Värme allmänt
stema: Det finns lösningar att slippa elda för kråkorna med fjärrvärme, men det blir tyvärr dyrt. Frånluftsvärmepumpar kan kompletteras med en fjärrvärmemodul. Prisexempel 18.860 kr, exkl. anslutningsledning, för en modul till nibe fighter. Se NIBE:s webbsida http://www.nibe.se/vvs/produkter/guider/bygganytt/bygganytt.asp /Stefan
Sloman: Kan berätta att vi har haft en 490 i drift i över två år. Vi byggde ett fiskarheden på 100+100 m2 med golvvärme i båda planen. förbrukningen för dessa två år ligger på ca 15-16 000 kwh per år. Vi har dock ej flyttat in på övervåningen men det är öppet i trappen upp så den är uppvärmd. I vintras blev det ej kallare än 17 grader någong gång (bor i Örebro). Tilläggas bör
lastkaj: Direkt ur budgetproppen "Skattereduktion kommer att medges för utgifter för byggnadsarbete som utförts under tiden från och med den 15 april 2004 till och med den 30 juni 2005 och som är betalda vid tiden för ansökan. Skattereduktionen tillgodoräknas med 30 procent av utgiften för byggnadsarbetet. Om utgiften understiger 2 000 kronor medges inte någon skattereduktion. Skattereduktion
cyanna: hehe...Håller med. Sen tillkommer vatten, sopor, trädgårdsarbetet.....Fast tillbaka till lägenheten vill jag ändå inte.
sollentuna: Tack för alla svar! Nu har vi pratat med en borrare och han sa att det var väl inga problem så länge ingen granne fick för sig att borra och kom ner i grundvattnet nära vårt hål så det skapade övertryck med resultat att vattnet flödade ut ur "vårt" hål. Så det blir nog utomhus ändå!
BAS: Hej. Jag har dragit värmerör (pex med skyddsrör) i ett 110 avloppsrör mellen boningshus och garage. Över det har jag lagt 14 cm cellplast, inga som helst problem alltså. Ni ska givetvis spara pannan, den är så pass ny och gör dessutom tappvarmvatten, vilket värmepumpen inte är så bra på (eftersom den tappar effekt ju högra temperatur den värmer). Sätt en VP utan acktank FÖRE
Immobil: Kolla denna tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1080296244
M@ZE: Jösses .. det är ju jäkligt dyrt, kanske därför dom inte kommer in på marknaden med dom priserna ???
cyanna: Läst i tråden "IVT 495 Twin": "Min" servicekille sa följande; -använd aldrig inomhusgivare till ett värmetrögt system - golvvärme. Han hade nog helt rätt. Inomhusgivaren har stört mitt värmesystem hela tiden. Nu kör jag enbart med rumstermostaterna, inomhusgivaren kommer jag nog aldrig mer att koppla in." PS. Det var Inger-Plingers servicekille.....
cyanna: Jag har för mig att det tom finns något regelverk kring detta. Dvs man måste ange ventilationslösningen när man söker bygglovet för garaget. C.
jlz64: [citat] Vi bor i ett hus på 180 kvm 1 ½ plan och har ca 17 000 kwh förbrukning/år totalt i el med en nibe 310P. För det var väl det du var intresserad av.
