Värme allmänt
Pontiac: Jag hade också luft/luft i mitt förra hus, jag var mycket nöjd med detta, men problemet är hur jag skall få någorlunda billig uppvärmning i garaget.
mickey: Har stött på samma snack av säljare om raiatorer...hur snyggt e d då ! Bara det finns isolering så värmen inte går åt fel håll så funkar det med golvvärme i övervåningen. Återigen, ifrågasätt alltid säljare som i bland tenderar att inte "orka" läsa på om vilka alternativ som finns utöver standard och std.tillval.
jlz64: Pratar vi om foliesystemet, så kan jag meddela att det fungerar bra, även om det inte är vetenskapligt rätt.
andersbyggahus: oki, jag har pratat med rörisen idag och de skulle tydligen spola igenom slingorna. Får se om det hjälper...
Kalsipper: se här om 495 TWIN: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1074529370 Angående ren bergvärme så kolla på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php Där kan du nog få en del råd.
Nix: De ligger i samma grav hela vägen. Så det verkar lika bra att börja gräva... Det glädjer mig att du tror att det är det mest optimala! Vi får se hur det blir...
Fasting65: Silvan, Bauhaus, Jula och Biltema har också noname-kranar för ett par hundra. Det kan ju vara på sin plats att jämföra äpplen och äpplen om man handlar utomlands... Därmed inte sagt att du INTE fyndat "märkesblandare" utomlands...
EmelieJonas: Jupp, vi måste dra all ny el för det är inte jordat eller något sånt där nu...
Pedersen: Tyvärr har "min" rörbutik varit Rinkaby eller Ahsell. På Ahsell i Halmstad finns två skyltar precis vid ingången som deklamerar "OBS! Ej för privat personer". Allt för att skydda stackars rörmokaren. Här lånar man inget. Har dock fått lov att använda snickarens kundnummer och betalt direkt. Nybörjar misstag är att komma dit vid kl. 9, då håller Halmstads alla rörmokare frukost.
Bertil: Lurigt vid öppet expansionskärl... Har man blå (gröna rör) bör man ha en plastmuff mellan ett rostfritt kärl och ledningen.... pga av galvaniska strömmar som "äter" upp röret... på kort tid med lire missflyt...
sveno: Mjuklödning med tenn: Jag rengör rör och ev koppling med t ex en scotch brite-svamp, en speciell duk eller liknande. Koppar är ganska mjukt så det behövs inte mycket gnussande. Den del som ska stoppas in smetar jag ut lite lödfett på (finns speciella sådana för rörlödningar). Orsaken till att det smetas ut på han-delen är att man inte vill trycka in lödfett i röret där vattnet
Borje_R: Hej på er. Köpte en E9 hos VKG.se i Täby för någon månad sedan och den fungerar kanon... 6 års garanti är ju betryggande och priset blev strax under 20 tsek installerat och klart. Jag har 1,5 plan, totalt 155 kvm, och har stängt av alla radiatorer utom golvärmen i badrummet. Hittills allt ok. Kan rekommendera www.vkg.se
Andersson: Använd Shuntgruppper rätt dimensionerade , att strypa in flödena är ett nödrop som kostar pengar.
Fasting65: Jag kan ju inte garantera något, men logiskt sett borde bjälklaget vara en 30 cm, så att såga ner ett litet 75-rör är inga problems. Du har ju ett badrum där 110-rör för wc är nerlagda i bjälkaget. Är du fortfarande osäker så gå ut i trapphuset och kolla tjockleken på bjälkaget mellan två våningar. Visst, snacka med vvs-firmor. Snacka även med föreningen för det finns
kalleanka70: [citat] Well K12 - ibland undrar jag om du inte bara jagar inläggsstatistik.... ;) ha ha
husa: Tänkte bara försöka förklara lite hur golvvärmen fungerar. Där alla rören samlas (fördelaren) sitter där ställdon, ett don per termostat. Dessa öppnar när termostaten i något rum kallar på värme, annars är dom helt stängda. Slingorna är inställda på ett visst flöde beroende på slingans längd, mäts i l/h. Flödesschema har husleverantören. Får man inte upp värmen i ett
niklasl: Har ingen Aquatron idag, men är väldigt nyfiken på en till vårt kommande bygge, så jag sticker in ytterligare en liten fråga i diskussionen. Hoppas att det är OK. Tala gärna om varför ni har valt Aquatron, och vilka ni anser är dess viktigaste för-/nackdelar jämfört med ett "konventionellt" avloppssystem.
