Värme allmänt
roli: När vi projade vårt hus för sju år sedan, så ritade jag ett eget förslag på golvvärme slingornas placering efter att jag läst Wirsbos anvisningar. Denna skickade jag till Wirsbo för ev. kommentar. Någon vecka senare kom en spec över material plus inställningar för ventilerna. Kanon bra service. Bottenplattans slingläggning lejde jag bort till "rörkrökare" men jag kunde ha gjort
roli: För att utnyttja skiktningen absolut bäst i en acktank skall man inte ha några slingor alls i tanken. Gå in och läs på WWW.ENERGIFIRMAN.COM där finns det en del matnyttigt. Om man nu redan har/vill ha slingor i sin tank så skall de vara två för uppvärmning av varmvatten en i botten och en i toppen. Den nedre brukar vara lite mer utdragen i höjd än den övre. finns en del
sune73: Jag rekomenderar dig installera ventilation typ FTX Är ej speciellt dyrt om man är lite händig Kolla in www.usv.se Mvh
poha: Jag har en 10 år gammal frånluftsvärmepump (Elektrostandard) och frågan är hur länge kan jag förvänta mig att den håller. Den värmer bara varmvattnet och jag är intresserad att veta vad dom allra senaste pumparna har för egenskaper och i vilka priser ungefär man får betala för dom. Tackar för svar.
BAS: Kör hårt. Jag har själv den tanken då jag så småningom ska installera golvvärme. Jag tänkte i och för sig fräsa ner det i 22 mm golvspånskiva. Behöver ingen isolering eftersom det är på övervåningen. Spillvärmen som går ner under "rinner upp" igen via trapphuset. Gör som MathiasS säger, återkom med hur det gick.
quality: http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS032002_svaleplader.pdf Min snickare føreslog detta istællet før glespanel etc.
BAS: [citat] En ackumulatortank är i stort sett överflödig om endast VP och el-patron ska användas för uppvärmningen. Det behövs dock om du funderar på sol eller någon form av brännare. Jag skulle föreslå en VP på 4,5 kW med en eller två fläktkonvektorer i gamla delen av huset. I nya delen lägger ni golvvärme. Ni får då en anläggning med COP på över 4. Troligen ända upp till 5.
pandy: Håller med Thor. Kan vara backventilen. Inte nödvändigtvis den som inte fungera. Hade liknande problem, då spolade vi varmt vatten bland annat i toaletten.
David_Q: Om man sätter upp en reversibel takfläkt, är det då smartast att sätta den uppe och försöka dra upp luften eller sätta den nere och försöka trycka upp luften ???
Sarastro: Bergvärmen missgynnas idag i vårt skattesystem (taxeringsvärde- fastighetsskatt) samtidigt som et är olönsamt på kort sikt fastän (jord, sjö- eller-) bergvärmen borde vara nationellt uthålligt intressant eftersom systemet systemen hämtar stor del av energin ur naturen (solenergi) och dessutom klarar av att leverera värme vid låga utetemperaturer. Skriv till Din rikkdagsman vad Du
Matti: ny oljepanna eller ved om man har tid, plats och tillgång (o lite grannar)
Pontiac: Finns det någon som har installerat Comfortzonepumpen och kan visa med siffror att den är lika efektiv som i reklamen.
Plumber: [citat] Exaktomundo..Tveksam till att det finns trevägsventiler som pallar trycket dock.Men annars så funkar det ju finfint med några vanliga,hederliga kulventiler. ;D
BAS: Jag har ett exempel på en installation med 15 m[sup]2[/sup] solpanel och 750 l acktank. Huset är på ca 240 m[sup]2[/sup]. Solpanelen klarar husets uppvärmning och tappvatten ca 6 månader per år. Till detta kommer kopplas en 6 kW VP. Om du bor i Stockholmsområdet kan jag ev. ordna ett studiebesök. Sänd mig i så fall ditt tel-nummer så ska jag kolla med ägaren av fastigheten.
