FIck en rejäl kalldusch (mentalt) häromdagen när elfakturan för de första 4 månader på min nya (gamla)sommarstuga kom. 11.000 kronor!!! Eftersom huset är byggt på 30-talet så antar jag att isolering inte är den bästa. Men ändå. Har vattenburen värme. Pannan, som är sen 60-talet är en kombinationspanna olja, ved, el. Kör den endast på el numera. Läser inläggen här och inser att jag knappast förstår hälften av de uttryck som används, men tänkte ändå be om råd. Vattnet i pannan, vad för temperatur bör det hålla 1) när stugan är tom 2) när man är där - om vintern. Jag kan ju inte helt stänga av värmen eftersom elementen kanske fryser sönder då. Det har de redan gjort ett antal gånger innan jag tog över stugan. Tänkte därför ha lite värme på, ca 5 grader. Har också hört att sommarstugor mår bra av det. Men uppenbarligen har jag skruvat ned elementen för lite, eller har för hög värme på vattnet som cirkulerar?? Är det kanske bättre att ha el-element o slippa risken för förfrysning?? Huset är ca 100 m2 och ligger i Borås-trakten. Halva huset har källare under sig, resten har betonggrund med katthål. Eftersom pannan är så gammal så måste jag nog göra något åt situationen snarast. Tänker också börja riva lite i väggar och isolera bättre. Ja, faktum är att en vägg måste rivas helt eftersom fukt sökt sig upp genom väggen pga av vatten inrinning under huset - som också gjorde att hela golvet i det rummet ruttnade och var tvungen att läggas om i somras. Några råd?

Ingen som har några råd?????

Jag har för mig att jag svarade i isoleringstråden ???

Hej nybyggerskan,

för det första:
kolla din faktiska förbrukning med hjälp av din elmätare.
Att gå efter hur mycket man betalar är vanskligt eftersom elbolagen gör en gissning om vad ditt hus borde dra under tiden och fakturerar efter det. En gång om året görs en koll och då får du tillbaka det du betalat för mycket, eller lägga till det som fattas.
Vanligtvis är det så att man betalar in alldeles för mycket - för elbolagen får ju dina pengar att håva in ränta på.
Det kan ju vara så att elbolaget förutsatt att dina fyra månader är vid 22 grader inomhus under de kallaste månaderna.

Hej allihopa!
Ja Nix, det är sant, jag ser nu att du svarat, men under en annan tråd och fråga. I mitt inlägg här står det lite mer detaljer och jag har några fler frågor.

Tyvärr tyvärr så är det så att det troligtvis inte är något fel på elmätaren. Vattenfall har installerat en mätare som de kan avläsa direkt själva. Och jag har givetvis själv kollat avläsningen. Och förbrukningen är ca 11.000 kwh vilket ger en räkning på ca 11.000 kr. Från oktober-februari. Har ju en gammal panna som drivs med elpatroner och vattenburen värme. Men elementen var inte varma när jag var där för att checka förra helgen, så det är troligen något fel på det här med elpatronerna - eller så är det vad det kostar att "värma vatten". Vet som sagt inte riktigt hur man bör ställa in pannan heller. SÅ nu är det bara att betala o se glad ut :) och stänga av pannan. Tänker koppla bort alla element. Varmvatten kan jag ta från en liten varmvattenberedare jag har. Har köpt två oljefyllda element och ett konvektorelement som väl bör räcka när jag är där. Annars får det stå kallt. Det är ju sommar snart!

Kom ihåg att det aldrig får bli minusgrader. Då fryser rören sönder.
I vår sommarstuga tömmer vi ut allt vatten på hösten. Det är ett himla jobb med speciella ventiler m.m.
Dessutom måste man hälla glykol i vattenlåsen m.m. m.m.

Jo, det är ju just därför som jag haft panna på i vinter, för att hålla det över fryspunkten bara. Men nu skall jag inte bara tömma utan ta bort alla vattenelement eftersom det inte tycks fungera. Fortfarande ingen som har en liten idé om varför pannan drog så mycket el. Och hur man bör ställa in pannan. Hög värme på vattnet och nedskruvade element eller låg värme på vattnet och mindre nedskruvade element. Min inställning var medelhög värme på pannan och frostfritt på elementen. Konstigt att pannan drog så mycket tycker jag.

Troligen är huvudorsaken dålig isolering vilket inte löses med en ny panna. Behövs 10 000 kWh värme för att hålla en viss innetemperatur under en viss tidperiod måste så mycket värme tillföras (vilket med en elpanna betyder ung. 10 000 kWh el). Som jag ser det är det du kan göra utan kostnader:

1. se till att hålla så låg temperatur som möjligt (så nära fryspunkten du vågar)
2. blockera rökgången ut från oljepannedelen till skorstenen så att värmeförlusterna denna väg elimineras (stoppa in stenull)

Men det mest ekonomiska rådet är nog kanske ändå tilläggsisolering i detta fall!?

Jag skulle sätta in en Panasonic E9 luft-luft värmepump. De fungerar som bäst då det inte är så kallt ute, det verkar ju vara då du behöver värmen ?
Om du skulle vara där på vintern är det ju bara att dra igång en/två värmefläktar.
Kom dock ihåg mina tidigare råd med avtappningsventiler och glykol i vattenlåsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.