2 180 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Skadar verkligen start/stopp VP?
Överallt läser man att dimensionering av värmepump skall ske så att den täcker 50-70% av husets maxmala effektbehov och på sätt täcker 90% av årsuppvärmningsbehovet. Som argument anges att det är olönsamt samt att många start/stopp förkortar livslängden. Det olönsamma att borra djupare och köpa kraftigare VP till ett pris som man ej räknar hem på en lång tid köper jag men hur är det med start/stoppen ?
Vet man verkligen detta? Mig veterligen så ser man alltid till att starta kompressorn i ett "trycklöst" läge. Kanske drifttid sliter mer? Om nu start/stopp är ett problem så skulle väl tillverkarna smyga igång kompressorerna med elektronik!
Vet man verkligen detta? Mig veterligen så ser man alltid till att starta kompressorn i ett "trycklöst" läge. Kanske drifttid sliter mer? Om nu start/stopp är ett problem så skulle väl tillverkarna smyga igång kompressorerna med elektronik!
En *mycket* bra fråga. Jag har jagat svar i detta ärende i ett helt år nu men har inte hittat hårda fakta.
"Alla" gamla rävar i branschen anser att dimensionering skall ske med de traditionella täckningsgraderna. Detta ger en VP som går längre - färre start och stopp. Man tjänar inga pengar på en VP som står still säger man. Man hänvisar gärna till kompressoerer i kylanläggningar som snurrat i både 20 och 30 år tack vare att dom går jämt.
Det senaste året (kanske åren?) har det dock blivit lite poppis att låta VP täcka en större den av energibehovet pga stigande elpriser. Man menar också att nya pumpar har motorskydd etc som snabbstoppar pumpen innan haveriet är ett faktum.
Själv har jag försökt dimensionera efter "lagom är bäst" konceptet. VP kommer i praktiken att täcka hela behovet men jag får långa gångtider genom en 500liters acktank i radiatorkretsen.
"Alla" gamla rävar i branschen anser att dimensionering skall ske med de traditionella täckningsgraderna. Detta ger en VP som går längre - färre start och stopp. Man tjänar inga pengar på en VP som står still säger man. Man hänvisar gärna till kompressoerer i kylanläggningar som snurrat i både 20 och 30 år tack vare att dom går jämt.
Det senaste året (kanske åren?) har det dock blivit lite poppis att låta VP täcka en större den av energibehovet pga stigande elpriser. Man menar också att nya pumpar har motorskydd etc som snabbstoppar pumpen innan haveriet är ett faktum.
Själv har jag försökt dimensionera efter "lagom är bäst" konceptet. VP kommer i praktiken att täcka hela behovet men jag får långa gångtider genom en 500liters acktank i radiatorkretsen.
Klicka här för att svara