Fråga om anslutning med en VBB i serie med VP.
Tänkte köra Nibe 310P och en 200L VVB.
Enligt vad jag hört skall blandventil användas på VVB:n.
Varmvattnet från VP ansluts till KV uttaget på VVB:n

Blir då inte risken att blandventilen bara pytsar ut vattnet från VP:n dvs blandar inte in vatten från VVB.
Varpå vattnet i VVB:n blir liggande tills man gör större uttag som t.ex. fylla hörnbadkaret.

Hur är det kopplat hos er som kör med extra VVB?

Känns som om man borde ta bort blandventilen och köra VV direkt ut som från VP:n och ställa ner VVB:n till ca 60 grader.

Tacksam för klarhetsbringande info från någon som kan.
//Albin

Jag har kopplat vvb:n i serie med vp:n och satt blandningsventilen vid vvb:n.
M.a.o så tillverkas varmvattnet i vp:n men det "blandas" till rätt temp vid vvb:n

Känns som om man borde ta bort blandventilen och köra VV direkt ut som från VP:n och ställa ner VVB:n till ca 60 grader
Exakt

Kopplar man vvb efter VPn med inbyggd beredare så skall man inte ha någon blandningsventil på VPn.

Blandningsventil skall som Filling säger sitta på elberedaren.

Tempen på elberedarens vatten styrs av hur stor kapacitet du behöver. I din VP kan du se till att ställa starttempen för varmvattenproduktion till 30g eller något annat lågt värde.

Mathias:

Vad är det för fördel med att sätta tempen till 30 grader?

(Filling ;D)

Varje gång kompressorn har stannat och startat igen tycker jag den skall gå så länge som möjligt. Genom att tillåta en stor hysteres på vvtempen i VP erhålls så lång gångtid som möjligt vid varmvattenvärmning.

Du får ju ett start/stopp varje gång VP värmer vv och då är det lika bra att den gör det så sällan som möjligt.

Låter sunt.

Kalsipper skrev:
Låter sunt.
Jorå, faktiskt så jag tror på det själv.... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.