5 025 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Golvvärme vad behövs?
Hej
Jag håler på att bygga ut huset. Jag är ganska sugen på att instalera wirsbo golvvärme i träbjälklag. Men efter att ha kört deras kalkylprogram så är man ju mindre sugen. C:a 13000 för 40 m2 (tre zoner).
Men min fundering är om man kan strunta i shunten (Push 15). Jag har ju redan en cirk.pump till bef. radiatorsystem. Jag mailade Wirsbo och dom sa
citat:"Ja, shunten är nödvändig som vi ser det. Golvvärmen jobbar med lägre
temperatur och högre flöden än din primärkrets."
Hur ska man tolka detta..? Borde man inte kunna styra detta på ett billigare sätt. Push 15 kostar ju c:a 4000:-
Är det någon som har gjort en liknande instalation.
Tips och råd är önskvärda.
Jag håler på att bygga ut huset. Jag är ganska sugen på att instalera wirsbo golvvärme i träbjälklag. Men efter att ha kört deras kalkylprogram så är man ju mindre sugen. C:a 13000 för 40 m2 (tre zoner).
Men min fundering är om man kan strunta i shunten (Push 15). Jag har ju redan en cirk.pump till bef. radiatorsystem. Jag mailade Wirsbo och dom sa
citat:"Ja, shunten är nödvändig som vi ser det. Golvvärmen jobbar med lägre
temperatur och högre flöden än din primärkrets."
Hur ska man tolka detta..? Borde man inte kunna styra detta på ett billigare sätt. Push 15 kostar ju c:a 4000:-
Är det någon som har gjort en liknande instalation.
Tips och råd är önskvärda.
Du kommer inte undan shunten om du vill ha ett väl fungerande golvvärmesystem.
Du kan dock spara pengar genom att välja ett lämpligare förläggningssystem.
Att lägga rör i glespanel är billigast, näst efter att gjuta in rören. Golvvärmekassetter i frigolit samt spånskiva är dyrt.
Du kan dock spara pengar genom att välja ett lämpligare förläggningssystem.
Att lägga rör i glespanel är billigast, näst efter att gjuta in rören. Golvvärmekassetter i frigolit samt spånskiva är dyrt.
Om man har en liten slinga går det förstås att "fuska" med blandningsventiler och enkla shuntar. Har man flera slingor lär man få problem med flödet i slingorna. Visst, det är "bara" att sätta dit en c-pump, men då har man snart byggt sig en Wirsbo Push.lundahl skrev:
Hej MathiasS
Man kan montera 2st Esbe MR parallellt med varandra om inte tror att flödet räcker till.
1st Esbe MR räcker fint till 100 kvadratmeter.
(fuska-mycket negativt ord till denna perfekta lösning)
Är du själv lurad på en Wirsbo Push ?
Man kan montera 2st Esbe MR parallellt med varandra om inte tror att flödet räcker till.
1st Esbe MR räcker fint till 100 kvadratmeter.
(fuska-mycket negativt ord till denna perfekta lösning)
Är du själv lurad på en Wirsbo Push ?
Struntprat.lundahl skrev:
Jag kommer har 10 -12 slingor fördelade på ett par hundra kvm. Kostnaden för en väl fungerande Wirsbo Push är en fjärt i rymden jämfört med vad allt annat kostar.
Visst går det att spara kanske ett par tusen på att knåpa ihop något själv- en termostat, ett par "perfekta" ventiler, en cirkulationspump - men vem blir gladare av det? Jag lär antagligen få ägna tio gånger längre tid åt att ställa in flöden och temperaturer och det har jag inte tid med - och det är definitivt inte värt varken 2 eller 3 tusen sparade pengar.
Jag förstår att det går bra att hantera en eller ett par mindre slingor på detta sätt. Skall man värma ett helt hus med golvvärme måste både flöde och temperatur vara välkontrollerat och det är svårt att åstadkomma med dina blandningsventiler.
Varför betala för något man inte behöver? (Push 20)
Flödet ställer du på returen och inte på Push 20 för 5570kr.
Titta på komponenterna som ingår i Push 20 och jämför med lösa delar.