David: Vattenburen golvvärme är inte dyrare än radiatorer om man jagar priser lite. Tror jag skrivit det i någon tråd för länge sen vad det kostade för oss. Silvan har ofta bra priser på slangarna och Rinkaby Rör har bra priser på resten. På vinden har vi ingenting då det är öppet upp från ÖV, så det är lika kallt/varmt där. ;) mvh David
Haagbard: [citat] Det har jag aldrig påstått, största delen av året behövs ju ingen tillskottsvärme alls, exemplet ovan var "worst case" bilar och traktor fulla i snö och många minusgrader ute ! Men att hålla temperaturen tillräckligt hög tillräckligt länge för att ventilera ut den fukten är jag övertygad om blir dyrare än 75 kr ! Konstant 10-12° i det garaget när det var som kallast
Nix: Jo, men för att stödja Mathias. Kolla vad "vemsomhelstpåstan" skall ha. Tre-fyra företag sådär. Sedan får du värdera om det känns vettigt att betala den eventuella mellanskillnaden. (Om det ens blir någon...)
Rodge68: Det är ingen lätt fråga att svara på. Det är nog bara att vänta och se. Men jag antar att det inte värmer så mycket som man tror. Strålningsvärmen är hög men den reella värmen är inte stor. T.ex. om du ställer dig vid ett fönster där solen kommer in och sätter din hand i ljuset från solen. Då upplever du antagligen inte att det är varmare där än vid sidan av solljuset. Men
Nix: Jag VILL verkligen skriva en bok, märks det... :D jag tror att Tobbe går med på det. Funderar på att sälja in det till dem också. De har ju ett större hus, med befintliga vattenradiatorer och oljeeldning. Borde gå att räkna hem hur lätt som helst... Vi gjorde ingen energiberäkning alls. Och dessutom behöver vi ju inte kasta ut något... Värmebatteriet är bra att toppa med.
Hobbit: Hej, hörde att någon skaffade avfuktare för torpagrunden och fick bidrag eftersom det sänker radonhalten i luften inomhus. Sant ?? Hur bär jag mig åt för att få bidrag i så fall ?? Skulle kännas extra rolig när Munters just nu kör med en kampanj och 30% rabatt på mojängen. Tack för svar Hobbit
Hobbit: God morron tillsammans, idag undrar jag vilka paketlösningar det finns för 3-kammar brunn avloppssystem. En granne från Tyskland funderar att skaffa avlopp till sommar- stugan i augusti. Bortsett från ifö - vilka leverantörer finns ? Vem kan rekommendera en entreprenör nära Ulrikehamn ? Tack för svar på förhand Hobbit
husvill: Det är inte eventuella luftbubblor sen när borrhålet fylldes som nu har spruckit? Är det så borde det inte fortsätta sjunka mer.
cyanna: Håller med dem andra, det låter mkt med 2300kr/mån, även om det är en kall månad. Lite snabbt räknat, om man investerar säg 100000kr i tillägsisolering och drar ner priset till hälften, då har man amorterat kostnaden för isoleringen på...10år!! ??? För mig låter det länge. Jag är kanske inte van än att tänka "husägare": 10 år är inte så långt om man tänker bo där
BAS: Det spelar ingen roll hur snabba termostater du har. Golvvärmen i sig är otroligt långsam. Jag har varit med om ett golv som tar 3 timmar att öka 1 grade C. I de fallen så blir regleringen mycket långsam oavsett vilka termostater man har.