7 696 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Hydrofor
Hej.
Skaffa en hydropress istället. Den tar ca tre gånger mängden vatten och är mer slitstark i kyla. Titta i Comfortbutiken eller hos debepumpar i sundbyberg.
/A
Skaffa en hydropress istället. Den tar ca tre gånger mängden vatten och är mer slitstark i kyla. Titta i Comfortbutiken eller hos debepumpar i sundbyberg.
/A
Märkligt. En hydrofor kan ju inte höja trycket i ledningarna, bara jämna ut trycket? Samma sak gäller för en hydropress. Den kan ju inte skapa ett högre tryck än den får av pump eller matarledning...
I valet av hydropress och hydrofor hade jag alla gånger valt en hydrofor. Anledningen finns redovisad i en tidigare tråd. En hydrofor är egentligen helt underhållsfri, man får fylla på eller släppa ut luft en eller ett par gånger om året, det är allt.
Vad menar du Elliott, med att en hydropress är mer slitstark i kyla?
Hydroforer köper man lämpligast hos Rinkaby rör, som säkerligen är billigast i landet på sådana. De säljer kvalitetshydroforer.
I valet av hydropress och hydrofor hade jag alla gånger valt en hydrofor. Anledningen finns redovisad i en tidigare tråd. En hydrofor är egentligen helt underhållsfri, man får fylla på eller släppa ut luft en eller ett par gånger om året, det är allt.
Vad menar du Elliott, med att en hydropress är mer slitstark i kyla?
Hydroforer köper man lämpligast hos Rinkaby rör, som säkerligen är billigast i landet på sådana. De säljer kvalitetshydroforer.
Hej,
undrar om ni har kommunalt vatten eller pump.
Om ni har pump - vilken då ? Kanske vore det
bättre att skaffa större pump eller en pump med
tank (alltså en pump som suger vatten) Hade
samma problem i fritidshuset och fick justera
max-trycket, samt tryck där pumpen startar eller
slår från. Funkar jättebra sen dess.
;D
Trevlig helg
Hobbit
undrar om ni har kommunalt vatten eller pump.
Om ni har pump - vilken då ? Kanske vore det
bättre att skaffa större pump eller en pump med
tank (alltså en pump som suger vatten) Hade
samma problem i fritidshuset och fick justera
max-trycket, samt tryck där pumpen startar eller
slår från. Funkar jättebra sen dess.
;D
Trevlig helg
Hobbit
Hej och tack för svar.
Vi har privat vattenledning (kommunal en del, men sista biten privat). Tydligen är det pga av längden på vattenledningarna som vi skulle behöva hydrofor eller hydropress.
Det kanske inte hör hit, men men det handlar om en året-runt bostad som ligger lägre än kommunens anläggningar. Så vi ska redan installera en avlopps-pump. Fast den går väl åt andra hållet?
Vår tvättstuga är redan väldigt full med maskiner. Så det vore bra om den här flärpen var väldigt liten, typ en brödrost som man kan hänga i taket...
Berit
Vi har privat vattenledning (kommunal en del, men sista biten privat). Tydligen är det pga av längden på vattenledningarna som vi skulle behöva hydrofor eller hydropress.
Det kanske inte hör hit, men men det handlar om en året-runt bostad som ligger lägre än kommunens anläggningar. Så vi ska redan installera en avlopps-pump. Fast den går väl åt andra hållet?
Vår tvättstuga är redan väldigt full med maskiner. Så det vore bra om den här flärpen var väldigt liten, typ en brödrost som man kan hänga i taket...
Berit
Jag bytte hydropress i somras ~500 spänn, 20 liter i volym, inte speciellt dyrt eller stort.
Däremot så är en hydrofor betydligt större, flera hundra liter.
Att du bor lågt ger dig i och för sig högre tryck men om du bor i slutet av en ledning så är det flödet som ger det låga trycket då du öppnar en kran.
Att installera hydrofor eller hydropress ger dig möjligheten att spola med högt flöde så många liter som hydropress/hydrofor innehåller. Då du spolat ur den volymen så får du samma flöde "tryck" som utan hydrofor/hydropress.
Hoppas du har förstått på ett ungefär vad hydrofor/hydropress har för uppgift i ditt fall.
Du skulle ju kunna installera den någon annanstans än tvättstugan. Den måste dock stå frostfritt.
En annan sak som skulle kunna ge problem med lågt vattenflöde "tryck" är att du har igenkalkade ledningar. Kolla flödet närmast anslutningen till inkommande vatten.
Däremot så är en hydrofor betydligt större, flera hundra liter.
Att du bor lågt ger dig i och för sig högre tryck men om du bor i slutet av en ledning så är det flödet som ger det låga trycket då du öppnar en kran.
Att installera hydrofor eller hydropress ger dig möjligheten att spola med högt flöde så många liter som hydropress/hydrofor innehåller. Då du spolat ur den volymen så får du samma flöde "tryck" som utan hydrofor/hydropress.
Hoppas du har förstått på ett ungefär vad hydrofor/hydropress har för uppgift i ditt fall.
Du skulle ju kunna installera den någon annanstans än tvättstugan. Den måste dock stå frostfritt.
En annan sak som skulle kunna ge problem med lågt vattenflöde "tryck" är att du har igenkalkade ledningar. Kolla flödet närmast anslutningen till inkommande vatten.
:-/ Kom just på en sak .....
Kolla rördimension från kommunens vattenledning in
i huset. Vanligtvis ska det ju vara en viss "förminskning"
ända fram till kranen där du tappar vatten. Dvs vi börjar
med kommunens vattenledning och din privata. Och
säger att den är 1'' eller större. Sen vidare med 3/4''
eller 1/2'' ju mindre rören blir - ju högre trycket (för-
hoppningsvis) Om ni har rätt måt på alla rör skulle det
bekräfta vad BAS redan mistänker. Igenkalkade rör.
Ligger ledningen frostfritt ? Det kan ju också ha sprukit
och läcker någonstans i marken ?
Hälsningar
Hobbit
Kolla rördimension från kommunens vattenledning in
i huset. Vanligtvis ska det ju vara en viss "förminskning"
ända fram till kranen där du tappar vatten. Dvs vi börjar
med kommunens vattenledning och din privata. Och
säger att den är 1'' eller större. Sen vidare med 3/4''
eller 1/2'' ju mindre rören blir - ju högre trycket (för-
hoppningsvis) Om ni har rätt måt på alla rör skulle det
bekräfta vad BAS redan mistänker. Igenkalkade rör.
Ligger ledningen frostfritt ? Det kan ju också ha sprukit
och läcker någonstans i marken ?
Hälsningar
Hobbit
Klicka här för att svara