Hej!

Brorsan har problem med elpannan... Framledningstemperaturen drar alltid upp i max oavsett temperaturen ute, så har han haft det i 2 säsonger och reglerat värmen manuellt genom att ratta på värmekurvan och säkerhetstermostaten! :P
En möjlig orsak är att styrsystemet tror att utegivaren anger att det är kallt. Kan man mäta det på något sätt?

Vi tittade i givarens dosa och där satt något som liknade ett vanligt motstånd. Är det så enkelt att temperaturen beräknas utifrån variationen i motståndet? Borde inte en kortslutning i så fall signalera väldigt låg temperatur?

/Robert

Det finns motstånd som ändrar resistans upp eller ner om temperaturen går upp.
Mät i andra ändan på kabeln, den som går in i reglerutrustningen. Värm motståndet och se om resistansen ändrar sig.
Om det är kortis eller avbrott är det definitivt fel.

Läs mer om reglerutrustning/shunt på http://www.acaso.se/index-s.html
Kolla in tex hur automix CT fungerar

Det är med största sannolikhet en PT100-givare (dvs et motstånd) och motståndet varierar med temperaturen. Mät resistansen över motståndet med en multimeter och ligger den inte kring 107 ohm vid ca 20°C i luften är nåt knas. För att se alla resitstanser vid alla temperaturer kan du titta t.ex här

Mvh Jonas

Tack för tipsen! Jag har övat med multimeter på mina egna givare, och de har varierande ohm-tal med temperaturen. Tabellen blir ett bra hjälpmedel, om det nu är en PT100. Finns det andra typer av motståndsgivare?

Jag gissar att PT100 är en standard och innebär 100 ohm vid 0 grader, borde detta matcha färgringarna på motståndet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.