Installerad 2006, kan se loggar till begynnelsen när jag kikat igenom menyer.
Digital display på värmepump med driftstimmar, knappar och gröna lysdioder för på/av funktion. "Greenline" text synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskinpanel med blå skärm, text "Tillkott. tid 1tim", knappar, två gröna lampor, "EEN LINE" märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

22247h motsvarar "aktiv kompressortid"? Vilket i sin tur bör motsvara 4 timmar om dygnet i 15,2 år om man kikar daglig användning utan hänsyn till årstider.

Elpatronen har alltså använts 1 timme sedan installation?

Förstår jag det rätt?
 
Det beror på vad den sitter i på för hus, och vilken modell det är.

Vi har en HT C9, dvs icke plus, och den har gått ca 50000h på 19år, samt 175h på eltillskott (troligtvis för att nått hänt med pumpen). Då bor vi än mer söder ut, men i ett halvdåligt isolerat 70talshus.

Värt att veta är att pumpen räknar till ca 37000, för att där slå om till -37000 och räkna uppåt igen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det beror på vad den sitter i på för hus, och vilken modell det är.

Vi har en HT C9, dvs icke plus, och den har gått ca 50000h på 19år, samt 175h på eltillskott (troligtvis för att nått hänt med pumpen). Då bor vi än mer söder ut, men i ett halvdåligt isolerat 70talshus.

Värt att veta är att pumpen räknar till ca 37000, för att där slå om till -37000 och räkna uppåt igen.
Tack för svar och information, lite lättare att jämföra och förstå sig på sitt nya hus.

Modellen heter just HT plus vad jag förstått det som(?) Boyta är 109 kvm, tilläggsisolerat samt teglat -99, bytt till 3glasrutor. Vinden är isolerad och tak bytt. Få fönster med stora radiatorer.

Får grotta ner mig i manualen och se om det går att få fram om/hur många "resets" är gjorda .
 
HT plus är en serie, C i mitt fall innebär inbyggd varmvattenberedare och 9 står för värmeeffekt.
Tror tyvärr att man behöver lossa fronten om man vill veta exakt i så fall (förvisso inte farligt att göra).

Men skulle den slått runt så skulle det fyrdubbla förbrukningen, dvs 16h om dagen året om. Låter väldigt mycket istället.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Värt att veta är att pumpen räknar till ca 37000, för att där slå om till -37000 och räkna uppåt igen.
32767 för att vara exakt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
32767 för att vara exakt.
Tack, sjuan hamnade fel i min skalle och jag orkade inte kolla upp exakt vad det skulle vara.
 
(2^15)-1
 
13th Marine 13th Marine skrev:
HT plus är en serie, C i mitt fall innebär inbyggd varmvattenberedare och 9 står för värmeeffekt.
Tror tyvärr att man behöver lossa fronten om man vill veta exakt i så fall (förvisso inte farligt att göra).

Men skulle den slått runt så skulle det fyrdubbla förbrukningen, dvs 16h om dagen året om. Låter väldigt mycket istället.
Står C & E i manualen har jag för mig, oklart vilken modell - får kika när jag är i huset. Det låter inte troligt som du säger, särskilt då energiåtgång varit väldigt snål.

Tack för behjälpliga svar!
 
C har inbyggd varmvattenberedare, E är utan.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
9kw vvb antar jag
 
  • Rör med etikett, tekniska specifikationer, 400V, 9000W, del av industriell eller mekanisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varmvattenberedaren värms normalt sett av kompressorn. Det på bilden är elpatronen. Den används både för att värma varmvattnet och huset vid behov.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.