Håller på att montera nya vattenradiatorer under mina fönster. Vid ett av fönstren sitter det en 140 cm radiator och fönstret är 260 cm brett. Vill därför komplettera med ytterligare en radiator på 100 cm.

Min fråga: Finns det någon möjlighet att koppla ihop radiatorerna med varandra. I så fall hur? Givetvis kan man montera radiatorerna bredvid varandra med varsitt rörkoppel, men jag tänke om det finns någon möjlighet att "skarva" på den extra radiatorn på den första.

Båda radiatorerna är av samma märke och typ.

Klart allt går att fixa. Det beror ju på vilken modell du har.
Radiatorer är dock inte så speciellt dyra. Det blir kanske tom billigare att köpa ny.

Det är vanliga panelradiatorer, typ 22, alltså med dubbla paneler. Båda radiatorerna är NYA.

Problemet är att jag inte har hittat någon som säljer radiatorer i länger 240-260 cm. Inte till skapliga priser i alla fall. I mitt fall blev det billigare att köpa två separata.

Finns det någon specialkoppling att koppla ihop dem med? Annars tycker jag själv att det verkar enklast att sätta dit två separata radiatorer med varsitt koppel.

Jag tror att det bästa är att seriekoppla dom. Då behöver du bara ha en termostat, den reglerar då båda elementen.
Jag känner inte till om det finns någon specialkoppling. ???

Japp. Det får bli seriekoppling. På något sätt ska det väl gå att få dem ihopkopplade. Det finns ju massor av kopplingar ute i handeln ;)

Man spar ju dessutom in lite kostnader på radiatorkoppel/termostat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.