Värme allmänt
Kicksan: Verkar detta vettigt ??? (vet inte om jag är på rätt ställe med frågan....) Vi har flyttat vår tvättstuga från övervåning till sutterängvåning och fått följande offert (inte från hus.lev utan av markentrep.) Inkoppling av KV + VV + värme + värmepanna samt golvvärmefördelare ingår (inga termostater ingår) Stomkomplettering, gipsväggar samt gipstak ingår. Elarbeten, inkl.
Benno: Svar på frågorna: [citat] Ja [citat] Ja, med lämplig shuntkoppling. [citat] Nej, fördelaren måste sitta högre än slingorna för att systemet skall kunna avluftas. Slingorna skall provtryckas innan du lägger på golvet, vilket kräver att de fylls upp. För övrigt, sök igenom forumet angående golvvärme. Det har skrivits spaltmeter redan och du hittar förmodligen svar på det mesta.
Magnusz: Jo det är den ena skruven som väsnas ibland,, annrs funka den jättebra. Speciellt när det är strömavbrott, bara att lassa in ved.
Sarastro: [citat] Den ovan nämnda pumpen var en IVT i HT serien . Lyssnade igår på en annan IVT bergvärmepump (inte HT) installerad i källaren 2002/3. Den hördes inte i bottenplanet. Ska ta mig en ny titt på båda installationer för att kika hur anslutningarna gjorts och om jag finner påtagliga andra skillnader än placeringen så återkommer jag.
plotsky: Halloj i huset ! Vi har nyligen köpt ett 70 tals hus i vilket man installerat en mekanisk till/frånluft utan energibesparing. Jag fundera om någon har erfarenhet ock kostnadsmedvetenhet om ett sådant system. Danke.... :-/
sveno: Det blir nog svårt att få klartecken från sotaren om du ska ha samma kanal för två pannor. Med olika kanaler så kan det kanske gå. Hör efter med sotarn. En liten fråga bara: Varför vill du behålla oljepannan?
Jari: Det är inte så att någon har jämfört kostnaden för installation av golvvärme kontra vattenradiatorer till ett nybygge.
Greger: Markavloppsrör (brunröda) finns bara i dim 110 och större, material PVC. HT-rören (grå) är samma rör som markavloppsrör, material PVC, men finns i fler (mindre) dimensioner för avloppsenheter inomhus. Av bl a miljöskäl har Uponor börjat med PP-rör för inomhusavlopp, de heter HTP. Se www.uponor.se
Greger: Avloppsavluftare skall förläggas med oavbruten stigning och utan tvära riktningsändringar, ej 90 gradersböjar... Minsta dimension är 75 mm, räcker för en villa. För bästa funktion skall luftstammen avslutas ovan yttertak, 400-500 mm beroende på takvinkel. Oisolerad i varmt utrymme, isoleras på kallvinda. Vakuumventil kan funka men bör då avslutas i varmt utrymme. (På kallvinda kan
Tiyam: Tack så mycket för hjälpen Bertil! Jag laddade hem programmet och registererade, men det är nog aningen för svårt samt avancerat för mig måste jag nog konstatera.. Vad jag först och främst undrar är vilket typ av värmesystem som är anpassat i en bostad med cirka 20 lägenheter där var lägenhet är RUNT 100 m2 stor. Någon som har ett svar på detta?
Framerate: Härligt Lastkaj! ;D Själv var jag med om motsatsen när vi gjorde skorstenen. Jag var på taket och mixtrade med något när hantverkaren skulle kolla draget i pipan innan ugnen var monterad. Han tog en tidning och rev i bitar och tände på nere i skorstenen. Omedelbart blev ett så kopiöst drag att allt brinnande papper sögs upp i röret och ut ur skorstenen. Som en vulkan poffade eld och
Bertil: Svårt det där med val, Jag har en beredare kopplad som reserv, den kör jag när det är svinkallt då får värmepumpen göra det den är bäst på. Jobba med värmen 24 timmar och med låga temperaturer som ger bra COP. I mitt fall ger VP max 42 grader fram det räcker vid -20 ute, det ger utmärkt verkningsgrad. synd att spetsa varmvattnet från VP hela tiden om det i praktiken behövs vid
TN: Vi har dragit frånluften från vårt badrum via en kanal i murstocken(skorstenen används endast till vent.), nere i badrummet så sitter det en paxfläkt som snurrar styrd av hygrostat och timer. Inget rör behövdes i kanalen enl vår sotare, har funkat i 1,5 år nu. Strunta i allt vad kallrasskydd osv heter så får man en viss kontinuerlig ventilation.
Kalsipper: Vi har ett vanligt isolerat 100mm ventilationsrör. På vår kamin finns redan ett spjäll för att stänga/reglera tilluften. Om du skall gjuta in röret i plattan så kan du använda ett likadant rör.
