14 556 läst ·
7 svar
15k läst
7 svar
Vattenrör i plattan
Bygger platta med 20 cm cellplast, var lägger jag vattenrören? Rörmokaren vill lägga både varm och kalllvatten i isoleringen (mellan första och andra lagret), husförsäljaren föreslår kallvatten under isoleringen och varmvatten över. (Måste då kallvattnet grävas ner djupt?). Samt behövs några radontätningar på rör som går igenom platttan? Pexrör i skyddsslang eller prisolrör? Grävaren lade in avlopp samt inkommande vatten (en 32 mm slang) skall denna slang ha skyddsrör eller vara isolerad? (det är den inte, men ligger djupt ca: 1.60). Många frågor nu..
På våran ritning ska kallvattenrören gå under isoleringen, dessa ska vara av typ plusprisol (extra isolerade) och varmvattenrören (prisol) ska gå precis under armeringen tillsammans med golvvärmen.
Vår rörmokare lade alla rör (Bara prisol) under armeringen i alla fall.
Varför? Han går på anbud och strävar efter att göra så billigt som möjligt. Att lägga alla rör efter isoleringen spar tid och plusprisolen är dyrare.
Egentlig nackdel: Kallvattnet (som klassas som livsmedel) som ligger i rören blir varmt, upp mot 35-40 grader, som är en utmärkt grogrund för bakterier samtidigt som metallutfällningen i kopparrören ökar (åtminstone smakar det så).
Gör riktigt från början, det mesta som är beskrivet i detalj på en ritning har en anledning.
Vår rörmokare lade alla rör (Bara prisol) under armeringen i alla fall.
Varför? Han går på anbud och strävar efter att göra så billigt som möjligt. Att lägga alla rör efter isoleringen spar tid och plusprisolen är dyrare.
Egentlig nackdel: Kallvattnet (som klassas som livsmedel) som ligger i rören blir varmt, upp mot 35-40 grader, som är en utmärkt grogrund för bakterier samtidigt som metallutfällningen i kopparrören ökar (åtminstone smakar det så).
Gör riktigt från början, det mesta som är beskrivet i detalj på en ritning har en anledning.
Tack!, precis vad jag ville ha reda på, (skall lägga rören i morrn), då får jag åka en sväng extra och handla plusprisol rör. Tänkte först lägga pexslang i skyddsrör, men det finns inget bra ställe i badrummen atrt dra upp dom snyggt då dom är klumpiga.
"behövs några radontätningar på rör som går igenom platttan?"
Vet ej, vi har det inte och fanns inte tillstymmelse till dylikt på ritningen. Kan vara en utbredd okunskap i ämnet?
"Grävaren lade in avlopp samt inkommande vatten (en 32 mm slang) skall denna slang ha skyddsrör eller vara isolerad?"
Den behöver inte vara isolerad om den går från -1,60 till huset lodrätt. Överhuvudtaget rör som går innanför grunden brukar inte isoleras.
Vi fick på grund av besvärliga markförhållanden lägga vattenslangen ganska grunt, då blev det en rörisolering på 20mm samt markisolering ovanför 150mm.
Vet ej, vi har det inte och fanns inte tillstymmelse till dylikt på ritningen. Kan vara en utbredd okunskap i ämnet?
"Grävaren lade in avlopp samt inkommande vatten (en 32 mm slang) skall denna slang ha skyddsrör eller vara isolerad?"
Den behöver inte vara isolerad om den går från -1,60 till huset lodrätt. Överhuvudtaget rör som går innanför grunden brukar inte isoleras.
Vi fick på grund av besvärliga markförhållanden lägga vattenslangen ganska grunt, då blev det en rörisolering på 20mm samt markisolering ovanför 150mm.
Har nu dragit alla rör till vatten, jag ändrade mej och gick på rörmokarens sätt och drog vanliga prisolrör mellan cellplastlagren, fräste ur spår för rören med ca 20 cm mellanrum. Ringde dom som ritat VA installationen och dom rekommenderade också detta. Fick höra att när man drar kopparrör i betong så finns det risk för fel långt senare då koppar rör sej mycket med temperaturen, ligger den då bara i cellplast så kan den röra sej så mycket den vill. Det bästa hade nog varit pexslang i skyddsrör, men det får bli i nästa hus (i nästa liv).
Nu till golvvärmen....
Nu till golvvärmen....
Hittade radontätningsringar här:
www.wideco.se/produkter/pdf/pdf/f802.pdf
det är ju bara en gummitätning samt en slangklämma..
Undrar om det verkligen behövs, står inget på ritningen.
www.wideco.se/produkter/pdf/pdf/f802.pdf
det är ju bara en gummitätning samt en slangklämma..
Undrar om det verkligen behövs, står inget på ritningen.
Klicka här för att svara