P
Plumber: Ingen fara...Det e bara att köra på..
2 svar · 1,5k läst
A
AndreasK: Hej Jorwes, Jag håller just på att titta på olika pannor, idén är att kunna elda med alternativt bränsle framöver, ex flis, havre mm... Jag vill inte binda mig till endast ett uppvärmningsalternativ. De pannor som jag vet klarar allt är Focus PE-30 och Veto B-40, dock så vet jag ingen som har kört dessa som kan ge ett utlåtande. Som vägg så har jag tittat på Isoblock, Sundolitts
14 svar · 2,5k läst
N
Nix: Vi har ingen tilluft till kaminen, men en ventil i väggen bredvid som vi kan öppna vid behov. Men det behovet uppstår aldrig... Vi har rätt stor rumsvolym (jättestor faktiskt eftersom det är rätt mycket källare som också skall värmas). När vi har kommit ut på fredagarna vid sjusnåret har det varit ner mot 12-13 grader. Dessutom kan det ha gått två veckor sedan vi var där och huset
14 svar · 2,3k läst
Matti
Matti: Finland, Åland... Min tanke är att uppföra en pannbyggnad bredvid en befintlig garagebyggnad modell rätt stor, ack.tanken kan jag sätta inne i garaget och den kan vara så stor som jag vill ha den. Så det gäller att komma fram till hur stor ack.tank som skall göras. Inne i huset blir värmeväxlaren med en extra elpatron för varma sommardagar och lata höst- och vårdagar. Det lutar åt
25 svar · 15,2k läst
P
Pebbe2: Det är bara 1 års siffror då jag bara varit i gång sen februari ifjol. 20 min i veckan gäller för mig, jag är lite petig och sotar pannan varje vecka, använder askfälla för rengöring av panna och brännarrör. Slänger i några säckar i förrådet och så rullar allt till nästa helg. Det som kan tilläggas i tid är transporten av pelletssäckarna från pall till källaren (2 ggr
9 svar · 5,3k läst
M
mgb62: Hej Jag har beställt en Unna Nuuni Täljstensugn till vårt hus, och har funderat på samma sak. Tänkte ta upp frågan med de som kommer och sätter upp ugnen. Annars är det väl enklast att Du frågar din återförsäljare. mgb62 :)
2 svar · 3,1k läst
N
NUB: Hej JohaWK3 Vår värmepump (liksom de andra som haft viss problematik) är av märket IVT. I DN har det för c:a 1 år sedan stått om dessa värmepumpar och problemen kring dem men då handlade det om de pumpar som tillverkades på slutet av 90-talet. Men problemen verkar kvarstå eftersom pumparna är nyare än så. På vårt område där vi bor finns det 67 hushåll och servicekostnaden för
10 svar · 1,3k läst
A
anette_jonas: Här kommer två artiklar som jag läste förut i dag om det är någon som är intresserad av vad det är SP (Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut) håller på med för tester. ;) Från Borås Tidning: Ett nytt och unikt projekt i Sjuhärad ska ge svaret på hur bergvärme fungerar i verkligheten. - Vi vill se hur effektiva bergvärmepumparna är, säger Mattias Stenlund, projektledare på
0 svar · 1,1k läst
T
tiggre: exakt det bertil skrev hände mig... så oddsen ligger på det
3 svar · 4,8k läst
Fasting65
Fasting65: Pex för smidighetens skull. har dock en kompis som rev ut pexen när han råkade skruva i pexslangen. Därefter satte han kromade rör på väggarna. Koppar rekommenderas väl om man vill hänga rören i taket i källaren typ. I mitt framtida nästa projekt kör jag nog med kulvertpex istället för kopparrör i källaren. Hämta Uponorkatalogen på ngn Comfortbutik och bläddra i den. Det finns
6 svar · 6,8k läst
magnusrx7
magnusrx7: Nu är det på plats! Inga större bekymmer.. en 18" skiftnyckel och en rörtång av större modell (79:- på biltema). Nya problem har dock tillstött! Vi har fått välldigt dåligt tryck på vattnet i dom bägge duscharna. Skapar en ny tråd för detta. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1078813259;start=0 //Magnus
7 svar · 6,4k läst
S
Skistar: Tjena Henrik, Har en IVT 490 och 170 kvm samt 2.7m i takhöjd på nedervåningen. Enligt en av servicekillarna på IVT var det tydligen ganska vanligt med att man stoppade dit ytterligare en cirk.pump. Det ska dock erkännas att senaste veckan har det blivit bättre men det kanske även beror på att det är hyfsat varmt ute. När det är kallt känner man störst skillnad på returen. Som jag
1 svar · 2,9k läst
cubix
cubix: Om du redan har det mesta av materialet, så är det klart billigast att mura upp en ny, mindre skorsten.