Sarastro: Det är väl dags att skriva till Dina politiker och gärna även till de andra partierna. Sänd gärna brevet till en kompis och be henne att sända den till kompisar för vidarebefordran till riksdagsmännen . Låt ravinen rulla .. Här ett litet brev som jag sände igår. Föreslår att Du tar brevet, ändrar i rubriken och helst i texten o sedan skickar brevet. Regeringen håller nu på att
Henask: Någon som har installerat Murspis av fabrikatet Nordfire. Har tittat lite på deras modell "Mårbacka" Har inte sett om den har någon anslutning för tilluft. Någon som kan berätta om den funkar bra? Någon som har en tung skorsten uppe på murspisen? erfarenheter om detta? tänkte ha en isokern direkt upp på spisen,skall gå enligt tillverkaren. kolla: www.tonanordfire.com
Sarastro: Hej Sänder exempel på en kalkyl som är en bilaga till ett brev till politiker angående beskattning av grön energiupptagning och värmepumpar Huvuddokumentet heter: 'Slopa fastighetsskatten på energieffektiva, miljövänliga värmepumpanläggningar' och skall läggas ut på annan tråd Mvh CW Bilaga : Exempel på ekonomin hos en värmepumpanläggning (jordvärme) Värmepumpar som är
Bertil: inga problem med oljud dagtid mot tex kök, värre nattetid dock. kan va störande men rätt utfört, och om man undviker placering vägg i vägg ska det gå bra.
Bertil: Åfaan kan ja få anmälningshandlingar till den klubben. Har ni krav vid antagandet? Jag borde väl gå "rakt" igenom!!!!!!!!!!!!!!!! behövs rekommendationer hoppas jag på dig!
Bertil: Har du nån styr och regler nu med utegivare och ev. central rumsgivare Har du tex värmepump med reglering av framledningstemp i styrdatorn, dessutom med en rumstermostat kopplad till värmepumpen, ska du inte köpa några alls bortkastade pengar!!!! Får man övertemp i nåt rum kan man strypa flödet på returkopplet istället på den slingan. det har tidigare varit problem med givarna som
pandy: De har svårt att säga något annat än att det borde göras varannan, var tredje vecka. Men de hade inte heller hört talas om något fall där något småhus blivit drabbad av detta - vilket också nämnts här i forumet. Jag tror att jag faktiskt inte höjt temperaturen i varmvattenberedaren på ett halvår. Borde kanske vara dags att göra det. I en villa kännar man oftast till om man har
MathiasS: [citat] Faktum är att korvförsäljning på rätt ställe genererar ett rätt bra täckningsbidrag.
Bertil: Lite teorier.... om än lösa..... har man ytjordvärme då kan man utnyttja omvandlingsvärmet, den energi som avges när något byter "fas" tex från flytande till fast (is). att kyla 1 kbm vatten en grad..... ger 1,6 kwh..... att frysa 1 kbm, 0 gradigt vatten ger 92,5 kwh!!!!!!!!!!!!!!!!! därför anser vi att ytjorden ska va först.... returvattnet håller ju den lägsta tempen.... sen kommer
BJohan: En enklare lösning är en frånluftsvärmepump på 5 kW från Comfortzone. Den sparar lika mycket el som en bergvärmepump till en lägre kostnad och enklare installation. Se www.comfortzone.se
Framerate: Verkar ju inte vara så mycket jobb med FTX. Även vanlig frånluftsvärmepump har ju filter som ska bytas med regelbundenhet, inte bara i ventilerna utan också i värmepumpen, men det verkar inte alla vara medvetna om som har F ventilation. Men jag är ändå lite mer skeptisk till jordvärmepump o liknande för det är väl osannolikt att man inte får något tämligen stort problem inom 10-20
Fasting65: Värmepumpar lyxbeskattas redan - standardpoänghöjning i fastighetstaxeringen...
Jari: Det är inte så att någon har jämfört kostnaden för installation av golvvärme kontra vattenradiatorer.
fia_mstd: [citat] Det där lät som en bra idé, tack! Tänk vilken pestig kund jag kommer att bli för husleverantörerna... ;) Alldeless för påläst men samtidigt amatör ut i fingerspetsarna eftersom jag ju bara kan så ytterst lite inom ETT område. Och de ser ju kanske helheten på ett annat sätt...
vachtelhund: Jo, tänkte nog allt använda befintlig skorsten. Och pannan är inte "orginal" utan de har grävt ett "hål" under huset precis lagom för att få plats med pannan och en liten oljetank ca 1,5 m3. Det finns kakelugnar i huset så orginal värmekälla var nog ved.