1 661 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Brunnen VVB - hjälp mig att tänka...
Tja
Min varmvattenberedare har brunnit. Den lyckades leva i två år innan den tyckte att kalk m.m. var för aggressivt, och bestämde sig helt sonika för att bränna värmekretsen...
Så nu har jag lite bekymmer, för jag vet inte riktigt hur jag skall göra.
Det kan nog gå att byta bara delar av den, till en kostnad av cirka 3000 kr.
Men samtidigt riskerar ju det felet att återkomma med en orimlig periodicitet på ett par-tre år.
Dessutom har jag redan innan varit inne på att byta värmesystem, till sjövärme.
Men det är ju en rätt lång process med tillstånd, grävning och eget arbete.
Jag skall väl i det sammanhanget tala om att det är en sommarstuga, så vi kan duscha hemma i veckorna istället.
Frågorna är:
Tror ni att försäkringen täcker?
Kan man ha en värmepanna som går på enbart el, till dess att installationen är klar?
Är värmepannans vattenuppvärmda system, med elstöttning, ett säkrare system mot kalk-/järnrikt vatten?
Eller skall jag byta bara värmekretsen i den jag har, och se glad ut???
Min varmvattenberedare har brunnit. Den lyckades leva i två år innan den tyckte att kalk m.m. var för aggressivt, och bestämde sig helt sonika för att bränna värmekretsen...
Så nu har jag lite bekymmer, för jag vet inte riktigt hur jag skall göra.
Det kan nog gå att byta bara delar av den, till en kostnad av cirka 3000 kr.
Men samtidigt riskerar ju det felet att återkomma med en orimlig periodicitet på ett par-tre år.
Dessutom har jag redan innan varit inne på att byta värmesystem, till sjövärme.
Men det är ju en rätt lång process med tillstånd, grävning och eget arbete.
Jag skall väl i det sammanhanget tala om att det är en sommarstuga, så vi kan duscha hemma i veckorna istället.
Frågorna är:
Tror ni att försäkringen täcker?
Kan man ha en värmepanna som går på enbart el, till dess att installationen är klar?
Är värmepannans vattenuppvärmda system, med elstöttning, ett säkrare system mot kalk-/järnrikt vatten?
Eller skall jag byta bara värmekretsen i den jag har, och se glad ut???
Byt värmekretsen du. Glad ser du redan ut, så den biten är ju redan avklarad. 
Det är ju inte säkert att det är de aggresiva förhållandena som fått den att paja, det kan lika gärna ha varit Murphy.
Det behöver nog inte vara speciellt dyrt att fixa heller, så du köper tid billigt medan du planerar sjövärmen.
Det är ju inte säkert att det är de aggresiva förhållandena som fått den att paja, det kan lika gärna ha varit Murphy.
Det behöver nog inte vara speciellt dyrt att fixa heller, så du köper tid billigt medan du planerar sjövärmen.
Det där med varmvattenberedare och vattenkvalitet är inte lätt. Om man har mycket kalcium i vattnet så ska man undvika att ha elpatron i det vatten som ska värmas.
Det är då bättre med en beredare i stil med en liten acktank där beredaren är en tank som sitter i en tank. I den yttre tanken finns dött vatten som hör till värmesystemet och där sitter elpatronen. Då finns det bara en begränsad liten mängd kalcium som kan bilda pannsten och andra avlagringar på patronen. På insidan av beredaren så är det problemet mindre eftersom det är större yta och lägre temp.
Det är då bättre med en beredare i stil med en liten acktank där beredaren är en tank som sitter i en tank. I den yttre tanken finns dött vatten som hör till värmesystemet och där sitter elpatronen. Då finns det bara en begränsad liten mängd kalcium som kan bilda pannsten och andra avlagringar på patronen. På insidan av beredaren så är det problemet mindre eftersom det är större yta och lägre temp.
Alltså skall jag köpa en elektrikerImmobil skrev:
Jag är ju ingenjör, gudbevars.
Det blir man ju för att man inte kan göra det själv...
Dessutom kan det ju som sagt vara Murphy, dessutom i det här fallet förklädd till en liten skogsmus, som ställt till det.
Jag tar till mig Svenos råd, och ser till att nästa installation ser ut enligt den beskrivningen.
Och tack skall ni ha, ni rockar!
Nix, jag kan rekommendera boken/häftet Ackumulatorsystem - en installations- och dimensioneringsguide, utgivet av STEM, och KOV (ISBN 91-73987-166). Där finns mycket matnyttigt om ackar, beredare, expansionskärl, ved-, pellets-, sol- och värmepumpsvärme och sånt kul. Det var i den jag hittade info om vvb.
Klicka här för att svara