Hej,

Jag fick nyligen en luftvärmepump (Samsung) installerad i gäststugan till fritidshuset. Nu under vintern har jag den enbart på underhållsvärme 8 grader, vattnet är avstängt och urtappat. Nu nämnde dock installatören att det optimala är att alltid köra fläkten i maxläge och utan svängning (inte turbo) för att den ska fungera optimalt och att det faktiskt drar mindre, stämmer detta? Om argumentet gällt luftkvalité/ventilation så hade jag köpt det rakt av. Jag har även en värmepump i storstugan (Mitsubishi Hero) som jag normalt har på 14/15 grader underhållsvärme men på fläktläge 3 av 5 när jag inte är där, bör även denna upp på max i så fall?
 
P
M Male1010 skrev:
Hej,

Jag fick nyligen en luftvärmepump (Samsung) installerad i gäststugan till fritidshuset. Nu under vintern har jag den enbart på underhållsvärme 8 grader, vattnet är avstängt och urtappat. Nu nämnde dock installatören att det optimala är att alltid köra fläkten i maxläge och utan svängning (inte turbo) för att den ska fungera optimalt och att det faktiskt drar mindre, stämmer detta? Om argumentet gällt luftkvalité/ventilation så hade jag köpt det rakt av. Jag har även en värmepump i storstugan (Mitsubishi Hero) som jag normalt har på 14/15 grader underhållsvärme men på fläktläge 3 av 5 när jag inte är där, bör även denna upp på max i så fall?
bäst verkningsgrad om man jagar den får man genom att se till att så mycket som möjligt av varmluften går ut i rummet.
enklast att sätta fläkten på max och vingarna rakt ut
men om du som nu kör med reducerad effekt (8C) så blir det overkill ,då den värmer mindre och mer sällan
 
Jag har min pump på 10 grader o fläkten nästan max, men tycker den drar för mycket el. På 24 tim är det 27kwh.
Den frostar av hela tiden .
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.