Try@ndError: Snott från Sundsvalls Tidning. www.st.nu "Sture Lindströms eldar sin panna med havre. Foto: Sverker Söderström Sture värmer huset med havre HARMÅNGER 2004-02-18 [03:00] Sture Lindström i Hånick, Harmånger, är en av de få i landet som börjat att elda med havre. Nej, det är inget skriv- eller tryckfel. Det handlar om sädesslaget havre som han, än så länge manuellt, fyller på
sveno: Jag har hört talas om nån där rörisen drog upp alla rör mellan pannan och ackarna i taket. Det blir snyggt, men man får ingen självcirkulation från pannan till tankarna. Det behövs om det blir strömavbrott när det brinner för fullt i pannan. Då måste i runda slängar 30kW värmeeffekt från brasan transporteras bort från pannan på något vis, annars kokar pannan ganska snart. Utan
erikssonjorgen: Jag har detta rum på ovanvåningen. träbjälklag. Konstigt tycker jag med gjutjärn där. Men så var det väl på den tiden. Har idag ordnat fall i badrummet. Passade på att rensa brunnen. En hel del flaggor av rost släppte. Men kände både här och där... Brunnen är tjock. Kan inte idagsläget (vilket kan ändras imorgon) tro att brunnen skulle vara slut. Hoppas, Jörgen
Kicksan: Verkar detta vettigt ??? (vet inte om jag är på rätt ställe med frågan....) Vi har flyttat vår tvättstuga från övervåning till sutterängvåning och fått följande offert (inte från hus.lev utan av markentrep.) Inkoppling av KV + VV + värme + värmepanna samt golvvärmefördelare ingår (inga termostater ingår) Stomkomplettering, gipsväggar samt gipstak ingår. Elarbeten, inkl.
Benno: Svar på frågorna: [citat] Ja [citat] Ja, med lämplig shuntkoppling. [citat] Nej, fördelaren måste sitta högre än slingorna för att systemet skall kunna avluftas. Slingorna skall provtryckas innan du lägger på golvet, vilket kräver att de fylls upp. För övrigt, sök igenom forumet angående golvvärme. Det har skrivits spaltmeter redan och du hittar förmodligen svar på det mesta.
Magnusz: Jo det är den ena skruven som väsnas ibland,, annrs funka den jättebra. Speciellt när det är strömavbrott, bara att lassa in ved.
Sarastro: [citat] Den ovan nämnda pumpen var en IVT i HT serien . Lyssnade igår på en annan IVT bergvärmepump (inte HT) installerad i källaren 2002/3. Den hördes inte i bottenplanet. Ska ta mig en ny titt på båda installationer för att kika hur anslutningarna gjorts och om jag finner påtagliga andra skillnader än placeringen så återkommer jag.
plotsky: Halloj i huset ! Vi har nyligen köpt ett 70 tals hus i vilket man installerat en mekanisk till/frånluft utan energibesparing. Jag fundera om någon har erfarenhet ock kostnadsmedvetenhet om ett sådant system. Danke.... :-/
sveno: Det blir nog svårt att få klartecken från sotaren om du ska ha samma kanal för två pannor. Med olika kanaler så kan det kanske gå. Hör efter med sotarn. En liten fråga bara: Varför vill du behålla oljepannan?
Jari: Det är inte så att någon har jämfört kostnaden för installation av golvvärme kontra vattenradiatorer till ett nybygge.
Greger: Markavloppsrör (brunröda) finns bara i dim 110 och större, material PVC. HT-rören (grå) är samma rör som markavloppsrör, material PVC, men finns i fler (mindre) dimensioner för avloppsenheter inomhus. Av bl a miljöskäl har Uponor börjat med PP-rör för inomhusavlopp, de heter HTP. Se www.uponor.se
Greger: Avloppsavluftare skall förläggas med oavbruten stigning och utan tvära riktningsändringar, ej 90 gradersböjar... Minsta dimension är 75 mm, räcker för en villa. För bästa funktion skall luftstammen avslutas ovan yttertak, 400-500 mm beroende på takvinkel. Oisolerad i varmt utrymme, isoleras på kallvinda. Vakuumventil kan funka men bör då avslutas i varmt utrymme. (På kallvinda kan
Tiyam: Tack så mycket för hjälpen Bertil! Jag laddade hem programmet och registererade, men det är nog aningen för svårt samt avancerat för mig måste jag nog konstatera.. Vad jag först och främst undrar är vilket typ av värmesystem som är anpassat i en bostad med cirka 20 lägenheter där var lägenhet är RUNT 100 m2 stor. Någon som har ett svar på detta?
Framerate: Härligt Lastkaj! ;D Själv var jag med om motsatsen när vi gjorde skorstenen. Jag var på taket och mixtrade med något när hantverkaren skulle kolla draget i pipan innan ugnen var monterad. Han tog en tidning och rev i bitar och tände på nere i skorstenen. Omedelbart blev ett så kopiöst drag att allt brinnande papper sögs upp i röret och ut ur skorstenen. Som en vulkan poffade eld och
Bertil: Svårt det där med val, Jag har en beredare kopplad som reserv, den kör jag när det är svinkallt då får värmepumpen göra det den är bäst på. Jobba med värmen 24 timmar och med låga temperaturer som ger bra COP. I mitt fall ger VP max 42 grader fram det räcker vid -20 ute, det ger utmärkt verkningsgrad. synd att spetsa varmvattnet från VP hela tiden om det i praktiken behövs vid