Vilka är nackdelarna med enkelrör system när man kör med bergvärme? Annat som är bra att veta ang enkelrör med bergvärme?

//Fredrik

....enkelrör? ???

KarlXII skrev:
....enkelrör?  ???
enrörssystem! :o

Dom slutade med sånt innan jag föddes så jag törs inget säga om detta... 8)

enrörssystem = färre rör att dra - krångligare att ställa in.

Aha....ni menar till elementkretsen?
Jag började undra om det var nån ny köldbärarslinga... :)

Nix, jag vet ingenting om elementsystem. Fråga BoD, han är radiatorfetischist. ;)

....eller så är det något nytt hightechsystem där man drar ner ett rör-i-rör i bergvärmehålet....

Jag bara förutsatte att det handlade om elementkretsen...

enkelrör elementkrets tillsammans med bergvärme.

Har läst att enkelrörsystemen rätt ofta kör med hög temperatur. Men det finns ju sådana system som dimensionetats för lägre temp än 60 grader.

Vårt hus har nog enrörssystem fabrikat HP (1965 års modell) och med hyfsat stora element Normalt klaras värmen i huset med 55 grader i framledningen vid -15 (oljeeldning). Men blåser det mycket så behövs mer. Hur mycket mer vet jag inte med säkerhet eftersom vi sedan den värsta blåsten tätat de värsta läckorna. De senaste vintrarna har varit milda.

Ett grannhus här med samma system (samma byggfirma) men med en annan huskropp kör med bergvärme sedan 5 år. Han är nöjd nu men hade i början problem med att sista elentet blev för svalt. Löstes genom att byta mot kraftigare cirkulationspump. Dessutom installerdes ett extra fläktelement i källaren,(Detta kanske för att kunna sänka returtempen)

Vi har alla radiatorer kopplade i en slinga, dvs seriekopplade och inte haft några problem med värmen i vinter. Huset byggdes förra året. Som mest har framledningstempen varit uppe i 45°C, men den tempen kan du få ner med fem-tio grader om du överdimensionerar radiatorerna till, säg 80 W/kvm (något vi ångrar att vi inte gjorde). I ett överdimensionerat system blir dessutom elementen lite större och det är ju bara en fördel – då blir det mer radiator att njutningslystet titta och känna på.

Vi frågade runt på många ställen och ingen sa att vi skulle ha något annat än seriekopplade radiatorer.

Nu har vi bara sex radiatorer (i fyra rum) och en ganska öppen planlösning och det är möjligt att du i ett större hus med fler rum och längre till värmekällan kan behöva tvåkretssystem. I vårt fall är värmeslangarna till radiatorerna lagda i rör ingjutna i betongplattan. Bygger du nytt hus med betongplatta är det förstås rysligt lätt att slänga in fler rör om du vill ha tvåkrets, men det betyder också större förluster eftersom det blir mer slang som läcker värme till maskarna. Men om det rör sig om försumbara förluster får någon annan svara på.

Men det här med enkrets- kontra tvåkretssystem har avhandlats ganska omfattande i en äldre tråd inom detta ämnesområde. Jag tror det kan löna sig att rådfråga en byggkonsult, Svensk Byggtjänst eller någon av villaägarnas rådgivare, t ex Christer Harrysson.

MathiasS skrev:
enrörssystem! :o

Dom slutade med sånt innan jag föddes så jag törs inget säga om detta... 8)
Var det inte så att man slutade med dubbelrörssystem ännu tidigare? Det är väl enkelrör som gäller idag? Eller?

Dubbelrörsystem= Ett rör för framledning och ett för retur. Samtliga radiatorer är inkopplade via T-rör (föreställ er varm och kallvattenrören till de olika tappställena).
Enkelrörsystem= I en slinga (det finns flera i ett hus) ligger radiatorerna seriekopplade. Att de ändå kan ta emot olika flöde beror på att själva radiatorkopplet har en förbiledningsfunktion.
Dubbelrör är givetvis dyrare. Vilket som är "modernt" nu behöver jag väl inte ens svara på.
Gissa :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.