1 svar · 3,2k läst
MathiasS
MathiasS: Hålet i väggen efter skorstenen skall också återställas. Ovanpå befintlig sockel gjöts ytterligare en sockel för att få en fin yta att trava lecablock på. Vanlig grovbetong används. [bild] Inför cementblandningen (optiroc Mura heter det föresten) fick Jula ett snabbesök: [bild] Det tog oss en dryg halv dag att få upp stenarna, ink inköp av blandare... [bild] [bild] Därmed
33 svar · 16,5k läst
S
sveno: Om du eldar med ved så och du vill ha låga förluster så bör du ha minst 20 cm stenull på sidorna och 30-40 cm på toppen. Botten är mindre viktig att isolera eftersom det kallaste vattnet samlas där. Om man eldar med ved så har man ju runt 90 gradigt vatten i tanken när den är nyladdad. Eftersom man får större förluster ju hetare vattnet är så behövs det ganska mycket isolering
10 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Silvan har bara 20mm rör. 6-8 kronor hittar du rören för när det är kampanj. Normalpriset är nog kring 13kr vilket är billigt det också jämfört med Wirsbo etc.
4 svar · 1,9k läst
P
Pedersen: Klaus Lorenz på Solentek, killen med kollen. Var med i början av Solgruppens Lesol-utvecklingen, har jag för mig.
5 svar · 3,3k läst
S
Strisak: Ett vedförråd kräver väl inte något värmeskydd mot ett trägolv även om det ligger dikt an mot murstocken. Kanske bara om du eldar i vedförrådet, vilket kan hända. Brandinspektörer o.dyl. folk brukar påpeka och vill att man skall åtgärda när man har bjälklags-/tak-bjälkar som går kloss mot murstock och så långt upp tycker inte jag att min skorsten är så varm. Jag har min
1 svar · 2,8k läst
B
BAS: [citat] Kolla var luften för braskaminen kommer in. Om den tas in i andra ändan av huset så kan huset kylas av rejält och termostaterna på radiatorerna går på max.
3 svar · 814 läst
J
Jani: [citat] Jorå ;-) "Nibe-Jani"
6 svar · 1,3k läst
A
Aja: Hej Vi har akvarium. Det löser problemet kan jag lova. Om man nu kan tänka sig det... /Aja
5 svar · 8,5k läst
S
sveno: Jag har bott i Uppsala några år och visst är det mycket kalk i vattnet, men annars är det inget fel på uppsalavattnet. Det är riktigt gott och tas ur djupborrade brunnar. Det vattnet har under ett och ett halvt år passerat genom en sandås. Mycket bättre än det sönderklorade ytvattnet som man får i vissa fjällbyar. Att bli av med kalk på speglar, diskbänkar, kaffebryggare osv kan
16 svar · 20,2k läst
B
Bertil: hmmmm utan typgodkännande blir det nog shakt..... enligt reklamen marknadsledande i norden... kolla här.. http://www.nvi.se/ Men betalt tar dom väl...
1 svar · 1,8k läst
T
TomasB: Jag har hyrt pump innan men en brunn mår bra av att tömmas några ggr per år så det blir mer ekonomiskt att köpa en pump istället. Den pumpen jag hyrt är ju kraftig och säkert väldigt dyr därför letar jag efter billigare alternativ som inte är lika kraftig.
5 svar · 4,4k läst
B
Bertil: Närå mogge fundera på du.... Som sagt ingen skillnad i energiförbrukningen.... kör man på max kan det bli brus, dessutom får termostaterna lite svårare att reglera värmen. En stark pump kan tom öppna ventilerna trots för varmt inne. Kör du på etten kanske inte värmen räcker till om det blir svinkallt.... (brukar inte va nåt problem)..... har man däremot värmepump då ere
5 svar · 3,0k läst
L
lobo: Tack igen Peter
4 svar · 1,4k läst
K
Kalsipper: Har svårt för att kolla datum på trådarna... Det är inte första gången det händer... Får skaffa läsglasögon ;D
18 svar · 11,0k läst
B
Bertil: det är nog så att älvsbyhus fixar färdigdragna ledningar för raditorer i storblocken, men om man vill ha golvvärme blir det lite kinkigare..... Lösningen borde va en slinga per rum i samma block och en slinga/storblock om tex vardagsrummet går in i två block...... Sen kanske en förläggning i sockel eller i krypgrunden fram till fördelaren. Dom kommer säkert att bli tvungna på
12 svar · 8,4k läst
B
Bertil: Du massösen jag har så djäxxx ont i ryggen kom o hjälp mig.......... oj siffror... jaja mina "siffror" behöver oxå massage...... in kommer massor ut släpper jag inget.... har så ont..... mest höger ryggslut och skinka..... ang siffrorna... tre tillverkare helt dominerande...... Thermia IVT och NIBE har nog tillsammans 90 -95% av marknaden... alla vill påstå att dom är störst!!!!!!!
10 svar · 1,9k läst
E
EmelieJonas: njae..halverar våran årlig kostand för ved gör de då bannemej inte ;) betalar 1500kr för 30kubik :D ska ta mig en närmare titt på luftvärme...får åka till en återförsäljare här i närheten å kolla läget. Det där företaget du tipsade om ligger liiiite långt härifrån (40 mil) ::)
15 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.