paflo: hålle rpå att instalera en Nibe fighter 1115-8,5 och skall sätta komfortkyla! det som behövs är en backventil 2 T-rör och 2 kulventiler till samt en cirkulations pump och lite mer rör och diffusions tät isolering samt en fläktkonvektor emd dropp plåt/avlopp för kondens vatten. i manualen/installations anvisningen ser du hur det skall kopplas. kostnad ung: Cirkpump 800-1000 beroende på
osten_51: Ok, ska fundera lite mera. Jag har varit i kontakt med fler än endast dom två motörerna som jag nämde, men pga. att jag bor i glesbygd var dom andra inte så intresserade av att lämna något bud pga. avstånden. Dom två som var kvar har jag blivit rekommenderade av ett flertal personer jag känner. Båda har gjort bra jobb, och priset har varit acceptabelt. 10.000:- i prisskilnad bedömer
frasse: OK, jag har som sagt inte hunnit gräva så djupt i alla menyer och varianter och möjligheter att logga verksamheten, men jag ska försöka hålla lite koll på hur systemet lirar så får jag väl återkomma med funderingar lite längre fram. Det är en 100 liters s.k arbetstank i radiatorkretsen, IVT tyckte att det behövdes sommartid för att ge lite volym att jobba mot. Vi kommer då enbart
NordiCs: Jag har tyvär inte själva offerten framför mig eftersom jag sitter på jobbet och skriver, men de priser som du skriver verkar ligga inom rimliga gränser. Det som är så smidigt är att de samarbetar med Ecotec som vi tycker verkar vara en väldigt bra brännare med bl.a. 90-95% verkningsgrad. Dessutom så sitter brännaren på sidan upphängd på en liten arm, så att när man vill byta
Rena: Hallo! Är på jakt efter väggfäste till PEM-slang. Någon som vet var det finns till bra priser. Rinkabyrör har inte. Clas Ohlson har men tar 169 kr/st. TACK!
Jani: Det vart väl knappast elektroniken som felade med markuspumparna, eller ? Vart det inte oljeåterföringen till kompressorn som strulade ?
JesperS: Jag har inte kollat innuti rören än, har inte haft behov. Montage görs med två slangklämmor (visst avstånd emellan). Manicken går på el, så ett uttag behövs i närheten.
Bertil: man spolar alltid "uppströms så nära huset behöver du inte sätta nån spol, om du anlitar spolbil om det blir tätt räcker det med en spol. Men har man klenare grejor då kan det väl va bra med kortare avstånd..
nicke_: funderar på att skaffa pelletsKamin med vattenmantel är det någon som har erfarenhet av sådan värme källa???
perl: :D har precis satt in hydropress och fick kommenteren från rörmokarn att pumpen inte orkar hålla effekten då den börjar bli sliten, Detta är vanligare på grävda brunnar då det ofta får med sig småpartiklar grus som sliter ner pumpen. Det kan också vara så att om du har hydrofor och mycket järn i vattnet så förbrukars det i hydroforen och du behöver fylla på luft med jämna
Sarastro: Hej BAS, Jag tycker att Du i Ditt kalkylark borde lägga in eller påminna om underhållskostnader för eluppvärmning t ex Byte av en patron efter 15 år (5000 ?) Byte av cirkulationspump (2500) Byte av panna efter 25 år För värmepump Försäkring år 7 - 10 3500 Serviceavtal 1000 kr /år Normala reparationer efter år 10: ? 1000 kr/år I det sammanhanget vorde det intressant att få belyst
Sarastro: Om Du installerar en värmepump och deklarerar sanningsenligt bestraffas Du av staten för att Du är energimedveten. Detta görs genom att taxeringsvärdet höjs (2p) Skriv till Din politiker och tala om vad Du tycker om detta. Riksdagen kommer snart att rösta om vårproppen Adresser till de folkvalda hittar Du på http://www.riksdagen.se/folkvald/ledamotr/index.asp Brevet kan kanske göras
KarlXII: Sotare brukar i regel vara fena på ventilationsintrimningar...
jorwes: OK, jag vet hur det funkar och förstår principerna men... Tanken är på 500 liter och beredaren på 100 men ändå sitter elpatronen i nederkant på tanken. Det är detta jag inte fattar...vad är vitsen? Hur som helst, det var mest vedpannan jag var intresserad av. Acctankar finns det gott om och jag får säkert det jag vill ha (det är ju jag som sitter på pengarna). /Jörgen
Bertil: det finns nog att hitta mend en ska accepteras av vp styrdator oxå!! det kan bli värre, men du är helt rätt ute skippa reglering på golvvärmen styr vp med en centralt placerad rumsgivare det ger bästa inomhuskomfort, dessutom bästa ekonomi. Normalt reglerar man med en utegivare och finjusterar med en rumsgivare. Men kan styra (bromsa) tillslaget av elpatronen genom en lägre starttemp kan