Inställningarna är exakt detsamma.
Push 20 ser j_vligt oproffsig ut.
Flödet ställer du på returen och inte på Push 20 för 5570kr.
Titta på komponenterna som ingår i Push 20 och jämför med lösa delar.
Inställningarna är exakt detsamma.
Push 20 ser j_vligt oproffsig ut.
Det är fritt fram att exprimentera och ta fram egna lösningar (oftast billigare) men ibland kan funktionen kanske inte bli den samma som "originalet".
Har själv en Push 25 men har aldrig ens tänkt tanken att skruva ihop en själv......
Har själv en Push 25 men har aldrig ens tänkt tanken att skruva ihop en själv......
Tack..för alla svar.
Om jag nu kostar på mig en Pusch 15,, hur ska det då kopplas in. Jag antar att golvvärmen i detta fall måste vara helt skild från radiatorerna. Var kopplar man in den då.. innan shunten på pannan eller kan det vara så att det går att koppla på sig på det befintliga??
Kår man på snålvarianten med ventil så antar jag att det bara är att koppla på sig på det befintliga.
Om jag nu kostar på mig en Pusch 15,, hur ska det då kopplas in. Jag antar att golvvärmen i detta fall måste vara helt skild från radiatorerna. Var kopplar man in den då.. innan shunten på pannan eller kan det vara så att det går att koppla på sig på det befintliga??
Kår man på snålvarianten med ventil så antar jag att det bara är att koppla på sig på det befintliga.
Kopplar du på det befintliga så lär den cirkulationspumpen inte klara av att leverera varmt vatten till golvslingorna. Utan golvslingesystemet skall nog ha en egen pump och då lämpligen kopplad parallellt med ditt radiatorsystem..
Best.nr: 2154, Pris/st.
Luftnippel 06R 25,00 kr 25,00 kr
Best.nr: 6087, Pris/st.
Blandningsventil Esbe MR 22 cu... 385,00 kr 770,00 kr
Best.nr: 7700, Pris/st.
Cirkpump 25/40 180 mm
1800spänn på Rinkaby.
Lägg till en bra flödesreglering för att få lämpligt grundflöde till gv, ska vi gissa att en sådan kostar max en 500? Totalt 2300SEK.
Tillsist behöver vi lite rörkrökar, säg 200spänn till. 2500SEK.
Enda problemet är att när man ringer wirsbo och vill ha uppgifter om hur man lämpligast ställer in flödena i respektive slinga och till gv kretsen så kommer dom fnissa i telefonen.
Konstigare än så är det inte. :
Luftnippel 06R 25,00 kr 25,00 kr
Best.nr: 6087, Pris/st.
Blandningsventil Esbe MR 22 cu... 385,00 kr 770,00 kr
Best.nr: 7700, Pris/st.
Cirkpump 25/40 180 mm
1800spänn på Rinkaby.
Lägg till en bra flödesreglering för att få lämpligt grundflöde till gv, ska vi gissa att en sådan kostar max en 500? Totalt 2300SEK.
Tillsist behöver vi lite rörkrökar, säg 200spänn till. 2500SEK.
Enda problemet är att när man ringer wirsbo och vill ha uppgifter om hur man lämpligast ställer in flödena i respektive slinga och till gv kretsen så kommer dom fnissa i telefonen.
Konstigare än så är det inte. :
Låter intresannt att bygga sin egen pusch.. men det har jag inte tid med. Den ekonomiska vinningen i det fallet är väl inte så stor... ett par tusen. Den stora ekonomiska vinningen skulle vara att få det att fungera med enbart ventiler på det befintliga systemet...
..och framför allt så slipper jag dra 30 meter matning/retur från pannan.
Lundahl har du ett fungerande system så låter det mycket intressant. Håller med KarlXII... vore kul om du kunde lägga ut en beskrivning på systemet.... Eller maila
..och framför allt så slipper jag dra 30 meter matning/retur från pannan.
Lundahl har du ett fungerande system så låter det mycket intressant. Håller med KarlXII... vore kul om du kunde lägga ut en beskrivning på systemet.... Eller maila
Klicka här för att svara