Kan någon beskriva hur man styr en IVT-pump. Jag har förstått att man ställer in ett börvärde på temperaturen, att styrsystemet normalt korrigerar för utomhustemperaturenmen och att rumstermostat kan optionalt kopplas till. Jag har också begripit att sytemet programmeras att följa en styrkurva som anger returvattnets temperatur som funktion av utetemperaturen. Man har möjlighet att parallellförflytta kurvan om man vill ha varmare eller kallare. IVT räknar med att framledningstempen är 7 till 10 grader högre än returtemperaturen.
Om pumpen nått inställt värde på returtemperaturen stoppas den och startar inte förrän returtempen sjunkit med 5 grader
Pumpen stoppas ochså om returtempen blir mer än en viss temp, jag tror IVT anget 48 grader eller om framledningstempen är mer än 60 grader, tror jag om jag inte missuppfattat förloppet
Då frågar man sig :
Innebär detta risk för temperatursvängningar i radiatorsystem - svängningar mera påtagliga än i shuntsystem (elpannor eller oljepannor) eller möjligen i CTC:s system med dess (kanske knepiga och patronvänliga) shuntfunktion)?
Blir det många stopp ?
Hur besvärande upplevs det vid -7 att värmetillförseln till elementen stoppas medan det produceras varmvatten för ett (snält) bad? Hur länge stoppas värmetillfötseln?
Vad hände om styrkurvan säger att värmeledningen skulle vilja ha 55 grader i returen ? Då fungerar väl inte anläggningens kompressor. Men får man ut värme ut systemet genom att elpatronen leverar värmen och cirkpumpen distribuerar den ? Är det så ?
Finns det en mera raffinerad styrprocess. Det talas om flytande kondensering. Är detta en vacker omskrivning för att pumpmotorn startas o stoppas ? Eller finns det andra raffinerade sätt att anpassa den avgivna värmemängden till aktuellt värmebegov? Är det genom att pumpmotorns hastighet varieras? Eller körs motorn intermittent? Eller varieras något i förångaren, kondensorn eller strypventilen ?