S
Stefan: Detta forum är ju bara för bra!! Tack Janne_B! Mvh Stefan :)
1 svar · 1,5k läst
R
Rodge68: Jag har också hört folk som har takvärme som är nöjda med det! Men rent logiskt så borde det går åt mer energi, eftersom värme stiger uppåt? [flash=200,200]URL[/flash]
1 svar · 5,1k läst
R
Rodge68: Du borde kunna kolla vad det är för temp på framledningstemperaturen. Jag tror att det första värdet som du ser i 310 är panntemperaturen, sedan reglerar shuntventilen vattentemperaturen ut i golvet. Så lyft på kåpan och knappa dig fram i menyn så får du fram den riktiga tempen. Roger
4 svar · 5,3k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31411/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,8k läst
J
Jonas_O: Det finns kombinerade Ved/pelletspannor som har bra verkningsgrad. Elda med ved när man är närvarande, elda med pellets närman reser bort 1-2 veckor.
1 svar · 2,7k läst
P
peterpop: Då kan du alltid ringa och prata med kommunens energirådgivare, som är oberoende part. Peter
3 svar · 2,7k läst
Sweli
Sweli: Det var en bra idé, tack för svaret 8) Även om vi går på vår värmekonsult linje att installera bergvärme och kompletterar med kamin (för dom kallaste dagarna), var din erfarenhet intressant att läsa.
33 svar · 11,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: www.rinkabyror.se www.lundbergsvarme.se
1 svar · 4,6k läst
C
Conny_P: Jättebra hemsida, BoD! ;D Tackar! /C 8)
12 svar · 2,7k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Jag tror det har att göra med att man inom snar framtid kommer tvångsanslutas till fjärrvärmenätet (när det är färdigställt).
3 svar · 1,8k läst
Sweli
Sweli: Marge kan jag få telefonnumret till din installatör ? Jag letar med ljus och lyckta efter en som inte vill råna oss :-/ Alla tror att man badar i pengar >:(
10 svar · 2,9k läst
J
Jonas_O: Någon som vet av några leverantörer av vattenburen golvvärme? Känner till Dorocell/Thermogrund... Intresserad av både system som byggs in i plattan och system som lägg ovanpå plattan. Vet någon något om skillnaden i investeringskostnad i alternativen?
34 svar · 6,8k läst
L
Link: Hej Det är fjärrvärme. Jag tror att vattnburen golvvärme på övreplanet blir för dyr. Jag har hört att problem med golvknarr kann uppstå. Funderar på vatten radiatorer istället + en typ villavent så man blir av med fresh ventilerna. Mvh Mattias
2 svar · 3,4k läst
KarlXII
KarlXII: Men snälla chaos, säg inte att du köpt grejer för över en miljon och vet inte vad du köpt..? :o Du kan lita på att om det inte står något om värmepump eller värmeväxlare i leveransbeskrivningen, så är det bara en takfläkt som ingår.
3 svar · 5,4k läst
J
Jonas_O: Enligt IVT... Ackumulator tank behövs i de fall där vatten volymerna är små. Dvs rekomenderas i villor med golvvärme, man kan slippa om man har radiotor system. Radiator systemen kräver högre ut temp och större vattenmängder än golvvärme. Som svar till mina egna frågor... Ja varmvatten beredaren ingår i en del värmepumpar. T.ex IVT495 finns varmvattenberedare med 165 liter. Mitt
2 svar · 3,0k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31412/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,3k läst
B
BoByggarn: Denna sida har säkert flera av er redan till, men då den ger matnyttig information delar jag med mig av den till er. http://www.energi.konsumentverket.se/
0 svar · 2,3k läst
A
Annas: Hejsan, Jag undrar vad ni som har gjort era val har förstorlek på era varmvattentankar/beredare. Vi har blivit rekommenderade att ha mer än 110 liter om vi skall ha badkar. Hur har ni andra valt/tänkt?? Tack, Anna
0 svar · 3,6k läst
J
Jonas_O: I början av våra hus planer var platta på mark med golvvärme ganska givet och sedan gick vi vidare med att planera hus och värmekällor. Nu en månad senare har vi börjat ifrågasätta både grund och golvvärme. Golvvärme kostar mer enerigi enligt de rapporter vi läst, enligt energi rådgivare och framför allt igenom vad man läst på dessa sidor. Golvvärme ställer om långsamare än
15 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31413/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,7k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31414/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,8k läst
B
BoD: Vi var inne på pelletskamin ett tag, men efter att ha lyssnat på en som var igång så ändrade vi oss. Vi tyckte att fläkten var alldeles för högljudd och att ljudet låg i ett irriterande frekvensregister. Så efter att ha lyssnat på en kamin så dömde vi ut en hel marknad... Lyssna på pelletskaminen i drift innan du köper den.
3 svar · 1,8k läst
C
C: Köksskåp och dylikt kan man också tänkas flytta på i framtiden.
4 svar · 1,9k läst
K
Katrin: Den ser ju fin ut, men kanske något "klen" om man ska ha den i ett relativt stort rum. Vi har tänkt oss en öppen planlösning med kök/matplats/vardagsrum och skulle placera kaminen någonstans mittemellan. Är täljstenskamin något alternativ eller räknas det som braskamin? Tacksam för alla tips!!
2 svar · 3,1k läst
G
General_Failure: Bara den som gjort offerten kan svara på vad som ingår. Står det dessutom "säljarens uppskattning" i offerten så är det bara en gissning.
0 svar · 3,2k läst
E
Ekke: Om man utgår från att 100 m2 vägg förlorar bara 200 w i timmen,då förstår man vikten av att isolera rätt för det behövs rent logiskt inte mycket fel för att ett enda hörn själv ska förbruka lika mycket som resten av väggytan!! På grundval av detta kan man undra över de tekniska framsteg som gjorts inom detta område?? :o
11 svar · 14,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Japp, fuktspärr under nätet (förutsatt att den ligger i fix. Ligger den i spackel ska fuktspärren läggas ovanpå). För att korrigera mina tidigare uppgifter: Nätet heter T2Quicknet och bygger 3 mm och inget annat. http://www.thorin-thorin.se/products/brochures/folder_T2Quicknet_se.pdf
3 svar · 3,8k läst
A
astia: KDH eller KDS ;) Dom var fina båda två! Vilken kassett har ni till??
4 svar · 3,1k läst
E
Ekke: Jag har aldrig menat att du ska använda den till grunden,utan till väggar o tak jag var väl otydlig o skrev under fel ämne.
40 svar · 10,0k läst
KarlXII
KarlXII: Kraftigare golvvärme behöver du inte fundera på. Skillnaden är för liten. Möjligen kan det märkas lite på elräkningen eftersom det är fler kubik lust som ska värmas.
1 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.