Värme allmänt
Sweli: El och VVS lämnar vi till fakman det är säkrast så ;D Vi kommer att installera CD själva, och alla gips väggar och tak. Spackling, målning, lägga golv, det klarar vi ;D
HBK: Klurar lite på vilken typ av förläggning man skall ha till golvvärmen. Alternativen är att naja fast rören vid armering eller att lägga dem på isoleringen i skenor. Har någon några goda tips eller erfarenheter att dela med sig av? En djupare förläggning ger ett trögare system men i gengäld riskerar man inte att skada rören när man sätter innerväggar.
Sweli: Vi har valt att ha vattenburengolvvärme på båda våningarna. Det är lättare att inreda, skönt att gå på, slipper man damma av element. Det kostar lite mera, men vi tycker att det är värt.
Sweli: Kan du säga vad installationen inkl materia går på? Jag skulle vilja jämföra med den offert vi fick av vår golvvärme leverantör.
General_Failure: Suck, jag vill inte ha dessa smileys. Glömmer allt som oftast att avmarkera dom.
KarlXII: Det handlar egentligen om effekt/yta. Jämför med kylaren på en bil. Det kyler inte så bra om man bara leder en slang genom kofångaren och tillbaka igen. Att jag säger att man [citat] ha plåtar är baserat på praktisk erfarenhet. En polare skulle snåla pch tänkte låta golvet göra jobbet med värmefördelningen....men se det funkade inte - det blev iskallt därinne med ett par tunna
David: Vi kollade med vår värderingsman och enligt honom borde vi få tillbaka det vi satsar på en frånluftsvärmepump. Så nu ser det ur som vi kör för det. >:( mvh Snåla David
Fredrik_I: BD_med MB, 20 kbm är det travat mått? Använder du någon "vedprocessor". Fyra veckors "produktionstid" skall man läsa det som två dagar per kbm?
KarlXII: Men då är det ju inte så konstigt att det är kallt däruppe.. :D
Svedberg: Det kan spricka.. men man kan koppla på värmen tidigare om man inte skickar ut så varmt vatten.kommer ej ihåg temp??
BoD: En kompis granne ordnade en enkel och billig solfångare. På hans platta och svarta carporttak la han ut trädgårdsslang med glas över där han värmde poolvattnet. Pga värmen blev systemet självcirkulerande. Jag tror inte man ska fråga om verkningsgradssiffror och sånt, men systemet fungerade faktiskt.
MathiasS: Tack för det, jag får kolla runt lite och ta in några anbud. Med nya soffan och fotöljen på plats i vardagsrummet vore det väldigt trevligt att även få lite sprak i spisen.
abel1: Tack för svaren! Bygghöjden är inte så väldigt noga för jag ska ha valv i mellan. Har hört att det ska finnas skivor som man bara lägger ut på golvet som det är frästa spår i för slangen. Någon som hört om detta? Till patric: Menar du yta per element? tex att man kan ha ca 10m2 per element? Går det att ha element o vattenslingor samtidigt?, alltså från samma element? Vad ligger
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted4/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
Eklund: Jag har en oljetank på 3 kubik som jag har haft funderingar på att göra om till accumulatortank och sedan elda med ved på vintern. Är det någon som har liknande konstruktion nu, och vad är iså fall eran erfarenhet??? Är det värt besväret och pengarna? Har hört att det ska vara svårt att få upp temperaturen på en sådan stor tank!! Är tacksam för synpunkter!!!
Ekke: När du djupborrar får ofta med radonet o bergsgaser som kostar massor(30000-50000kr) att bli av med.
JB: Vi funderar på att installera en kamin i vårt blivande hus och har fått följande prisförslag: Scan-line 25 http://www.heta.dk/Scanline/scanline25.htm Nibe premodul (skorstenssystem) Frakt -> 26000:- (varav 15000:- för kaminen) Besiktning ca 1000:- Montage/arbetskostnad 7000:- Totalt: 34 000:- Är det svårt att montera en kamin själv? Ngn som har erfarenhet? Tips? Ett alternativ till
MathiasS: Tillägg: I en korrekt dimensonerad anläggning får man på något/några års sikt en liten liten lokal sänkning av medeltemperaturen. Kring detta anignens sänkta värde har man sedan en årscykel för tempen: Tempsänkning under högbelastning (vinter) och återhämtning till ursprungsnivå under sommarhalvåret. Ett korrekt dimensionerat hål fryser inte och kallnar inte med tiden, det
AAA: Elementen är av den gamla kurviga-snirkliga-sirliga typen som man kan sticka handen rakt igenom (om man inte har för stora händer). Dom monterades när huset byggdes på tidigt 1930-tal och har inte varit nermonterade sedan dess. Därav hoppet om att kunna få bort färgen och måla om utan att skruva loss dom. -Berit
MK: [citat] Jag vet inte var jag fått informationen ifrån, men luften som lämnar pumpen ligger på ca. 2-3 grader. [citat] Tror inte det är så lyckat att skicka ut kallvatten i grunden (via värmeslingorna). Detta kommer att medföra att man drar in fukt i grunden. Däremot så skickar 495'an överskottsvärme i berget igen... //MK
andersbyggahus: [citat] På Mårtensro erbjuder Sundsvalls Energi en komplett installation för 0:-, passar mig bättre...
KarlXII: Jag har lagt mina Wirsborör själv. Vad Wirsbo tycker om det skiter jag högaktningsfullt i. :) Däremot har en auktoriserad rörmokare trycktestat och kopplat in rören till fördelarcentralen vilket mitt försäkringsbolag uppskattar. Eller, KRÄVER, skulle jag tro.
Rodge68: Hej! Jag känner en person som ingick i en testgrupp där man nattsänkte temperaturen och de kom fram till att ner till +5 grader i ute temperatur fanns det en liten vinst med att sänka temperaturen. Under dessa +5 grader drar det så mycket extra för att höja temperaturen igen att det inte finns någon anledning att sänka temperaturen. Jag har dock en egen teori; sänk temperaturen dagtid
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
BoByggarn: Enligt uppgift fungerar dom redundant, dvs går en sönder så tar den andra kompressorn över. Så du har fortfarande värme. Men är det smällkallt så kanske du inte har full effekt.
KarlXII: Passa er för folievarianten..iallafall den som kallas för "varma fack". Det blir just det - varma fack, inte varma golv. Stefans staniolvariant.....njeeee. När du väl skruvat dit golvgipset över din folie har du nog lyckats klämma slangen långt ner genom isoleringen.Och folien. PEX-slang är bångstyrig som 17 och kräver ganska hårda tag. Och plåtar. Men faktum var att jag var inne på
Stefan: Hej! Går det inte att få luftfuktare till ett system som förvärmer luft? Mvh Stefan