Visst är det så att ett FTX-system med 90% energiåtervinning endast avser den ventilerade luften?

Det låter så fint med 90% men huset förlorar ju värme på andra sätt som man inte kan återvinna, ex vis genom fönster, dörrar och varmvatten.

Undrar hur mycket dessa 90% är av husets totala energiförlust egentligen (ja, jag vet att det är olika från fall till fall).

Jag bara sitter här och funderar lite.

Hur många procent av den ventilerade luftens energi återvinner en frånluftsvärmepump?

Framerate skrev:
Visst är det så att ett FTX-system med 90% energiåtervinning endast avser den ventilerade luften?

Det låter så fint med 90% men huset förlorar ju värme på andra sätt som man inte kan återvinna, ex vis genom fönster, dörrar och varmvatten.

Undrar hur mycket dessa 90% är av husets totala energiförlust egentligen (ja, jag vet att det är olika från fall till fall).

Jag bara sitter här och funderar lite.

Hur många procent av den ventilerade luftens energi återvinner en frånluftsvärmepump?

Mellan 70-90% återvinner FTX systemen av den ventilerade luften, beroende på fabrikat. Men stirra dig inte blind på varje fabrikants siffror, det beror mycket på hur välisolerade spirorören/systemet är. Själv har jag en Heru 75 som installerat ger en verkningsgrad på 85% (har 120mm isolering). Enkelt räknat 20grader inne 17grader från systemet (det kvittar då om det är 20grader kallt ute eller bara 0grader). Alltid 17grader det betyder ju att jag behöver bara värma 3grader (i och för sig så står ju inte luften stilla heller den byter ju 75liter i sekunden) Så denna luften måste ju värmas upp.

Jag gillar FTX. Logisk funktion med uppenbart resultat och förhoppningsvis hög driftsäkerhet.
Att den inte värmer vatten gör inte mig något för jag retar mig ändå på att man alltid har en massa varmvatten hemma trots att man inte behöver den just då.

Hmmm, det finns ju supraledare så varför inte supraisolering där värmeförlusten är noll. Hade varit bra. Man värmer en lite vatten på sommaren och det är lika varmt ett halvår senare. Någon som är sugen på ett nobelpris...?

I en normalvilla kan man väl räkna med 2-4000 kWh i besparing med ett ftx-aggregat, med frånluftsvärmepump blir besparingen ca. 6-9000 kWh.

Jani skrev:
I en normalvilla kan man väl räkna med 2-4000 kWh i besparing med ett ftx-aggregat, med frånluftsvärmepump blir besparingen ca. 6-9000 kWh.
Säger en som jobbar på Nibe. ;)

dvs en som kan sin sak ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.