2 583 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Otäta rökkanaler + kakelugn
Sotarens uttllåtande: alla sex kanaler är mer eller mindre otäta. Kakelugnen likaså.
Vi har nu bara tänkt använda kakelugnen av dessa sex kanaler, och då borde det väl räcka att få den kanalen tätad samt kakelugnen eller hur?
Kanalerna är cirka 6,5-7 meter långa så är det nån som vet ungefärliga priser så meddela gärna.
/Johan
Vi har nu bara tänkt använda kakelugnen av dessa sex kanaler, och då borde det väl räcka att få den kanalen tätad samt kakelugnen eller hur?
Kanalerna är cirka 6,5-7 meter långa så är det nån som vet ungefärliga priser så meddela gärna.
/Johan
Jo det ligger på c:a 1000kr/m.
Det är firmor som har certifikat att sätta in rör + material runt röret, det är någon form av, icke brinnande, små skifferliknande bitar. Ett problem kan vara fall det är någon för kraftig böj i kanalen. Då behövs det ibland tas upp ett hål för att komma åt.
Ett högt uppsatt spjäl kan också ställa till lite, för röret kommer ej längre ned än till spjället och är det otätt under så är det en del pyssel med att täta.
Sen så finns det en annan metod. Det är att "klä" insidan med speciell tätmassa. Det dras någon form av platta nedifrån och upp med lina. En massa tätmassa på plattan.
Oftast så har dessa firmor kamera som går att skickas ned och se hur det ser ut. Sen så brukar sotarn vilja ha ett typgodkännande.
Det är per kanal. Kanaler som är över är bara att sätta igen. Beroende kanalernas storlek och var de går, fall rör inte får plats, så kan det behövas "slås" ihop.
Det är firmor som har certifikat att sätta in rör + material runt röret, det är någon form av, icke brinnande, små skifferliknande bitar. Ett problem kan vara fall det är någon för kraftig böj i kanalen. Då behövs det ibland tas upp ett hål för att komma åt.
Ett högt uppsatt spjäl kan också ställa till lite, för röret kommer ej längre ned än till spjället och är det otätt under så är det en del pyssel med att täta.
Sen så finns det en annan metod. Det är att "klä" insidan med speciell tätmassa. Det dras någon form av platta nedifrån och upp med lina. En massa tätmassa på plattan.
Oftast så har dessa firmor kamera som går att skickas ned och se hur det ser ut. Sen så brukar sotarn vilja ha ett typgodkännande.
Det är per kanal. Kanaler som är över är bara att sätta igen. Beroende kanalernas storlek och var de går, fall rör inte får plats, så kan det behövas "slås" ihop.
Klicka här för att svara