3 767 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Vilket värmesystem?
Hej på er alla!
Vi är på väg att byta värmesystem, pga. jag är lite trött på mina gigantiska el-räkningar.
Så nu undrar jag om det finns några varma själar som kan råda mej i mitt kommande beslut. ;D
Förutsättningar idag:
Bostads yta ca:210kvm 1 & ½ plan i södra Skåne, huset är byggt 1978 och är relativt välisolerat.
Värmesystem: Direktverkande el.
El förbrukning: ca 45 000 kw.
Finns även en utomhuspool på ca 25 kubik som har el-värme på sommaren, som vi tänker koppla in på det nya värmesystemet. Eller ska man koppla separat solvärme till poolen?
Vi har inga möjligheter att använda oss av jord eller vattenvärme, däremot får vi borra.
Vad är bäst, Luft/Luft, Luft/Vatten, Vatten/Vatten ?
Jag är medveten om att det blir stora pris skillnader på de olika systemen, men jag tror att det jämnar ut sig om man ser till den totala energibesparingen vs installationskostnaden.
Vad ska jag välja?
Tacksam för alla svar!
Vi är på väg att byta värmesystem, pga. jag är lite trött på mina gigantiska el-räkningar.
Så nu undrar jag om det finns några varma själar som kan råda mej i mitt kommande beslut. ;D
Förutsättningar idag:
Bostads yta ca:210kvm 1 & ½ plan i södra Skåne, huset är byggt 1978 och är relativt välisolerat.
Värmesystem: Direktverkande el.
El förbrukning: ca 45 000 kw.
Finns även en utomhuspool på ca 25 kubik som har el-värme på sommaren, som vi tänker koppla in på det nya värmesystemet. Eller ska man koppla separat solvärme till poolen?
Vi har inga möjligheter att använda oss av jord eller vattenvärme, däremot får vi borra.
Vad är bäst, Luft/Luft, Luft/Vatten, Vatten/Vatten ?
Jag är medveten om att det blir stora pris skillnader på de olika systemen, men jag tror att det jämnar ut sig om man ser till den totala energibesparingen vs installationskostnaden.
Vad ska jag välja?
Tacksam för alla svar!
Ett dyrare alternativ till att halvera elförbrukningen, men ändå ha varm pool:
Värm poolen med solen. Solvärme är som gjort för pooluppvärmning. Man får mycket energi när den behövs, dvs på sommaren. Solvärme är som effektivast vid låg temperatur och i en pool är det ganska låg temperatur man behöver. Det finns också speciella poolsolfångare.
Värm poolen med solen. Solvärme är som gjort för pooluppvärmning. Man får mycket energi när den behövs, dvs på sommaren. Solvärme är som effektivast vid låg temperatur och i en pool är det ganska låg temperatur man behöver. Det finns också speciella poolsolfångare.
Vad är det för poäng med att ha en pool om det inte är varmt vatten i den?Husagaren skrev:
Ett bättre råd verkar vara att hitta en lämplig lösning för polvärme:
1. Solvärme (dyrt i inköp sedan gratis)
2. Luftvp avseed för poolvärmning
3. Värmesystem till huset som även kan hantera poolen. Bergvärme är där ett möjligt alternativ. Eftersom poolen är ute används den rimligen mest sommartid och då behöver inte VPanläggningens storlek påverkas nämnvärt av poolen.
Vad som är bäst för värmning av poolen törs jag mig inte på att rekommedera.
Tack alla varma själar
för era svar!
Är det någon här som har erfarenhet av solvärme/luftvärme till pool? fungerar det?
Vad kan man räkna med att det kostar?
Om jag sätter in bergvärme, kan man även använda borrhålet till att få kostnadsfritt vatten?
Är det någon här som har erfarenhet av solvärme/luftvärme till pool? fungerar det?
Vad kan man räkna med att det kostar?
Om jag sätter in bergvärme, kan man även använda borrhålet till att få kostnadsfritt vatten?
Kostnadsfritt varmvatten till poolen? Jo, iprincip. Fast även värmpumpen kostar ju lite i drift, om än bara en tredjedel av din nuvarande eluppvärmning..... Eftersom det är en utepool behövs inte nödvändigtvis en mycket större anläggning pga poolen.Fred skrev:
Tänkte du på dricksvatten ur hålet så tror jag man brukar hålla sig i från det av olika skäl. Blandannat så kan det ju hända att borrhålet fryser och då får man stå törstig....
Klicka här för att svara