Värme allmänt
MathiasS: [citat] Nix. Jag drog felaktigt slutsatsen att du hade både radiatorer och gv. No shunt. Det KAN dock vara så att man får problem med regleringen om man kör samma framledningstemp till slingor i golv med väldigt olika "tröghet". Ring till Wirsbo och beskriv ytskikt och förläggningsmetod så kan dom råda dig kring detta.
M@ZE: IVT 490 rekommenderas till max 150kvm hus enligt IVT själva. IVT 495 Twin är för 150 och över upp till 220kvm, den kan du ju även koppla in jord eller bergvärme på.
El_-micke: märklig annläggning om det inte finns cirkpump........funderar......överfördelings system kanske.........det bör inte göra nån skillnad i funktion termosten har samma funktion som kranen
Pake: Är det någon som har erfarenhet av SABIANA ATLAS 4 A 13 Vattenburen värmefläkt, som JULA säljer? Verkar lämplig till garaget om vattenburen värme finnes... (www.jula.se gå till: Bygg & järnvaror->El, värme, VVS->Värme/kyla ->Varmluftsfläktar->Värmefläkt, IP44, 230V)
perf: Alla svaren är rätt eller fel beroende på materialet i brunnen. Betong fäster bra mot gjutjärn, men inte mot plast. Så i det senare fallet är det nog vettigt att bottna med skum.
perf: Om de magnetiska avhärndarna löste alla problem så skulle nog inte burkarna för 15000 finnas kvar på marknaden. När det gäller saltåtgången beror det givetvis på hårdhet och vattenförbrukning. Själv har jag kring 30 grader dH och det går ungefär en säck salt i månaden. Innan du skaffar ett filter, se till att göra en vattenanalys så att du vet att du inte har några andra
cubix: Satsa på vattenburen värme i någon form, så att du kan hänga med i utvecklingen i framtiden.
Mr_Smurf: Kontrollera så att urlen verkligen funkar, för annars blir det inget.
cubix: Vi har vår inställd på 60%, och det verkar vara en trivsam nivå. Källaren är torr och fin och aggregatet går inte speciellt ofta.
MathiasS: Om jag köpte avfuktare skulle det bli en sån här: http://www.canvac.se/mitsubishi.asp
MathiasS: Jag vill minnas att installatören här satte c-pumparna på ett snäpp högre hastighet än vad som behövdes, antagligen för att pressa ut ev luftfickor i systemet. Hög strömmningshastighet leder ibland till susningar i systemet. Kolla hastigheten på c-pumpen och se om ni kan sänka den ett snäpp.
kalleanka70: Tack för tipset - den kan rotera 360 grader om man tar bort en spärr. Ringde och kollade! 22 700 inkl moms- som hittat ;)
kippe: Hej alla glad.. Har en fundering, i mitt gamla borrhål från 49 så finns det en massa joxs och poröst rödbergsslam. Filtret som sitter på ejectorn är väldigt grovt, finns det nått man kan sätt runt det befintliga filtret som förindrar igensättning av denna? Nån som har ngt tips?? MVH // Kippe ::)
LB: Häng upp en riktig ryamatta antingen mittemot eller i något av hörnen, lyssna vilket som blir bäst. Kanske inte den snyggaste lösningen dock.
sveno: Risken med läckage på vinden är ingenting jämfört med risken med en kokande panna, kärvande säkerhetsventil och slutet kärl. Jag skulle råda dig att byta kärlet på vinden mot ett större och isolera det ordentligt. Jag har slutet kärl och så fort jag kommer åt så ska jag byta det mot ett öppet. Till nackdelarna hör att trycket i systemet kommer att åka jojo om du inte
paflo: eller så sätter du in en liten beredare vid tappstället. dom är på någon liter och då har du VV på engång
Peter_W: Jag har f.n. i mitt fritidshus en mulltoa av äldre modell som fungerar dåligt. Måste nu skaffa något nytt. Kan frystoa vara ett alternativ? Finns det någon som kan delge mig erfarenheter, bra eller dåliga, är jag tacksam. Luktar den? Behöver man använda toaströ eller annat? Vilken kapacitet har den? :)
Matarese: Jag hittade lite information hos Termoventiler AB om deras laddomater http://www.termoventiler.se/default.asp?nyhetsid=217. Finns det några andra tillverkare? Är det någon som vet vilka tankvolymer man bör ha? //Jonas
ledighetskommiten: Jag har en 7kW Nibe, ca 1,5 år gammal. Tycker den låter ungefär som ett ca 10 år gammalt kyl/frysskåp. Om man blir störd av detta beror nog ganska mycket på planlösning och hur känslig man är. Själv har jag den i det gamla pannrummet i källaren och störs inte om jag sover i den intilliggande gillestugan. ( Däremot kan jag självklart höra den på natten om jag verkligen ligger och
Riddarn: Hej! Jag har just beställt en Thermia Biomatic 20+. Är det någon som har erfarenhet av denna panna?
johawk3: Så där jag ja då är det väl bara och lyfta på luren och ringa sotis då, tack för svar.... ;)
yonna: Om flödet funkar utan problem kan jag inte se nödvändigheten med att rensa - en golvbrunn i källaren ska ju endast ta emot vatten! Att lyfta på brunnlocket och vaska runt med en diskborste gör jag själv ... med ganska många års mellanrum ;). Har man hundar eller långhåriga tjejer som duschar i källaren blir det litet oftare. Större vikt istället avseende vad som får passera
Draven: Tackar .Jag har grannar ca 300m från min tomt och dom har egen brunn , jag får snacka vatten kvalite med dom innan jag går vidare.
kalleanka70: Du glömde ett svar....vilken fråga börjar du på?
jonwal: hej skall bygga nytt och det finns tillgång till komunalt va men det blir c:a 250 m i grävning för att komma fram till servisledningen. dessutom är det svagt uppförs hela vägen. tänkte gräva ned en egen trekammarbrunn (det får vi) men undrar om det är någon som har erfarenhet av något annat avloppsystemsom minireningsverk el dyl.
Erik_D: Jag fick rådet att koppla på en liten acktank på radiator slingan av ivt. Så det blev en liten 100 l ack som även är förberedd för t.ex solvärme om man skulle få för sig det nån gång.