Hej,

Vi är ett par från Gbg som snart skall sätta igång med att bygga. Vi har inte valt vilken hustilverkare ännu, men vi är på offertstadiet. Vi skall bygga ett sluttningshus på ca 190 kvm. De flesta hustillverkare erbjuder IVT 490 som standard värmepanna för huset. Har läst lite här på forumet att många är missnöjda med denna panna? Nu känner jag mig väldigt villrådig och behöver er hjälp.

Är IVT 490 ett okej val för ett 190 kvm sluttningshus? Är det någon här som har en som är nöjd?

Är det värt pengarna att köpa en 495 TWIN med jordvärme? Vad kostar det ungefär?

Tack så mycket på förhand!

Hälsningar,
Funkybase

Jag är i samma situation som dig, fast om man räknar lite osv, hur mkt spar du på att ha en 490 Twin jämfört med en 490 ?

Jämför man vad man sparar i återvinning med jord och bergvärme (4-5kwh/år ?) och kostnaden för att uppgradera till en 495 Twin och borrhål, installation så tar det väl kanske en 10 år innan du gått even steven.

Nu kan jag förvisso har lite fel, men man får jämföra kostnaden för en 495 twin med borrhål el jordvärme osv mot vad du sparar på den investeringen.

Men jag håller med dig .. det är svårt val.

Sedan har jag läst mycket dåligt om IVT 490 här på forumet... är den verkligen så dålig?

Hur det är med 490:an vet jag ej men om man ser krasst på det hela så är ju ett hus med frånluftsvärme egentligen ett eluppvärmt hus där man återvinner en del av värmen (den som ventileras ut). Du värmer alltså huset med elpatronen och återvinner värme med vpumpen.

Om du bygger ett "stort" hus så blir det mer yta att värma med "dyr" elpatron och då kan det vara läge att titta på något system som tillför värme på ett billigare sätt (berg/jord/luft _värme m.m.).Det är ju då den större investeringskostnaden av att köra med bergvärme eller dylikt kan löna sej.De flesta tillverkare som jag talat med säger att gränsen för lönsamhet går vid ca. 150-180kvm (nytt hus) däröver kan man lättare "räkna hem" den extra kostnaden som bergvärme m.m. innebär. Om man tittar på jordvärme så är det billigare men kan ge problem på tomten för växter m.m. (har jag hört) då man kyler ner marken för att få ut värme till huset .

Jag tog själv en 495:a av just den anledningen att jag var osäker på om det skulle gå att "räkna hem" en ren bergvärmeanläggning. Jag har borrat 70m för vår tomt är berg och då gick det inte att köra med jordvärme. Jag satsade dessutom på en täljstenskammin för att både höja värmen och mysfaktorn.

Detta var mina enkla åsikter ...

Mvh
Kalsipper

Kalsipper :

Vad betalade du för ditt borrhål + installation av kabel ?

M@ze:
Jag betalade ca.75000 kr för hela systemet inkl. vpump och 70 m med 6 m foderrör och installation av slangar till pumpen.

(Jag tror att borrningen gick på ca 23000 inkl allt)

mvh
Kalsipper

Är det någon av Er som installerat 495 med jordvärmeslang, som fått problem med växtligheten på tomten där slangarna går? ???

Jag har en IVT 495 med ca 175-200 meter slang i marken och har än så länge inte märkt något på växtligheten, tror att det är bra att överdiminsionera slanglängden något så minskas man belastningen på marken (IVT säger 150 m slang för 495:an). Min merkostnad för att "gradera upp" från 490 som är standard i Eksjöhus och många andra var ca 20.000:- inkl slang (30:-/m på plats) och installation. Jag har inte haft några problem med 495:an. Kommer att hamna på 11000 kWh i årsanvändning inkl hushållsel för mina 175 m2 i ett plan & 21 grader, det är jag inte missnöjd med ;D ;D

Hur mycket av de 20.000 var själva pumpen (exkl. slang/installation)?

11000:-

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.