så har det gått 13 veckor eller 91 dygn eller 2148 timmar.

Läser jag av min display så säger den 300 starter, 2072 värmepumpstimmar och 689 tillsatstimmar.

Vad kan man få ut av detta? Jo:

2072/91 = 22,769 vp timmar per dygn
689/91 = 7,57 ts timmar per dygn
2072/300 = 6,9 drifttimmar per start
300/91 = 3,297 starter per dygn
2,2x2072+6x689 = 8692,4 kwh sedan start av 11900 per år enl offert
loggad temp visar ett snitt på -5,6 grader

Kan jag säga att jag är nöjd ? Nope!

Om pumpen fungerar som den ska verkar den ju onekligen vara lite liten....

Om du tar dina VP-timmar x pumpens effekt + 689x6kW, landar du då på en siffra inärheten av vad du tidigare förbrukade? Om inte kan man ju misstänka att pumpen kanske inte lämnar så mycket effekt som den borde göra. Ett fel känns ju rätt osannolikt, men ändå.

Fighter 1215-7

7x2,2x2072+6x689=36042.

Förra ägaren förbrukade 6,5 m3 olja/år med en panna från -65 och en brännare från -82 så jag föll för leverantörens argument med dålig verkningsgrad etc med förbehåll att de skulle korrigera pumpens storlek om inte beräkningarna var rätt så baserades kalkylen på ca 40000 kwh.

Just nu håller leverantören tämligen låg profil då jag varje vecka skickar honom ett veckobrev med aktuella siffror på förbrukningen. Sista kommentaren var att "det var kanske inte så dålig panna i alla fall..."

Domdäringa 2,2 du multiplicerar med, var hittar du dom? Kanske är jag inte riktigt vaken ännu men just nu så fattar jag inte?

Enligt Nibe så skall man beräkna:

Värmepumpsförbrukning = 2,2 kw x antal timmar

Tillsatsförbrukning= 6 kw x antal timmar (har inte fått svar om det är skillnad om man har elpatronen i 6 eller 9 kw läge)

Tillsatseffekten kan även vara 2kW (trolig vid -5°C) alt 4 kW , men 6 kW (full tillsats vid ca. -20°C ) är mkt osannolikt i detta fall, vi säger i snitt 3kW så räknar vi högt(?).

Uppdaterade siffror
VP: 2,2*2072+3*689 = 6625kWh under de 3 av de 4 kallaste månaderna. Resterande månader (varmare) borde väl inte dra mer än 6000 kWh

Timräknaren räknar upp endast efter 1 timme med 6kw förbrukning.

Detta kan innebära 6 kw x 1 timmar=2 kw x 3 timmar=4 kw x 1,5 timmar.

Jeppe, vad är det du inte är nöjd med?

Ok då fattar jag. Jag var nyfiken på hur mycket energi du TILLFÖRT huset under denna period och det är ju

7x2072+6x689kwh=18638kwh => 200kwh per dygn.

Detta ger väl en COP under perdioden på strax över 2, vilket borde gå att förbättra tycker man?

Det jag är missnöjd över är att efter 3 månader iofs vintermånader ha förbrukat 73% av årsenergiförbrukningen, vi har kallt här i sundsvall minst 2 månader till.

Jag vände mig till en lokal installatör med god kännedom om huset, ha hade installerat en luft/vatten vp tidigare i huset eftersom jag köpte det i september.

Uppgifterna om tidigare förbrukning var vad tidigare ägare sagt samt snitt på statoils oljeleveranser sedan -96.

Det är en gammal kåk från 1900 som ÄR dåligt isolerad och dåliga fönster MEN det jag framförde var att vi hellre satsar på billig uppvärmning än en totalrenovering av fasad och fönster då den kostnaden inte går att räkna hem vare sig vid försäljning eller med avseende på driftkostnader.

Sannolikt har du ju fått en glädjekalkyl. Antagligen var ju pannan/brännaren bättre än vad VP-nissen ville inse.
En kubik olja motsvarar väl runt 10000 kwh.....? Lite osäker men det skulle ju isåfall handla om 65000 kwh! Det verkar ju lite mycket att pruta bort mer än en tredjedel med anledning av verkningsgrad och slitage.

Det går säkert att trimma in pumpen bättre så du får ut lite mer effekt, men annars verkar väl pumpen snurra på rätt bra.
Ett ganska lagom antal starter tycker jag som är lite oldschool..:)

Kanske ska förtydliga lite
Antal start och stopp är väl ok men driftiderna är helkassa, kallare än -3 går tillsatsen och för att få stopp på vp måste det vara mer än +2 ute...

Jag har läst om alla era bra trimtips etc men då är jag en sån tjurig j-vel att har jag betalat 120 000 för en pryl ska den hålle det som är lovat utan att jag ska röra ett finger. När jag ser att säljarens kalkyl håller dvs att jag har fått "rätt" grejor så kan jag börja justera och trimma för då är det ju mitt "fel" om jag trimmar bort mig...

Så sant som det är sagt. Jag menar inte att du ska sitta nöjd, sannolikt behöver du en större pump. VP-leverantören har ju sagt att de ska korrigera om inte storleken räcker. Är du rädd för att de inte står vid det?

6,5 kbm säg 80% årsverkningsgrad.... 52.000 kwh. det brukar va facit med halvskaplig anläggning..... Då kan man INTE välja så här liten värmepump!!!!!!!!!!!! Sen har ju tidigare vintrar varit onormalt varma, så du borde kanske räknat med 7-8 kbm. Säljaren av ett hus vill knappast tala om att så här mycket energi går det.... det blir nog i underkant.....
Kolla på Nibe´s hemsida tekniska data...... 7án lämplig vid 3,5 till 5 kbm oljeförbrukning....
Långsiktigt lämpligast om man haft 3,5 kbm oljeförbrukning..... Med det jag vet idag skulle jag valt en 10á till dig!!! mycket dyrare initialt men billigare långsiktigt.....

Tog du in anbud?..... dom vill ju visa ett lågt pris annars blir det ju ingen affär, men det är ju totalkostnaden på 10-20 år som ska avgöra en långsiktig satsning som detta..... INTE installationskostnaden.
Du skall inte behöva tillskott förrän det blir -10 -15 grader..... då blir det nästan inget tillskott.... det kostar ju 3-4 gånger mera än VP drift!!!!!!!!

Hmmm skadan redan skedd!?.
Ett tips: du har antagligen "gammaldags" källare? Om du värmer den till tex 20 grader går det åt hur mycket energi som helst!!!! oisolerade golv.... näppeligen nåt i källarväggarna heller.....
Fin potential om du väljer max 15 grader där....

Fortsätt pressa inst han har ju gett dig en kalkyl.... stämmer inte den borde han hjälpa dig till en nettokostnad!!!!!! han vill väl behålla sitt goda renomé, annars kan det jubli som leverantör här i östersund..... inslag hos Sverker på tv..... inge kul med sånt.... glada o goa kunder borde värderas HÖGST upp på listan........ då får man rekommendationer mera jobb fina inkomster!!!!!

Lycka till hoppas verkligen du får nån rätsiad på detta...

Jeppe, hur djupt borrhål har du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.