både ÅF och Panasonic. Panasonic var trevliga och svarade snabbt och de hade lite generell information om sina pumpar. När de förstod att det var en reklamation hänvisade dom till ÅF.
Ännu ingen återkoppling från ÅF så jag meilade och undrade hur det gick och fick då ett mycket snabbt svar: ÅF anser inte att det är något fel på pumpen utan den fungerar som man kan förvänta sig, och agerar alltså inte på min reklamation.

Så nu får ARN avgöra.
Återkommer sen med resultatet.

Vad kan ARN göra? Om varken installatör eller Panasonic Swe säger att det är nåt fel...

H Husqvarna220Ac skrev:
Vad kan ARN göra? Om varken installatör eller Panasonic Swe säger att det är nåt fel...
ÅF och Panasonic har ju faktiskt gjort tre försök att åtgärda ett fel som inte är ett fel längre, det kan dom titta på.

Om det bytt ut maskinen och felet kvarstår är mycket mystiskt..tror det blir svårt

P
H Husqvarna220Ac skrev:
ARN kan inte göra något åt problemet, bara rekommendera lösning i tvisten mellan köpare o kund, det är en lång process med mycket brevväxling och sakliga bevisföringar från såväl säljare som köpare.
Varken säljare eller kund har skyldighet att följa ARN´s rekommendationer.
Det enda påtagliga som kan hända är att säljaren kan hamna på den sk "svarta listan", vilket kan anses vara tämligen riskfritt.

Det är rekommendationen från ARN jag efterfrågar då jag och ÅF har olika syn på vad som är normalt vad gäller en LLVP.

De gamla Panasonic starta fläkten när tempen kommit upp vid tempficka innedel
efter avfrostning. Det är inte så att utedelen startar men att innedelen är seg?

Resultatet: enligt Polarpumpen är det inget fel på värmepumpen (trots att dom försökt laga den 3 gånger). För att
ARN ska ta upp det behövs en oberoende expert som intygar att den uppför sig på det sätt som jag hävdar. Lägger dom pengarna på en ny pump eller tar ut en som kan felsöka den i vinter istället. Tack alla byggahusmedlemmar för responsen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.